مروری بر رخدادهای قرآنی اردیبهشت/ ماهی که با درخشش قرآنیان مشهدی همراه شد
کد خبر: 3499125
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹

مروری بر رخدادهای قرآنی اردیبهشت/ ماهی که با درخشش قرآنیان مشهدی همراه شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: وجود برنامه‌های متنوع قرآنی از برگزاری مسابقات مختلف تا حضور قاریان و فعالان قرآنی مشهد در برنامه‌های سی و سومین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، اردیبهشت‌ماه را به یکی از پرکارترین ماه‌های قرآنی مشهد تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اردیبهشت‌ماه با حال و هوای بهاری دل‌‌انگیزش که حالا دیگر درختان و گل‌های بسیاری هم به بار نشستند؛ رنگ‌های گوناگون را با خود به همراه می‌آورد و نه تنها چشم را می‌نوازد، بلکه روح را با خود همراه کرده و طراوت می‌بخشد. این دل‌انگیزی بهار و زنده شدن طبیعت برای اهل دل و به گفته قرآن کریم برای آنان که اهل تعقل و اندیشه‌اند، درس‌ها و عبرت‌های بسیار دارد.
رستاخیز قیامت که قرآن کریم مکرر از آن سخن گفته است در ابعاد دیگرش را به معنای واقعی هر ساله در آغاز بهار شاهد هستیم. این ماه در مشهدالرضا(ع) که شهر قرآنی کشور بوده و در کنار مضجع نورانی علی‌ابن موسی‌الرضا(ع)، برنامه‌ها و رخدادهای مختلف قرآنی را شاهد بودیم که در ادامه به آن اشاره شده است.
اول اردیبهشت‌ماه سال جاری آغازين روز ثبت‌نام در دوره‌های حفظ قرآن مدرسه شبانه‌روزی حفظ تخصصی ثامن‌الحجج(ع) وابسته به مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) بود که به صورت یک ساله اجرايی می‌شود.
آغاز مسابقات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در بخش دختران
عصر نخستين روز اردیبهشت‌ماه افتتاحیه مرحله استانی سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان خراسان رضوی در بخش دختران به صورت همزمان در دو شهرستان استان آغاز ‌شد و تا جمعه، سوم اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا کرد.
مسابقات منطقه‌ای قرآن دانش‌آموزان به ميزبانی ادارات تربت‌جام و بردسکن در رشته‌های قرائت، حفظ ترتیبی و ترتیل متوسطه اول و دوم و تفسیر، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه ويژه پايه متوسطه دوم صورت گرفت؛ مسابقات این دوره در منطقه جلگه‌رخ نیز ۳۱ فروردین‌ماه با حضور شرکت‌کنندگان به کار خود پایان داده بود.
علاوه بر این شامگاه این روز محفل انس با قرآن همزمان با شب میلاد مولی الموحدین حضرت علی(ع) در جلسه مرکزی دارالقرآن علی بن موسی الرضا(ع) مشهد برگزار شد و احمد البدری، قاری و استاد عراقی، احسان سوختانلو، نفر اول مسابقات ارتش جمهوری اسلامی ایران، علی ساجدی‌مقدم، قاری نوجوان کشورمان در این محفل به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداختند.
دست‌بوسی از پدر شهید منا به جای فرزند
شاید یکی از رخدادهای قشنگ در روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه این باشد که همزمان با سوم اردیبهشت‌ماه و به مناسبت روز پدر جمعی از شاگردان و دوستان شهيد محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، قاري شهيد در فاجعه منا به پاس تشکر از استادشان بر خود لازم دیدند روز پدر را از طرف محسن به گونه‌ای دیگر به پدر وی تبریک بگویند لذا در منزل پدر این شهید منا حاضر شدند تا به جای او دست پدرش را ببوسند.
در این دیدار حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز حضور یافت و هدیه‌ای که از طرف شاگردان و دوستان حاج محسن تدارک دیده شده بود را به محمدمهدی حاجی‌حسنی‌کارگر، پدر این شهید منا اهدا کرد؛ همچنین در این روز نسخه اولیه مستندی که درباره شهید حاج محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، قاری مهاجر الی‌الله تولید شده است، به صورت خصوصی در جمع شاگردان، دوستان و خانواده این شهید اکران شد.
