میدان انقلاب اسلامی همچنان بدون المان
کد خبر: 3521052
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
چمران بیان کرد:

میدان انقلاب اسلامی همچنان بدون المان

گروه جامعه: رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه المان میدان انقلاب انتخاب شده، گفت: با توجه به اینکه احتمال ایجاد مشکل در هنگام نصب بر روی میدان قرار خواهد داشت، اجبارا باید یکی دیگر از پروژه‌ها و آثار منتخب جایگزین این طرح شود.

چند سال قبل بود که ‌المان میدان انقلاب ‌با شروع ساخت خط چهار مترو از این میدان برداشته شد و پس از انجام زیباسازی به میدان بازگردانده شد ولی وعده قرارگیری آن بر روی گنبد وسط میدان محقق نشد و نماد قدیمی میدان انقلاب به ضلع غربی میدان برده شد. نماد این میدان سال‌هاست که بلاتکلیف است و منتظر نهایی شدن طرحی که به گفته مسئولان شهری در شان این میدان باشد، مانده است؛ تاکنون چند مرحله فراخوان طراحی المان توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعلام شده است.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این سوال که المان میدان انقلاب چه زمانی نهایی و نصب خواهد شد، گفت: میدان انقلاب، با داوری  و قضاوت افرادی ازجمله حجت الله شكيبا، سیدمحمد بهشتی‌ مشاور ارشد سازمان میراث فرهنگی، شیخ‌الحکمایی مجسمه‌ساز، صادقی نقاش و برخی از اساتید و هنرمندان این عرصه داوری شد.

وی افزود: نمادی که انتخاب شده از لحاظ ساخت، به علت اینکه یک تیغه بتنی و یا فلزی بلند دارد و باید روی یک سقف شیب‌دار قرار گیرد، احتمالا از لحاظ اجرایی در هنگام نصب با مشکل مواجه شود و شاید نتوان آن را در این سطح قرار داد. البته چگونگی اجرای این المان با توجه به وجود سازه گنبدی میانه میدان انقلاب و همین‌طور ساماندهی محوطه اطراف میدان در دست بررسی است.

چمران با بیان اینکه طرح اصلی المان میدان انقلاب نهایی شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه احتمال ایجاد مشکل در هنگام نصب بر روی میدان قرار خواهد داشت، اجبارا باید یکی دیگر از پروژه‌ها و آثار منتخب جایگزین این طرح شود. مطالعات لازم برای اجرای المان میدان انقلاب و طرح ساماندهی محوطه اطراف میدان به‌صورت توأمان در حال انجام است و در زمان مناسب و پس از رسیدن به جمع‌بندی در این باره، هر دو با هم اجرا می‌شود.

گفتنی است ساخت و نصب نماد قدیمی میدان انقلاب به سال 1361 برمی‌گردد که ایرج اسکندری‌ هنرمند نقاش و مجسمه‌ساز این نماد را طراحی کرد و ‌فریدون صدیقی‌ هنرمند مجسمه‌ساز و فرزند ابوالحسن‌خان صدیقی مجسمه‌ساز شهیر ایرانی آن را ساخت. این نماد بعد از 25 سال در تابستان سال 86 به دنبال ساخت ایستگاه انقلاب در خط چهار مترو، از جایگاه‌اش برداشته شد. قرار بود بعد از اتمام عملیات عمرانی، دوباره این نماد به میدان بازگردانده شود ولی ایستگاه متروی میدان انقلاب افتتاح شد و هیچ نمادی در میدان نصب نشد و آن نماد جای خود را به گنبدی مسطح داد که مداوم خود را محصور در تبلیغات می‌بیند.

بنا به گزارش ایکنا طرح عمرانی متروی میدان انقلاب اسلامی در سال 88 نیز به‌گونه‌ای بود که فضای گنبدی‌ شکلی از آن به‌صورت برجسته در میانه میدان انقلاب دیده می‌شد. به همین دلیل اداره‌ نقاشی سازمان زیبا‌سازی برای زیبا‌تر‌کردن این گنبد متناسب با فضای میدان انقلاب و مترو، آن را با طرحی برگرفته از معماری مساجد ایرانی، زیباسازی کرد.

این طرح انتزاعی، برگرفته از معماری سنتی ایران بود که با بهره‌گیری از کاشی‌های رنگی، پنجره‌های شیشه‌ای و آجر‌کاری در ترکیبی با هنر هنرمندان معاصر ایران انجام شد. اما در کنار آن اداره‌ حجم سازمان زیبا‌سازی هم فراخوان دیگری را منتشر کرد تا از ایده‌های دیگر هنرمندان مجسمه‌ساز و معمار برای استفاده در فضای میدان انقلاب و اطراف آن با توجه به موقعیت مهم این میدان بهره بگیرد.
captcha