سیاست‌های ابلاغی رهبری و اقتصاد مقاومتی؛ دو بال برنامه ششم توسعه/ منتظر اصل برنامه هستیم
کد خبر: 3524356
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
برنامه ششم توسعه زیر ذره‌بین ایکنا/ عبدالرضا مصری عنوان کرد:

سیاست‌های ابلاغی رهبری و اقتصاد مقاومتی؛ دو بال برنامه ششم توسعه/ منتظر اصل برنامه هستیم

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: بنده معتقدم که سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبر درباره برنامه ششم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید به عنوان دو بال برنامه ششم در نظر گرفته شود اما اکنون صرفا برخی احکام به مجلس ارائه شده است.

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه‌های پنج‌ ساله توسعه از اقدامات مناسب در جهت ایجاد تغییر در اقتصاد و تحقق رشد و توسعه در کشور و در واقع سندی برای مخارج دولت محسوب می‌شوند.

تاکنون در جمهوری اسلامی ایران، پنج برنامه توسعه را پشت سر گذاشته‌ایم و اکنون مجلس شورای اسلامی، سرگرم بررسی برنامه ششم توسعه است؛ بنابراین اولا ضروری بود که دولت با اقدامات کارشناسانه و توجه به اقتصاد مقاومتی برای آماده‌سازی این برنامه اقدام می‌کرد و همچنین لازم است که مجلس شورای اسلامی، با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر مقوله‌ اقتصاد مقاومتی و مسائلی همانند کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، اقتصاد دانش‌بنیان و درونزا و مسائلی از این قبیل نسبت به بررسی این برنامه اقدام کند.

قطعا مقاوم‌سازی اقتصاد، از لوازم اصلی اقتصاد ایران است که دولت نقشی اساسی در آن دارد و تدوین برنامه ششم توسعه به عنوان یک سند بالادستی، مبتنی بر اصول اقتصاد مقاومتی، می‌تواند در تحقق این امر بسیار مؤثر باشد

نکته دیگری که باید بدان اشاره کرد این است که رهبر معظم انقلاب، بارها بر لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی در برنامه‌های پنج ساله توسعه تأکید کرده‌اند و با توجه به این تأکیدات، لازم است میزان توجه به اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

عبدالرضا مصری، وزیر پیشین تعاون و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در آن چیزی که ما در لایحه دولت می‌بینیم خبری از برنامه ششم نیست بلکه برخی از احکام مورد نیاز لایحه برنامه ششم دیده شده است.
لزوم توجه به سیاست‌های ابلاغی توسط رهبری در برنامه ششم توسعه

وی ادامه داد: برنامه ششم باید حاوی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باشد؛ چراکه مقام معظم رهبری هشتاد سیاست را در رابطه با برنامه ششم ابلاغ فرمودند. همچنین اقتصاد مقاومتی باید به عنوان زیربنای برنامه ششم توسعه مد نظر قرار بگیرد؛ بنابراین به اعتقاد بنده دو بال برنامه ششم باید سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و دیگری هم اقتصاد مقاومتی باشد.

مصری افزود: آنچه دولت محترم ارائه داده و خود دولت هم در لایحه عنوان کرده است احکام مورد نیاز برنامه ششم است و فعلا از خود برنامه خبری نیست. در این لایحه برخی جزوات تحت عنوان اسناد پشتیبان ارائه شده است که چون در لایحه دولت نیست قابل استناد هم نیست و جزء لایحه دولت هم محسوب نمی‌شود.

برنامه ششمی به مجلس ارائه نشده است


نماینده کرمانشاه در مجلس دهم تأکید کرد: ما امیدواریم که انشاء‌الله دولت محترم، برنامه ششم را هم به مجلس تحویل دهد چراکه فعلا فقط احکام مورد نیاز ارائه شده است.

وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره توجه به کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در این برنامه نیز اظهار کرد: در این احکام، وابستگی به نفت، کاهش چشمگیری از خود نشان نداده است؛ چراکه متأسفانه افزایش هزینه‌های جاری دیده می‌شود و محل هزینه‌‌های جاری هم یا از مالیات و یا از فروش نفت است و درآمد سومی نداریم و از این دو درآمد هم طبیعتا در حالت رکود نمی‌توان چندان به درآمد مالیاتی امید داشت.

درآمدهای نفتی از بودجه جدا شود


مصری تأکید کرد: در چنین شرایطی همه درآمدها به نفت بر می‌گردد و هر کاری هم انجام دهیم تا زمانی که در کشور ما منع استفاده از منابع نفتی ایجاد نشود و برداشت از منابع نفتی به غیر از توسعه، برای هزینه‌های جاری، جرم محسوب نشده و از بودحه و خزانه دولت جدا نشود، این مشکل را دارا هستیم.

عضو کمیبسیون برنامه و‌ بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که اصل برنامه ششم توسعه چه زمانی تحویل دولت می‌شود؟ عنوان کرد: هنوز چنین چیزی معلوم نیست و دولت صرفا اعلام کرده است که این برنامه من است و گویا اکنون خود مجلس باید برنامه بنویسد!

اکبر ابراهیمی
captcha