این مستند توسط حامد جلالی و به سفارش خانه هنرمندان مشهد تهیه شده است که به گفته جلالی برای این مستند دو نام «رحلی برای تو» و «زمستان در بن‌بست ۲۰۴» پیشنهاد شده است.
در این روز پرونده مرحله منطقه‌ای سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان خراسان رضوی در بخش دختران که اول اردیبهشت‌ماه آغاز شده بود، در دو شهرستان تربت‌جام و بردسکن بسته شد؛ تجلیل حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی از دختر هفت ساله تبریزی حافظ قرآن با اهداي هدیه در حرم رضوی یکی از اتفاقات زیبای قرآنی چهارم اردیبهشت‌ماه به شمار می‌رود.
بعدازظهر چهارم اردیبهشت‌ماه و به میزبانی فرهنگسرای زیارت مشهد سومین دوره مسابقات منطقه‌ای قرآن کمیته امداد کشور به میزبانی مشهد مقدس آغاز شد. در این مسابقات مادران و دختران مددجوی این نهاد طی چهار دوره با حضور متسابقانی از هشت استان برگزار شد؛ در واقع بعد از پایان رقابت متسابقان گروه اول و اهدای جوایز منتخبان، طی هفته‌های بعد و در روزهای ۱۱، ۱۸ و ۲۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری شرکت‌کنندگان دیگر گروه‌ها و در هر هفته هشت استان در رشته‌های ترتیل و حفظ قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در مشهد با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت 28 اردیبهشت ماه این رقابت‌ها که مرحله کشوری هم نداشت، پایان ‌پذیرفت.
برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون آموزش عمومی قرآن خراسان رضوی
دوازدهمین نشست کمیسیون آموزش عمومی قرآن استان خراسان رضوی، صبح ششم، اردیبهشت‌ماه در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی تشکیل شد. موضوع بحث این نشست برگزاری گردهمایی بزرگ حافظان استان در سال جاری بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ همچنین در این جلسه موضوعاتی همچون حضور حافظان بین‌المللی و برتر، نحوه انجام برنامه‌های جانبی، برگزاری مراسم اختتامیه این همایش در حرم مطهر رضوی مورد بررسی قرار گرفت.
دارالقرآن الکریم مسجد جامع شهرک شهید رجایی که در حاشیه شهر مشهد قرار دارد، شامگاه هفتم اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از دانش‌آموزان دبیرستان علوم و معارف شهید مطهری افتتاح شد. در این مراسم حجت‌الاسلام مهدی شجاع، قاری بین‌المللی قرآن که یکی از اساتید کلاس‌های این درالقرآن و مدیر داخلی این مجموعه است، به همراه جعفر کبیری، عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی ـ اجتماعی آیت‌الله دهشت به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند؛ این دارالقرآن در راستای بهره‌مندی نوجوانان و جوانان این منطقه که حاشیه مشهد محسوب می‌شود، راه‌اندازی شده است.
برگزاری محفل انس با قرآن، یادبود شهدای مدافع حرم در شامگاه، هشتم اردیبهشت‌ماه در مشهد از رخدادهای مهم قرآنی این روز به شمار می‌رود. در این محفل قرآنی که به منظور بزرگداشت مقام شهدای مدافع حرم برنامه‌ریزی شده بود، حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی کشور به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید در مسجد الزهرا(س) مشهد واقع در خیابان آیت‌الله عبادی، فاطمیه ۲۵‌پرداخت.
در شامگاه همین روز  نیز کرسی تلاوت قرآن کریم، بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) برگزار شد؛ این کرسی تلاوت قرآن کریم به همت مؤسسه قرآنی صادقیه مشهد، تحت نظارت اداره کل تبلیغات اسلامی راه‌‍‌اندازی شده است و با همکاری امام جمعه و هیئت امنا مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) با حضور مردم هر هفته در حال برگزاری است.
سجاد یاوری، از اساتید قرآن کریم به عنوان قاری اصلی در این کرسی تلاوت قرآن کریم به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخت و در ادامه این محفل نورانی حاضران در جلسه آیاتی از کلام نور را تلاوت کردند. این کرسی تلاوت قرآن کریم، هر هفته چهارشنبه شب‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت ابوالفضل العباس(ع) واقع در شاهد ۱۰ با حضور عموم مردم برگزار می‌شود.
