داعش عقبه فکری خود در اروپا را مسلح کرده است/ افزایش تمایل اروپا به همکاری امنیتی با ایران
کد خبر: 3454064
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
فلاحت‌پیشه:

داعش عقبه فکری خود در اروپا را مسلح کرده است/ افزایش تمایل اروپا به همکاری امنیتی با ایران

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه حدود ۸۰ هزار تروریست فکری در اروپا فعال هستند، گفت: امروز داعش با زیر سؤال بردن اهداف غرب، خودش هدف قرار گرفته است و از طرف دیگر هم در حال دست به سلاح کردن عقبه فکری خود در اروپاست.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره حادثه تروریستی پاریس و بی‌توجهی غرب به مسئله امکان بازگشت آنها به اروپا گفت: از سال 1945 میلادی به بعد سیاستی در غرب با عنوان صدور جنگ به شرق یا جنوب شکل گرفت و حدود 143 جنگ بعد از این تاریخ رخ داد که در عمده این جنگ‌ها طرف‌های غربی حضور نداشتند و جنگ عملا در جهان سوم شکل گرفته بود.

تروریسم شکل گرفته در خاورمیانه ریشه غربی دارد

وی ادامه داد: تروریسم هم از این مقوله است و به نوعی بازتولید و ادامه آن سیاست است؛ در واقع تروریسمی که در خاورمیانه شکل گرفته است ریشه غربی دارد. در دهه 1960 این تروریسم علیه شوروی شکل گرفت و در ادامه در سال 1973 دو افسر اطلاعاتی آمریکا به همراه دو افسر اطلاعاتی سازمان اطلاعات محرمانه ارتش پاکستان و دو مقام افراطی سعودی مدارس علوم دینی را راه‌اندازی کردند که از درون این مدارس طالبان و القاعده درآمدند.

فلاحت‌پیشه اظهار کرد: اما به تدریج این جزمیت فکری و توسعه گروه‌های افراط‌گرا علیه خود غربی‌ها تغییر جهت داد. امروزحدود 80 هزار تروریست فکری در اروپا فعال هستند؛ یعنی عقبه فکری تروریسمی که در خاورمیانه سلاح به دست گرفته است در اروپا حضور دارد.

بازگشت تروریست‌ها به غرب قابل پیش‌بینی بود

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه مسئله بازگشت تروریست‌ها به غرب از نظر ما قابل پیش‌بینی بود، گفت: من حدود 13 سال پیش در کتابی با عنوان «آمریکا دنیا را به کدام سو می‌برد؟» این مسئله را بیان کرده بودم. اما پاسخی که اروپایی‌ها می‌دادند این بود که یک دژ مستحکم امنیتی دارند و این مسئله مانع بازگشت تروریست‌ها به غرب می‌شود.

فلاحت‌پیشه تأکید کرد: اما دیدیم که این اتفاق افتاد و اروپا به طور جدی با این بحران روبروست. امروز داعش با زیر سؤال بردن اهداف غرب، خودش هدف قرار گرفته است و از طرف دیگر هم در حال دست به سلاح کردن عقبه فکری خود در اروپاست.

فرانسه خودش این شرایط را برای مقابله با اسلام‌گرایی ایجاد نکرده است

وی با تأکید براینکه مخالف نظر افرادی است که مدعی‌اند فرانسه خودش این شرایط را برای جلوگیری از رشد اسلام‌گرایی شکل داده است، گفت: با این اتفاق کل کانون امنیتی فرانسه فروریخته است، لذا هیچ کشوری برای مقابله با اسلام‌گرایی چنین کاری نمی‌کند و راه‌های دیگری برای مقابله با رشد اسلام وجود دارد که فرانسوی‌ها آن را اجرایی کرده و می‌کنند.

فلاحت‌پیشه عنوان کرد: به عقیده من واقعیت این است که تروریسم اروپا را غافلگیر کرده است و غافلگیری اروپا در قبال تروریسم باعث می‌شود به کشورهایی مانند ایران امتیازات بیشتری دهند زیرا ایرانی‌ها تحلیل واقع‌بینانه‌تری از موضوع تروریسم دارند.

امنیت ایران در منطقه، عامل افزایش تمایل اروپا برای همکاری‌های امنیتی 

فلاحت‌پیشه درباره اینکه وقوع این اتفاق چقدر سبب دست برداشتن غرب از نگاه ابزاری به تروریسم، حداقل در موضوع داعش، و اقدام به همکاری جدی با ایران برای مبارزه با داعش خواهد شد، گفت: برای مقابله با تهدیدات امنیتی خاورمیانه دو راهبرد وجود دارد؛ یکی راهبرد خوداتکایی ایرانی و دیگری راهبرد طرح مشارکت برای صلح ناتو.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: تمام کشورهای منطقه، حتی روسیه، عضو طرح مشارکت برای صلح ناتو هستند و تنها ایران عضو این طرح نیست، اما مشاهده می‌کنیم ایران امن‌تر از سایر کشورها در این شرایط است.

وی افزود: همین موضوع باعث می‌شود کشورهای اروپایی تمایل بیشتری برای همکاری با ایران داشته باشند به شرطی که در ایران هم خوب عمل شود و عده‌ای به سیاست سیبل‌سازی ایران پایان دهند. خیلی از افراد شعارهای تندی می‌دهند که باعث ادامه بهانه‌سازی علیه ایران در اروپا می‌شود.

فلاحت‌پیشه اظهار کرد: به عقیده من باید روی این موضوع کار کرد که تاکنون هیچ مقام یا سرباز غربی به دست یک ایرانی در خاورمیانه کشته نشده است. در حالی که همه ملیت‌های دیگر در خاورمیانه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را کشته‌اند ولی دست ایرانی‌ها به خون هیچ غربی آلوده نشده است. اگر روی این موضوع مهم به خوبی کار شود به عاملی برای تقویت چانه‌زنی ایران تبدیل می‌شود.

captcha