طرح ملی رحله از طرح‌های جریان ساز اتحادیه در سال 95
کد خبر: 3485796
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
محمدی خبر داد:

طرح ملی رحله از طرح‌های جریان ساز اتحادیه در سال 95

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور ، طرح رحله را یکی از طرح‌های جریان ساز اتحادیه در سال 95 دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در خصوص برنامه‌های این اتحادیه در سال 95 گفت: برنامه‌های مختلفی را به کمیسیون‌های مختلف شورای توسعه قرآنی ارائه کرده‎ایم، امیدواریم امسال از طریق مؤسسات برنامه‌های بیشتری را ارائه کنیم. نگاه و افق اتحادیه به برنامه‌هایی بوده است که به‌صورت بومی توسط مؤسسات در شهرستان‌های مختلف انجام گیرد.

وی در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی این اتحادیه در سال گذشته گفت: سال 94 در حوزه مؤسسات و تشکل‌های مردمی قرآن و عترت با اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری همراه بود.

وی در خصوص برنامه‌های اجرایی در سال 94 ادامه داد: در سال 93 بودجه‌ای از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به‌صورت مستقیم به اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت اختصاص داده شد و تأخیر در واریز آن موجب شد تا برنامه‌های اجرایی به سال 94 موکول شود.

محمدی با اشاره به طرح‌های مختلف قرآنی در سال 94 تصریح کرد: بدین‌صورت از ابتدای سال 94 نظرات متعدد کارشناسی را موردبررسی قرار دادیم و طرح‌های مختلفی در کشور شناسایی شد و اصلاحاتی در باب آن‌ها انجام گرفت.

وی با تأکید بر شاخص قرار دادن رویکردهای کلان ملی بیان کرد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری، در خصوص حفط قرآن کریم، ترویج فرهنگ حفظ به‌عنوان یکی از اهداف کلان اتحادیه در سال 94 نیز پیگیری شد.

محمدی تدبر در قرآن را ازجمله برنامه‌های مهم اتحادیه دانست و افزود: بحث تدبر در قرآن که بازهم از تأکیدات مقام معظم رهبری است از دیگر برنامه‌های اتحادیه در سال 94 بود که به آن توجه ویژه‌ای شد، همچنین مسائل مربوط به حوزه‌های رسانه‌ای؛ تبلیغی؛ آموزشی نیز در جلسات متعدد با حضور هیئت‌مدیره و اجرایی به آن پرداخته شد.

وی ادامه داد: در اواسط بهار سال گذشته نیز طرح ملی «رحله» که طرحی مبنی بر تربیت حافظان قرآن‌کریم بود، آغاز شد. طرح ملی تدبر در قرآن نیز با عنوان طرح «اولوالالباب»، طرحی با محوریت تدبر در قرآن کریم به‌صورت مجازی؛ به نام «تقرب» و همچنین نخستین جشنواره رسانه‌های دیجیتال «اتقان» ازجمله اقدامات اتحادیه در سال 94 بود.

فاصله‌ای طولانی با ایده آل جامعه قرآنی داریم

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به فعالیت‌های مطلوب قرآنی در سال 94 بیان کرد: مسائل مختلفی در سال 94 در حوزه کارکرد فعالیت‌های قرآنی انجام شد که مفید واقع شدند، اگرچه با ایده آل جامعه قرآنی فاصله‌ای طولانی دارد درحالی‌که در سال 94، نسبت به سال‌های قبل رشد قابل‌توجهی را در حوزه بودجه‌ها شاهد بودیم.

محمدی ادامه داد: البته حمایت‌هایی که از موضوعات قرآنی شده است، همچنان متوقف مانده و جای تأسف دارد که هنوز بحث بیمه فعالان قرآنی که تنها بستر قانونی حمایت از جامعه قرآنی است همچنان بی‌سروسامان مانده است.

وی در خصوص تحقق بودجه سال 94 افزود: بودجه در سال 94 علیرغم قول مسئولین بر تحقق آن اتفاق نیفتاد و تا آخرین روز کاری سال 94 نیز منتظر تحقق این مسئله بوده‌ایم. در این خصوص نیز، با توجه به عدم واریز بودجه، طرح‌هایی که به‌صورت فصلی طراحی‌شده بودند، اجرایی و عملیاتی نشدند.

خیز اتحادیه برای برنامه‌های جریان ساز کلان در سال 95

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در خصوص برنامه‌های این اتحادیه در سال 95 گفت: برنامه‌های مختلفی را به کمیسیون‌های مختلف شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه کردیم و امیدواریم امسال از طریق مؤسسات برنامه‌های بیشتری را ارائه کنیم، به‌هرحال نگاه و افق اتحادیه به برنامه‌هایی بوده است که به‌صورت بومی توسط مؤسسات در شهرستان‌های مختلف انجام می‌گیرد.

وی در خصوص حوزه آموزش قرآن کریم در سال جدید گفت: مؤسسات در شهرستان‌های مختلف باید جریان سازی کنند، در واقع در حوزه حفظ باید موجی را در این خصوص ایجاد کنند، اینکه ما یک آموزشی را مقطعی انجام دهیم به‌هیچ‌عنوان به صلاح نیست و تمام تلاش ما این است تا برنامه‌هایمان برای یک شروع خوب در سال جدید باشد.

وی طرح رحله را یکی از طرح‌های جریان ساز دانست و گفت: طرح رحله با محوریت حفظ چهار جزء در دو ماه، شروعی بود برای حفظ کل قرآن کریم که در مدارس شبانه‌روزی این اتفاق رقم خورد، طرح‌های تربیت‌معلم و طرح‌های آموزشی شروع و دریچه‌ای به فضای بزرگ آموزشی بوده است که از اولویت‌های اتحادیه است و در سال جدید نیز همین طرح‌ها را ادامه خواهیم داد.

رشد کارکردی در فعالیت‌های قرآنی با ادغام دو اتحادیه

محمدی در ادامه با اشاره به ادغام دو اتحادیه در سال جدید نیز گفت: اگر این ادغام به‌صورت عادلانه و مستقیم توسط خود مؤسسات اتفاق بیفتد، می‌تواند منشأ تحولات خوبی در مؤسسات شود که با توجه به رخدادهای سال گذشته حتماً محقق خواهد شد.

وی با ابراز امیدواری در خصوص ادغام دو اتحادیه در سال جدید افزود: امیدواریم شاهد یک اتحادیه مستقل و مردمی که نماینده تام موسسات قرآنی است باشیم که در آن حقوق موسسات به‌طور متمرکز و باقدرت بیشتری پیگیری شود، در این صورت ما شاهد رشد فعالیت‌های قرآنی در سطح کلان خواهیم بود.

تقویت اتحادیه‌های استانی در سال 95

محمدی در خصوص سیاست‌های اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در سال 95 افزود: انجام طرح‌های جدید باوجود حمایت‌های ناچیز دولت و طرح‌های جریان ساز از جمله سیاست‌های اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در سال 95 است که باقوت گرفتن اتحادیه‌های استانی، توسط آن‌ها صورت خواهد پذیرفت.

وی در خصوص دیگر برنامه‌های اتحادیه در سال 95، به‌صورت جزئی، گفت: حوزه‌ها مشخص‌شده و طرح‌ها در دست بررسی و اقدام است.

captcha