افتتاح نخستین پژوهشکده قرآن و عترت ویژه نهج‌البلاغه
نخستین پژوهشکده قرآن و عترت ویژه نهج‌البلاغه در راستای احیای محافل انس با قرآن کریم و نهج‌البلاغه، پنجشنبه، نهم اردیبهشت‌ماه در مسجد امام هادی(ع) مشهد واقع در بلوار وحدت افتتاح ‌شد که در بخش‌هایی چون مرکز مشاوره قرآنی، آموزش اصولی قرآن کریم در تمامی سطوح، تربیت مدرس نهج‌البلاغه، روش‌های قرائت و تفسیر نهج‌البلاغه و تدبر در قرآن فعالیت می‌كند.
بعدازظهر ۱۱ اردیبهشت‌ماه نیز افتتاحیه نخستین همایش ـ مسابقه حافظان پنج، ۱۰، ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم دانش‌آموز استان خراسان رضوی در اردوگاه ثامن‌الحجج(ع) مشهد انجام شد. در این همایش ـ مسابقه و در گروه اول، ۱۳۰ پسر دانش‌آموز حافظ قرآن کریم از مقطع متوسطه اول و دوم به رقابت با یکدیگر ‌پرداختند؛ برگزاری کارگاه آموزشی حفظ با حضور مهدی حسنی، استاد برجسته و حافظ بین‌المللی قرآن از دیگر برنامه های این همایش بود.
شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی خراسان رضوی، ۱۲ اردیبهشت‌ماه با حضور مدیران نهادها و سازمان‌های عضو این شورا در استانداری استان تشکیل شد. ارائه گزارش از برگزاری دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، بررسی طرح یازدهمین دوره این نمایشگاه در ماه رمضان در سال ۹۵، برگزاری نمایشگاه قرآن در چهار شهرستان استان و .. از محورهای این جلسه به شمار می‌رود.
رخداد قرآنی شامگاه يكشنبه، ١٢ ارديبهشت‌ماه تقدیر از قرآن‌آموزان جلسه مرکزی جامعه قاریان قرآن مشهد در مسجد کرامت همزمان با هفته معلم بود.  در این مراسم از سه استاد این جلسه، غلامرضا باوجدان، میثم محمدی و حجت‌الاسلام سیدعلی نجات و پدر و فرزندان مرحوم حميدرضا عباسی که چند سال معلم این جلسه بود، نیز تجلیل شد.
علاوه بر این در گروه دوم و در روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه، 140 دانش‌آموز دختر حافظ قرآن کریم مقطع متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در قالب نخستین جشنواره ـ مسابقه حفظ، در رشته‌های مختلف حفظ قرآن و طی سه روز در مشهد حضور یافته و به رقابت با یکدیگر ‌پرداختند؛ مراسم تجلیل از مربیان طرح تربیت حافظان قرآن کریم استان خراسان رضوی در بقعه متبرکه امامزادگان سیدناصر(ع) و سیدیاسر(ع) شهر طرقبه نیز 16 اردیبهشت‌ماه برگزار شد. در پایان این مراسم که با حضور بیش از ۴۰۰ مربی طرح تربیت حافظان قرآن کریم برگزار شد از مربیان و قرآن آموزان برتر تجلیل به عمل آمد.
برگزاری مسابقات قرآن حوزه علمیه خراسان
هفتمین دوره مسابقات قرآن حوزه علمیه خراسان از شنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه آغاز شد و از آن جهت که امکان برگزاری این مسابقات در دو مرحله نبود، لذا در روز نخست این رقابت‌ها با قضاوت داوران برجسته استان از متسابقان آزمون و تست به عنوان مرحله نخست صورت گرفت؛ همچنین بعد از انجام این تست، رقابت افراد راه یافته به مرحله بعد در روز دوم یعنی، ۱۹ اردیبهشت‌ماه صورت گرفت و نفرات برتر هر رشته مشخص شد که بیش از ۴۰۰ نفر از طلاب آقا سطح ۱، ۲ و ۳ حوزه‌های علمیه خراسان در این دوره از مسابقات حضور یافتند.
