استفاده نابجا از شبکه های اجتماعی، فرد را دچار استرس و اضطراب می کند
کد خبر: 3350899
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
یک کارشناس مسائل اجتماعی:

استفاده نابجا از شبکه های اجتماعی، فرد را دچار استرس و اضطراب می کند

گروه اجتماعی: یک کارشناس مسائل اجتماعی گفت: استفاده های بیش از حد و نابجا از شبکه های اجتماعی فرد را دچار ذهن گرایی، تخیلی بودن، اعتیاد شدید به تکنولوژی، استرس و اضطراب دائمی می کند.

محمد پورترکارانی، کارشناس مسائل اجتماعی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: طبق جدیدترین آمار در سال 2015 در حدود دو سوم کاربران اینترنتی جهان در شبکه‌های اجتماعی مجازی فیس بوک، تویتر، اینستاگرام، لینکدین و گوگل پلاس و ... حضور دارند که نزدیک 90 درصد این افراد جوانان و 43 درصد نیز افراد بالای 65 سال هستند .
وی افزود: در ایران نیز این روزها تب استقبال از شبکه های اجتماعی نیز بالا گرفته است، به گونه ای که گفته می شود، 87 درصد افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله در تهران در سال 94 حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند.
این کارشناس مسائل اجتماعی در خصوص علل استقبال جوانان و خانواده از شبکه های مجازی در ایران بیان کرد: علل استقبال جوانان و خانواده ها از بیرون و درون این شبکه ها بر می خیزد که این علل در دو دسته قرار دارند به طوری که در دسته اول استقبال از این شبکه ها ناشی از کاستی در نهادهای اوقات فراغت جامعه،کاهش در تعاملات و ارتباطات اجتماعی واقعی، کمبود و کاهش انجمن های مدنی پایدار، کم رنگ بودن اعتماد واقعی، شکل گیری و  رشد جریان های هویت خواهی جمعی و فردی است .
پورترکارانی خاطرنشان کرد: دسته دوم به دلیل در دسترس بودن تکنولوژی های ارتباطی ارزان، راحت، تسهیل یافتگی در فرایند ارتباطات، فراگیر شدن تکنولوژی های ارتباطی در سطح جهان و جامعه ایران است .
وی ادامه داد: به طور کلی استقبال از این شبکه های مجازی به عنوان مظهر «سرمایه اجتماعی مجازی» ناشی از خاصیت تبدیل شدگی این شبکه ها به سرمایه های دیگر برای کاربران از قبیل عضویت در انجمن های علمی مجازی، کسب اطلاعات و دانش از طریق عضویت در این شبکه ها، دسترسی به جدید ترین اخبار، بهره مندی از کیفیت های سر گرم کننده ی این شبکه ها، حفظ و تقویت روابط دوستی قدیمی، ایجاد روابط و دوستی های جدید، پل زدن به فرهنگ های دیگر، و تا حدی حفظ کردن هویت های قومی و دینی است .
این کارشناس مسائل اجتماعی افزود: تلاش برای ساختن هویت های فردی و جمعی جدید در قالب عضویت در گروه های اجتماعی مجازی، دفاع از حقوق افراد به حاشیه رانده و محروم اجتماعی و کمک به رشد و تقویت مردم سالاری در جامعه از طریق دسترسی غیر انحصاری مردم به اطلاعات نیز از دیگر دلایل روی آوردن جامعه به شبکه های اجتماعی است .
پورترکارانی خاطرنشان کرد: جنبه های منفی استفاده از شبکه های اجتماعی باید در ارتباط با چگونگی اوضاع و احوال کلی آن جامعه تحلیل گردد، زیرا شبکه های اجتماعی با حضور، فعالیت و عضویت افراد آن جامعه معنی پیدا می کند.
وی با بیان اینکه یکی از جنبه های منفی شبکه های اجتماعی در ایران داشتن نگاه غیر انتقادی به اخبار و اطلاعات منتشر شده در این شبکه ها است، بیان کرد: غیر واقع گرا کردن آدم ها، عدم تعادل در زندگی، معتاد شدن به این فضاها، تولید استرس و اضطراب دائمی بیهوده، دور کردن انسان از فضای واقعی، سطحی کردن، عدم کتابخوانی و... از دیگر جنبه های منفی استفاده از این شبکه ها است .
این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: به لحاظ اخلاقی یکی دیگر از جنبه های منفی و غیر قابل قبول شبکه های اجتماعی، انتشار اطلاعات و داشته های خصوصی کاربران توسط  کاربران دیگر است .
وی ادامه داد: استفاده های بیش از حد و نابجا از شبکه های اجتماعی فرد را دچار ذهن گرایی، تخیلی بودن، اعتیاد شدید به تکنولوژی، استرس و اضطراب دائمی می کند و از نظر فرهنگی و اخلاقی قرار گرفتن افراد در معرض پیام های متضاد و ناهمگون نیز، افراد را دچار سرکشتگی کرده و جامعه را دچار اختلال هویت می کند.
وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی رقیب آموزه های دینی نیستند، بلکه رسانه ای می باشند که حامل اندیشه ها و افکار هستند، تصریح کرد: اگر محتوای خوبی در حوزه دینی تولید شود این رسانه ها حامل خوبی برای انعکاس آن ها هستند، یعنی می توان برای تبلیغ آموزه های دینی از این شبکه ها بهره مند شد.
این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: قدری سخت است که بگوییم تاثیر پذیری مردم از شبکه های اجتماعی بیشتر شده است، زیرا نگاهی گذرا به این شبکه های مجازی نشان می دهد که صفحه و گروه هایی هایی از این شبکه ها خود تبدیل به مامن و مکانی برای ترویج آموزه های دینی شده اند.

captcha