گزارش ایکنا از نخستین روز اکران فیلم‌های جشنواره فجر در مشهد
کد خبر: 3474423
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

گزارش ایکنا از نخستین روز اکران فیلم‌های جشنواره فجر در مشهد

گروه هنر: جشنواره فیلم فجر مشهد با حاشیه هایی که داشت، سرانجام با فیلم «اژدها وارد می‌شود» آغاز شد؛ فیلمی که به عقیده بسیاری اتفاقی نو در سینمایی ایران بود و جلوه‌های خاص این فیلم باعث جذب علاقه‌مندان شده بود.

‌به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نخستین روز برگزاری جشنواره فجر در پایتخت معنوی ایران با تأخیر در رسیدن فیلم‌ها آغاز شد و این تأخیر، علاقه‌مندان به هنر هفتم را ساعت‌ها در هوای سرد این روزهای مشهد معطل کرد.
پس از تأخیر چند روزه در برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد و عقب افتادن مشهد حتی از اصفهان و شیراز، فیلم‌های اولین روز جشنواره فجر مشهد که قرار بود در ساعت‌های 10 و 10:40 دوشنبه، 20 بهمن‌ماه اکران شود تا عصر به دست سینماداران نرسید اما با این وجود، هنردوستان و دوستداران هنر هفتم همچنان در صف‌های شلوغی که در هوای سرد و در مقابل سینماها تشکیل شده بود، ماندند.
طبق استعلام انجام شده، حمید طباطبایی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرده بود که فیلم‌ها حداکثر تا ساعت 13 به سینماها برسد اما متأسفانه این اتفاق تا غروب اولین روز برگزاری جشنواره به تعویق افتاد.
سرانجام گیشه در حدود ساعت 17 باز می‌شود، انتظارها به پایان می‌رسد و مردم پس از ساعت‌ها معطلی در مقابل سینما برای تماشای اولین سانس جشنواره امسال وارد سالن می‌شوند.
فیلم «اژدها وارد می‌شود»، ساخته مانی حقیقی در اولین سانس عصر در پردیس سینمایی هویزه اکران می‌شود؛ فیلمی‌که به عقیده بسیاری، اتفاق تازه‌ای در سینمای ایران بود و ویژگی‌های خاص خود را داشت.
«اژدها وارد می‌شود»، فیلمی‌داستانی با استناد به واقعه‌ای حقیقی از دهه 40 بود که لوکیشن اصلی فیلم، بیابانی جن زده، مخوف، مرموز و در کنار گورستانی با صدها قبر است؛ در کنار آن کشتی به گل نشسته‌ای که گویا آثار قدرت ویلیام بافین بر پرتغال‌ها در ایران بوده است؛ کشتی که بر دیواره‌های آن خاطرات جزئی و به ظاهر به درد نخور یک انسان نقش بسته بود؛ کنجکاوی سه جوان آن‌ها را به اقدامات عجیبی وادار می‌کند که نتیجه آن به جست‌وجو برای یافتن یک جسد و کشته شدن عاشق و معشوق از سوی پدر دختر ختم می‌شود و جمله رمزی که پس از سال‌ها کنکاش، روح کنجکاوی را دوباره زنده می‌کند: «همه چیز در قبر حلیمه است ...»
شاید باورش برای بعضی سخت باشد اما طبق مستنداتی که در فیلم «اژدها وارد می‌شود» ارائه می‌شود،  این فیلم بر اساس واقعیاتی نوشته شده است که آثار آن هم اکنون هم قابل مشاهده است؛ سه جوان با اسامی ‌واقعی که دختر‌خوانده یکی از آنان در حال حاضر زنده است، یکی از مأموران ساواک که نقش خودش را در فیلم بازی می‌کند و جمله‌ای از یکی از آن سه نفر که شاید معنایش برای خود وی هم معلوم نبوده: «اژدهای پیر الان در دخمه‌ای در تهران است» و نواری که صدای اتفاقات و صحبت‌های رد و بدل شده را ضبط کرده بود.
اما جشنواره امسال مشهد بدون حاشیه شروع نشد، جشنواره‌ای که بدون افتتاحیه و حضور عوامل فیلم‌ها، بازیگران و مسئولان بود؛ امیدواریم مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره با توجه به جمعیت قابل توجه دوستداران سینما در مشهد، توجه بیشتری به سینماهای این کلانشهر داشته باشند؛ آنچه مسلم است، این است که حق مشهد و مردم آن در این مورد ادا نشده و همه دلسوزان منتظر اقدامات جدی مسئولان امر در این رابطه هستند.