این مسابقات در رشته‌های شفاهی اذان، دعا و مناجات‌خوانی، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ یک، پنج، ۱۰، ۲۰ و ۳۰ جزء برگزار شد که رشته‌های بخش کتبی نیز شامل معارف تفسیر، حفظ حدیث و تبلیغ قرآن محور بود. افراد برگزیده به مرحله کشوری این مسابقات که آبان‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد، راه می‌یابند.
همچنین ۱۹ اردیبهشت‌ماه مرحله استانی بیست‌ و یکمین دوره مسابقات قرآن کریم دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی ویژه اساتید، دانشجویان و کارکنان بانو و آقا در رشته‌های ترتیل، قرائت، اذان، حفظ ۱۰، ۲۰ و کل قرآن کریم برگزار شد كه نفرات اول هر رشته مرحله استانی این دوره از مسابقات به مرحله کشوری راه‌ پیدا کردند.
برگزاري آئین افتتاحیه نخستین مسابقات قرآن شاهد و ایثارگر دانشگاهیان کشور از صبح ۲۲ ارديبهشت‌ماه در هتل خورشید تابان مشهد از ديگر برنامه‌های قرآنی مشهدالرضا بود. متسابقان این مرحله، ۱۱۲ نفر از برگزیدگان مرحله مقدماتی مسابقات قرآن دانشجویان شاهد و ایثارگر کشور بودند و در رشته‌های حفظ یک، پنج و ۲۰ جزء و حفظ كل و ترتيل ويژه بانوان و آقايان و رشته قرائت تنها برای‌ آقایان به رقابت پرداختند كه اختتامیه این مسابقات عصر روز پنج‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در هتل خورشید تابان مشهد صورت می‌گیرد.
قدرشناسی از معلم قرآن نخبگان مشهد
از جمله اتفاقات مهم این ماه در هفته معلم رخ داد. در این هفته جمعی از قاریان ممتاز بین‌المللی و کشوری با حضور در منزل اساتید خود از آن‌ها تقدیر کردند تا شاید ذره‌ای از زحمات آنها را نه جبران که سپاسگذاری کنند. در يكي از این دیدارها سید محمدجواد حسینی، نفر اول مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و محمد مشمول، نفر اول مسابقات بین‌المللی لیبی و نفر دوم مسابقات بین‌المللی مالزی و محمدامین بهشتی، مهدی بیابانی، مسعود پنجه، حجت‌الاسلام مهدی تقی‌پور، علیرضا ثاقب، ابوالفضل چمنی، جلیل حسین‌زاده، امید حسینی‌نژاد، مختار دهقان، حامد علیزاده، هادی فصیحی، سعید قره‌داشی، مهدی کمالی، عباس لطفی، حجت‌الاسلام رضا لطفی‌پور، احسان محمدی، میثم محمدی، اسماعیل وفایی و حجت‌الاسلام یامی از قاریان ممتاز کشور با حضور در منزل استاد سیدمجتبی سادات فاطمی از زحمات وی تقدیر و هدایایی به ایشان اهدا کردند.
در روز 23 ارديبهشت‌ماه نفرات برتر نخستین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشجویان شاهد و ایثارگر که در مشهد برگزار شد، در آئین اختتامیه این دوره از مسابقات معرفی و تجلیل شدند؛ نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان خراسان رضوی که با حضور ۴۰۰ متسابق بانو و آقا صبح، ۲۴ اردیبهشت‌ماه در دارالقرآن امام حسین(ع) مشهد آغاز شده بود، شامگاه همین روز و در طول یک روز با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برگزیده هر رشته به کار خود پایان داد.
این مسابقات در رشته‌های قرائت بالای ۴۰ سال و زیر ۴۰ سال، حفظ ۱۰ جزء و ترتیل، احکام و نهج‌البلاغه ویژه فرهنگیان برگزار شد. همچنین امسال برای نخستین بار این مسابقات در مرحله کشوری نیز برگزار می‌شود که نفرات برگزیده استان به مرحله کشوری که از یکم الی چهارم شهریور‌ماه سال جاری در مشهد صورت می‌گیرد، راه خواهند یافت.
