بررسی سابقه سبک قرائت مشهد در «بهار فیروزه‌ای»
کد خبر: 3484072
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳

بررسی سابقه سبک قرائت مشهد در «بهار فیروزه‌ای»

گروه فعالیت‌‌های قرآنی: «بهار فیروزه‌ای» عنوان ویژه برنامه اجتماعی ـ فرهنگی شبکه استانی صدا و سیمای خراسان رضوی به مناسبت ایام نوروز 95 است که شب گذشته به بررسی سابقه قرائت در مشهد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، «بهار فیروزه‌ای» عنوان ویژه برنامه اجتماعی ـ فرهنگی شبکه استانی صدا و سیمای خراسان رضوی به مناسبت ایام نوروز 95 است که شب گذشته، 27 اسفندماه به بررسی سابقه قرائت در مشهد پرداخت.
سیدجواد سادات‌فاطمی، استاد بین‌المللی قرآن کریم میهمان ویژه این برنامه بود که در صحبت‌های خود به نقش موثر مقام معظم رهبری در رشد تلاوت قاریان شهر مشهد اشاره کرد و گفت: ایشان از افراد تاثیرگذار در رشد قرائت قرآن مشهد بودند.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از ابتدای دهه 50 جلسات تفسیر قرآن در مسجد امام حسن مجتبی(ع) و پس از آن در مسجد کرامت داشتند، تصریح کرد: ایشان توجه ویژه‌ای به قاریان داشتند و در حالی که خودشان ایستاده تفسیر می‌گفتند، برای قاری جایگاه ویژه قائل بوده و کرسی تلاوت می‌گذاشتند.
سادات‌فاطمی با بیان اینکه نوارهای تلاوت مصطفی اسماعیل، قاری مصری را اولین‌بار، مقام معظم رهبری به ما معرفی کردند، افزود: در حالی که ما قاری بودیم و باید این قاری را معرفی و نوارهای او را می‌دادیم ولی ایشان به همراه یکی دیگر از دوستان خود، شب‌ها تلاوت‌ها را از رادیو مصر ضبط می‌کردند که این نشان دهنده توجه جدی ایشان به قرائت قرآن است.
وی قرائت قرآن کشور را تحت تاثیر قرائت مشهد بیان و ابراز کرد: از حدود 40 قاری بین‌المللی کشور حدود نیمی از آن‌ها مشهدی هستند که این نشان‌دهنده جایگاه مهم مشهد در قرائت قرآن است.
وی از ورود مرحوم سید محمد عرب به مشهد به عنوان نقظه عطف رشد قرائت در این شهر یاد کرد و گفت: این استاد قرائت عراقی حدود 80 سال قبل برای زیارت به مشهد آمد که جمعی از بازاری‌های مشهد وقتی به جایگاه او در فن قرائت پی بردند، از او دعوت کردند که در این شهر بماند.
وی اظهار کرد: این استاد قرائت شروع به برگزاری کلاس‌های آموزشی و پرورش قاری کرد و تا حدود 50 سال قبل که اولین نوارهای با تلاوت قاریان مصری وارد مشهد شد، همه آموزش‌ها کاملا تحت تاثیر سبک عراقی بود.
وی با اشاره به تربیت شاگردان زیادی توسط مرحوم استاد سید محمد عرب اظهار کرد: استاد حافظیان، صدرالحفاظ آستان قدس رضوی و استاد حاج حسن رضوان، کتیبه‌نویس مشهور حرم مطهر رضوی از بزرگترین و مطرح‌ترین شاگردان این قاری مصری بودند که نقش زیادی در قرائت قرآن مشهد داشتند.
در بخش‌هایی از این برنامه تلویزیونی، گفت‌وگوهایی از چند نفر از استادان و پیشکسوتان سبک‌های ایرانی تلاوت پخش شد که محمدجواد اعلمی، کارشناس جامعه قاریان و از استادان پیشکسوت قرآنی در این گفت‌و‌گو از سیدمحمد عرب زعفرانی به عنوان پایه‌گذار جلسات قرآنی با نغمات ایرانی یاد کرد و افزود: وی جلسات مختلفی را در ایران اداره می‌کرد و شاگردان زیادی همچون محمدحسن بیوتی، رضوان، سیدحسین حافظیان، مهدی شجریان، سید حسن درافشان، توسلی خیاط و ملا عباس‌علی که خود استاد مقام معظم رهبری بود، داشت.
اعلمی ادامه داد: مرحوم رضوان یکی از شاگردان سید محمد عرب بود که 72 جلسه را در شهر مشهد پایه‌گذاری کرد که دو جلسه اصلی آن هم‌اکنون توسط استاد زحمتکش و سید تقی علیزاده اداره می‌شود.
وی در پایان تاکید کرد: مردم دنیا تشنه شنیدن آواهای ملکوتی قرآن با نغمات دیگری هم هستند و هیچ کشوری شایسته‌تر از ایران و جوانان ایرانی برای تحقق این امر نیست.
تقی علیزاده، پیشکسوت سبک‌های ایرانی تلاوت هم از آموزش اصول تجوید به عنوان مهم‌ترین کار یاد کرد و گفت: حاج محمدحسن رضوان که روش تدریس عالمانه‌ای داشت، سیدمحمد عرب را نسبت به سایر استادان جلسات افضل می‌دانست.
وی افزود: برخی آواها از شش هزار سال قبل، سینه به سینه منتقل شده است و در جریان تاریخ، این آواها در سرتاسر ایران گسترش یافته که به تبع ملیت و شیعه بودن خود آن‌ها را دنبال می‌کنیم.
غلام‌علی بخش زحمتکش یکی دیگر از پیشکسوتان سبک‌های ایرانی تلاوت بود که درباره سیدمحمد عرب گفت: ایشان آهنگ‌ها و نغمه‌ها را جمع‌آوری کردند.
وی افزود: کتاب منتخب‌التجوید ایشان را حاج محمدحسن رضوان در کتابی به نام لولوه الرضوان به شعر نوشت.
گفت‌و‌گو با قشرهای مختلف مردم درباره وجود قرآن در سفره هفت‌سین و تاثیر این کتاب الهی در زندگی از دیگر بخش‌های این برنامه تلویزیونی بود که مردم در مصاحبه‌های خود از قرآن به عنوان بزرگترین منشور زندگی، نور و برکت زندگی و رزق‌دهنده معنوی برای انسان یاد کردند.
captcha