«اژدها وارد می‌شود»؛ تجربه اول سینما در این نوع فیلم‌سازی است           
علی جعفری، منتقد سینما در جمع خبرنگاران با اشاره به فیلم «اژدها وارد می‌شود» بیان کرد: این برای اولین بار است که سینما وارد چنین تجربه‌ای شده است، کرگردان در این فیلم سعی می‌کند بر اساس داده‌هایی که داشته است داستانی را بازسازی کند، داستانی که ممکن است واقعی باشد اما پرداختش سینمایی است و تقریبا توانسته از پس این کار بر بیاید؛ این فیلم از ساختار خوبی برخوردار بوده و در حوزه سینمایی ما کمتر تجربه شده است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران با بیان اینکه می‌توان این فیلم را در ژانر فیلم داستانی دسته‌بندی کرد، ادامه داد: با این وجود اما پایه فیلم، منظورم آنچه اتفاق میفتد، مستند است و از یک روایت تاریخی، داستان خوبی برخوردار بود؛ ممکن است بگوییم عدم شناخت مخاطب از این نوع فیلم‌ها، فاصله‌ای بین مخاطب و فیلم ایجاد می‌کند اما در نوع خودش یک تجربه خیلی خوبی بود.
سینمای ایران نیاز به حمایت دارد
جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سینمای ایران نیاز به حمایت دارد، با اشاره به جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر اتفاقی است که می‌تواند برای عده‌ای که ممکن است در طول سال فیلمی‌نبینند و به صورت جدی به سینما نروند، بهانه‌ای باشد تا وارد این حوزه شوند.  
وی در همین راستا اضافه کرد: جشنواره فیلم فجر می‌تواند به سینمایی که مقداری راکد شده است، تکانی بدهد؛ به نظر من، اگر این همه انرژی که در میان مخاطبان این سینما وجود دارد، طی سال هم وجود داشته باشد و مخاطبان بتوانند همچنان پیگیر اکران فیلم‌ها باشند، می‌تواند تحولی در حوزه اکران به وجود بیاورد.
جعفری با انتقاد از مشکلات همه ساله برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد، اظهار کرد: البته حق هم دارند، بخش اعظمش به گردن این افراد نیست، مشکل اساسی، ورود فیلم‌هاست اما برنامه‌ریزی مشهد هم کم اشکال ندارد.
نظر مردم درباره «اژدها وارد می‌شود»
مردم هم در نخستین روز اکران فیلم‌های جشنواره فجر که حدود هشت ساعت برای دریافت بلیط فیلم‌ها منتظر بودند؛ در این باره نظر مثبتی دارند، سعید مرتضوی‌مقدم، دکتر دندانپزشک در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد فیلم «اژدها وارد می‌شود» این طور می‌گوید: خیلی خوب و تأثیرگزار بود و سبک جدیدی به شمار می‌رفت؛ من فیلم ایرانی مشابه این فیلم ندیده بودم، پیچیدگی در یک موضوع ماورایی و اینکه این فیلم براساس یک داستان واقعی بود، بسیار جالب بود.
آرنوش رهبری‌زاده، مهندسی مواد نیز درباره فیلم ابراز می‌کند:  شاید این فیلم موفقیت در گیشه نداشته باشد، شاید به نظر یک عده اصلا جالب نباشد اما به نظر من فیلم خیلی قوی بود؛ این فیلم می‌تواند انسان را تا چند ساعت تحت تأثیر قرار دهد که یکی از نشانه‌های فیلم قوی محسوب می‌شود.
یکی دیگر از بینندگان که به همراه دوستانش برای تماشای فیلم آمده بود بیان می‌کند: فیلم‌نامه این فیلم، داستان جدیدی در سینمای ایران بود و مثل سایر فیلم‌ها تکراری نبود. اینکه فیلم‌نامه براساس داستان واقعی نوشته و ساخته شده بود و فیلم با مستند تلفیق شده بود بسیار جالب بود.
captcha