برپایی محفل انس با قرآن ویژه بانوان
همچنین در این روز مصادف با ششم ماه شعبان، محفل انس با قرآن کریم، از ساعت ۱۵ الی ۱۸ در شهرک ثامن، حسینیه حضرت سلمان(ع) ویژه عموم بانوان انجام گرفت. تلاوت آیات نورانی قرآن کریم، اجرای برنامه حفظ، گروه تواشیح مولودی و اجرای مسابقات و اهدای جوایز از جمله برنامه‌های این محفل انس با قرآن کریم در مشهد به شمار می‌رفت. حمید شاکرنژاد از قاریان بین‌المللی کشورمان از استان خراسان رضوی در کنار تلاوت‌های متسابقان این دوره، به قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت.
جلسه آموزش تخصصی هفتگی قرآن کریم محبان و عترت(ع) نیز شامگاه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه زیر نظر محمدجواد پناهی، قاری و داور بین‌المللی قرآن برگزار شد. این جلسه هر هفته شنبه شب‌ها از ساعت ۱۸ الی ۲۳ واقع در بلوار جانباز، جانباز سه، پلاک ۲۸ با حضور خیل عاشقان قرآن برگزار می‌شود؛ در این شب هفدهمین جلسه کرسی تلاوت شمیم وحی که با حضور علاقه‌مندان به قرآن و حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی در مهدیه مشهد مقدس نیز برگزار شد. جلسات کرسی تلاوت شمیم وحی، هر هفته شنبه شب، بعد از نماز مغرب و عشاء ویژه عموم مخاطبان و دوست داران قرآن در مجتمع مهدیه مشهد برگزار می‌شود.
همچنین در بيست و ششمين روز از دومين ماه 95 مراسم تجلیل از برگزیدگان شهرستان تربت حیدریه در مرحله استانی جشنواره قرآنی خانواده بزرگ بهزیستی خراسان رضوی به میزبانی اداره بهزیستی این شهرستان برگزار شد. در مرحله استانی مسابقات قرآن بهزیستی ۵۷ نفر در رشته‌های مختلف حائز رتبه‌های برتر اول تا سوم شدند که از میان آنها ۱۰ متسابق برگزیده از شهرستان تربت‌حیدریه بودند که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.
برپایی محفل قرآنی متفاوت با حضور قاریان افغانستان و ایران
علاوه بر این محفل انس با قرآن کریم با حضور اساتید بین‌المللی قرآن شامگاه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه در حسینیه هراتی‌ها مشهد برگزار شد. در این محفل نورانی احمدحسین مهرزاد و هادی فصیحی، قاریان افغانستانی به تلاوت پرداختند؛ سیدمصطفی حسینی و حمید شاكرنژاد، قاریان بین‌المللی قرآن و مهدی حسنی، حافظ بین‌المللی کشورمان نیز آیاتی از کلام وحی را تلاوت کردند.
در این محفل قرآنی عبدالهادی اكبرزاده، معاون سركنسولگری افغانستان به همراه هیئت همراه و نمایندگانی از مؤسسات خیریه مهاجران افغانستان از جمله سیدشریف رضایی، مسئول خیریه خیرالمرسلین و جامعه روحانیت امامیه هدایت، سعید بیژنی، قاری برجسته قرآن کشورمان و جمعی از اساتید برجسته و پیشکسوت قرآن مشهد و كشور همچون محمدرضا شفیعی‌مؤمن، استاد قرآنی حضور داشتند.
حمید صمدی، سرپرست اداره تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی 28 اردیبهشت‌ماه از طراحی پوستر یازدهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت مشهد خبر داد و گفت: به زودی از آن رونمایی خواهد شد. به گفته وی این پوستر توسط درودی طراحی شده و تلاش شده در آن قرآن و عترت در کنار یکدیگر دیده شود و قرار است هفته نخست خردادماه سال جاری رونمایی شود.
برگزاری نخستین جشنواره نخبگان قرآنی نوجوانان نوده، از مناطق حاشیه شهر مشهد به همت مؤسسه قرآنی «نوید رضوان» و مشارکت دبستان پسرانه بعثت از دیگر رویدادهای قرآنی این ماه بود که ۲۸ اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای شهید خادم‌الشریعه این شهر صورت گرفت. در این جشنواره که با هدف سرمایه‌گذاری بر روی دانش‌آموزان دبستانی منطقه بلوار توس انجام می‌شود، از بین ۶۰۰ دانش‌آموز، ۱۵۰ نخبه برتر قرآنی بعد از دو سال آموزش موفق شدند در رشته‌های حفظ یک و دو جزء و حفظ کل، تجوید مقدماتی و عالی، صوت و لحن مقدماتی، متوسطه و پیشرفته در رشته‌های روانخوانی و روخوانی حائز بیشترین امتیاز در مسابقات شوند.
