شواهد و قرائن موید تدریجی بودن ظهور است
کد خبر: 3499601
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
سوزنچی:

شواهد و قرائن موید تدریجی بودن ظهور است

گروه حوزه‌های علمیه: برخلاف آنچه در ذهن غالب افراد وجود دارد که ظهو را امری دفعی می‌دانند این برخی شواهد و قرائن موید تدریجی بودن آن است و برخی ظهور صغرا و کبرا را عنوان می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی، استاد دانشگاه امام صادق(ع) امروز 30 اردیبهشت ماه در همایش دکترین مهدویت در مدرسه امام کاظم(ع) گفت: عرصه ظهور، جهانی است اما اینکه ظهور جهانی در بستر تاریخ رخ دهد یا در گستره جغرافیای جهانی موضوعی مورد بحث است.

وی ادامه داد: البته در فضای روایات بعد تاریخی بیشتر دیده می شود ولی کمتر در میان ما مورد بحث قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ظهور را غالبا دفعی می دانند در حالی که بسیاری از شواهد و قرائن که منسوب به برخی بزرگان هم هست این مسئله را تدریجی می دانند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: در ذهن اغلب ما ظهور و رجعت با هم است ولی قیامت حادثه ای جدا از آن است که باید بپرسیم آیا این درست یا نه؟ باید این سؤالات را حل کنیم تا بتوانیم به علائم ظهور بپردازیم.

وی اظهار کرد: آیات و روایات متعددی داریم که ظهور و قیامت نزدیک بهم هستند ولی بحث چالشی در اینجا مفهوم زمان است؛ مقیاس ما گردش منطومه شمسی و ... است ولی خود قرآن این زمان را با تعابیری مانند یوم القیامة، ستة ایام و ... مورد تردید قرار داده که آیا زمان ما با این زمان قرآن یکی است بنابراین این مسئله باید در تحقیقات بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

این محقق تصریح کرد: قیام و ظهور مفاهیمی در بستر تاریخ و زمان است ولی ما انتظار داریم که آن را دفعی بفهمیم، در تمدن‌سازی هم این مسئله را داریم در حالی که باید تعریفی از تمدن اسلامی ارایه دهیم و به سؤالاتی از این قبیل پاسخ دهیم که آیا سنخ کارهای ما با سنخ کارهای امام زمان یکی است.

وی افزود: مسئله مهدویت زوایای باطنی بسیاری دارد که باید مورد تحقیق بیشتر محققان قرار گیرد.

captcha