بقعه امامزاده علی اکبرشهرضا، آماده میزبانی از مسافران نوروزی
کد خبر: 3484333
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
نوروز 95 با بقاع متبرکه؛

بقعه امامزاده علی اکبرشهرضا، آماده میزبانی از مسافران نوروزی

گروه اجتماعی: بقعه مقدس امامزاده علی اکبر(ع) از جمله بقاع متبرکه شهرستان شهرضا می‌باشد که در 20 کیلومتری شهر شهرضا و در روستایی به همین نام واقع شده، آماده استقبال از مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، تعداد بقاع متبرکه موجود در سطح استان ۷۱۸ عدد است که از این تعداد، مجموع۱۷ متبرکه در شهرستان شهرضا وجود دارد.
آستان مقدس امامزاده علی اکبر، مزار شریف امامزاده ای است که در روستایی به همین نام و در حاشیه 20 کیلومتری شهرستان شهرضا واقع شده است.
نسب این امامزاده بزرگوار، بنا به اعتقاد معتمدین محل و همچنین تأییدیه فلسفی از مرکز کتابخانه آستان قدس رضوی، به حضرت موسی بن جعفرعلیه السلام می‌رسد. در شجره‌نامه فلسفی چنین آمده است « آقای دکتر محمد مهدی فقیه بحر العلوم، در کتاب بقاع متبرکه کشور، صفحه 8 آورده است، که امامزاده شاهزاده سید علی اکبر برادر بلافصل حضرت رضاعلیه السلام می باشد و پسر ارشد حضر ت موسی بن جعفرعلیه السلام است».
 به استناد منابع تاریخی، ایشان و زوجه و فرزندشان را شهید و هر سه را در روستای شاه سید علی اکبر دفن نموده‌اند.
تاریخ ساخت ایوان قدیمی امامزاده به 432 سال پیش و به تاریخ 999 هـجری قمری می‌رسد و این مطلب به خوبی در یکی از کتیبه‌های سنگی موجود در ایوان مشخص و نمایان است. بقعه قدیم امامزاده بنایی با مصالح خشت و گل بوده که در سال 1308 مرمت و بازسازی شده است. مساحت صحن امامزاده 2000 متر و مساحت زیر بنای بقعه 800 متر می‌باشد، گنبد دو پوش و کاشیکاری شده امامزاده از کف 30 متر ارتفاع داشته و ضریحی چوبین در ابعاد 4×3 روی سنگ مزار و داخل بقعه قرار گرفته است. همچنین برای رفاه حال زایرین 20 باب زایرسرا به‌صورت سوئیت و اتاق‌هایی در ضلع شمالی صحن امامزاده ساخته شده است. مردم روستا و از نقاط دیگر شهرستان نسبت به این امامزاده بزرگوار احترام خاصی قائل هستند.
مسافران نوروزی که قصد عزیمت به این مکان مقدس را دارند، در فاصله 5 کیلومتری از شهر شهرضا در سمت راست جاده (از سمت شهرضا به اصفهان)، می‌توانند تابلویی را مشاهده کنند که مسیر این امامزاده را نشان می‌دهد، از این محل تا رسیدن به امامزاده سید علی اکبر، حدود 15 کیلومتر دیگر فاصله است.
captcha