برگزاری سیزدهمین جلسه کمیسیون آموزش قرآن کریم خراسان رضوی
سیزدهمین جلسه کمیسیون آموزش قرآن کریم خراسان رضوی نیز ۲۸ اردیبهشت‌ماه در محل اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد. در این جلسه که اکثریت اعضا در آن حضور داشتند، سه محور اصلی بررسی برنامه‌های آموزش عمومی قرآن کریم، برنامه‌های قرآنی نهادهای استان برای تابستان ۹۵ و تشریح برنامه‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت و در پایان ضمن اهدا کتابی از فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات به همه از اعضای فعال که حضور مستمر در جلسات داشتند، تجلیل شد.
صبح روز بعد، حمید صمدی، سرپرست اداره تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا زمان نهایی برگزاری یازدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد را ۲۶ خردادماه تا دوم تیرماه به مدت هشت روز اعلام کرد.
همزمان با اعیاد شعبانیه و در شام میلاد حضرت علی اکبر(ع) محفل قرآنی در خیمةالانتظار مشهد با حضور خیل علاقه‌مندان و دوستداران قرآنی برگزار شد که در این مراسم یاد و خاطره محسن حاجی‌حسنی‌كارگر، قاری شهید منا و حميدرضا عباسی، قاری برجسته مشهدی گرامی داشته شد. رضا عابدین‌زاده، حافظ برجسته قرآن، محمدجواد پناهی، استاد و قاری بین‌المللی، حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی و امید حسینی‌نژاد، قاری کشوری در این محفل معنوی آیاتی از قرآن مجید را قرائت کردند.
استقبال از حافظ روشندل و برتر تایبادی
عبدالغفور جوهرچی‌استاد، حافظ روشندل تایبادی که به عنوان نماینده ایران در نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان حاضر شده بود توانست رتبه برتر این رقابت‌ها را از آن خود کند؛ وی پس از کسب این رتبه پرافتخار، در دیدار شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با رهبر انقلاب که 29 اردیبهشت‌ماه انجام شد، به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت و در ادامه مورد تأیید رهبر انقلاب قرار گرفت.
این حافظ قرآن کریم، شامگاه ۲۹ اردیبهشت‌ماه با استقبال مسئولان سازمان بهزیستی و اداره اوقاف خراسان رضوی وارد فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد شد؛ وی پس از ورود به مشهد مقدس مورد استقبال جمعی از مسئولان قرآنی و قرآن‌دوستان قرار گرفت؛ جوهرچی‌استاد پس از عزیمت به زادگاه خود، نیز مورد استقبال پرشور مردم تایباد قرار گرفت.
همچنین نخستین دوره آموزشی نهج‌البلاغه در قالب طرح ۱۱۰ مسجد با عنوان امیرالمؤمنین(ع) که از سال گذشته آغاز شده بود، 30 اردیبهشت‌ماه در پژوهشکده نهج‌البلاغه واقع در مسجد امام هادی(ع) مشهد پایان یافت. در این طرح 42 مسجد مشهد مشارکت داشته‌اند که طی مراسم اختتامیه، از سه برگزیده هر مسجد تجلیل به عمل آمد؛ همچنین مقرر شد تا استان سمنان، میزبان  دومین دوره اجرای انی طرح در مساجد خود باشد.
قاریان و مؤذنان حرم رضوی تعیین سطح شدند
تعیین سطح قاریان و مؤذنان حرم رضوی از دیگر اخباری بود که در واپسین روزهای این ماه اعلام شد. بر این اساس، کلیه قاریان و مؤذنان حرم مطهر رضوی طبق روال هر ساله، پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، برای تلاوت در دو رشته ترتیل و اذان طی آزمونی تعیین سطح شدند؛ در این آزمون 108  قاری و 36 مؤذن شرکت کردند که از این میان، ۱۳ نفر در بخش ترتیل و هشت نفر در بخش اذان پذیرفته شدند.
captcha