لزوم توجه مسئولان بر مطالبات محیط زیستی مردم/ تأکید بر ایجاد تشکل‌های محیط زیستی
کد خبر: 3539344
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
در نشست گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست مطرح شد:

لزوم توجه مسئولان بر مطالبات محیط زیستی مردم/ تأکید بر ایجاد تشکل‌های محیط زیستی

گروه دانشگاه: در نشست گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست و منابع طبیعی استان تهران این سخن به میان آمد که در جامعه‌ای که بیشتر مطالبات مردم محیط زیستی باشد، تصمیم‌گیران هم مجبور به تصویب موضوعاتی می‌شوند که دغدغه مردم تأمین شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ به نقل از روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، نخستین نشست گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست و منابع طبیعی منطقه تهران روز چهارشنبه 28 مهرماه در سرای محله باغ فیض با حضور سعید طهماسبیان، مسئول شبکه سمن‌های محیط زیستی استان تهران، محمد حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران، نوروزی معاون آموزشی رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران و مهدی کاظمی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار شد.
در این نشست سعید طهماسبیان، با اشاره به فعالیت‌های مدنی محیط زیستی کشور گفت: ما از سال 81 در حال فعالیت‌های مدنی هستیم و طبق برآوردهای انجام گرفته تاکنون بیش از هشتصد
NGO محیط زیستی فعالیت می‌کنند.
وی با تأکید بر لزوم ایجاد تشکل‌های محیط زیستی گفت: آنچه در عرصه فعالیت‌های محیط زیستی اهمیت دارد، دانشجویی بودن کار و مشارکتی بودن آن است. ما در این انجمن‌ها دنبال موضوعات مختلفی بودیم که بتوان فعالیت‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی انجام داد.

دبیر انجمن حامیان محیط زیست در ادامه صحبت‌های خود از تاسیس کانون محیط زیست در 354 محله استان تهران خبر داد و گفت: ما در تمامی محله‌های استان تهران کانون محیط زیستی داریم، اما متأسفانه کمتر کسی از این موضوع اطلاع دارد. این کانون‌ها از اردیبهشت‌ماه امسال فعالیت خود را آغاز کرده و می‌تواند رابط بسیار خوبی بین دانشجو، مردم و انجمن‌های زیست محیطی باشد.
در قسمت دیگر از این نشست مهدی کاظمی خالدی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی ، با اشاره به اهمیت فعالیت گروه‌های علمی دانشجویی گفت: اعضای این گروه ها علاوه بر فعالیت‌های زیست محیطی علاقه بسیاری نیز به محیط زیست هم دارند و این عامل باعث می‌شود که انگیزه بیشتری برای کار داشته باشند.

وی با تأکید بر لزوم فعالیت‌های علمی و ترویجی خاطرنشان کرد: سال 90 قرار بود که دو منطقه تنفسی در تهران توسط دانشجویان با عنوان جنگل دانشجویی ایجاد شود که بعدها بتوان از آن به‌عنوان فضایی برای برگزاری برنامه‌های فعالان زیست محیطی استفاده کرد که در همان شرایط مسکوت ماند.
در ادامه نشست گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست و منابع طبیعی، محمد حسین بازگیر رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با تأکید بر این‌که هیچ کشوری تعامدانه محیط زیست خود را تخریب نمی‌کند و هیچ قانونی را بر علیه محیط زیست تصویب نمی‌کند گفت: با وجود این شرایط خیلی از اقدامات صورت گرفته در مسیر عکس این موضوع صورت می‌گیرد و بسیاری از مشکلاتی که برای خاک و آب و تنوع زیست محیطی به وجود می‌آید از این ناآگاهی نشأت می‌گیرد.

وی با تصریح این نکته که مسئولان در راستای مطالبات مردم فعالیت می‌کنند افزود: مسئولان نگاه می‌کنند و بررسی می‌کنند که کدام موضوع بیشتر مورد اقبال مردم است. در جامعه‌ای که بیشتر مطالبات مردم محیط زیستی باشد، تصمیم‌گیران هم مجبور به تصویب موضوعاتی می‌شوند که دغدغه مردم تأمین شود.
نکته دیگری که بازگیر به آن اشاره کرد محدودیت فعالیت‌های محیط زیستی بود.

وی در این باره افزود: نفرات، امکانات و زمان سه چالشی است که ما با آن مواجه هستیم.
بازگیر تصریح کرد: خیلی از سازمان‌ها برای ما دلسوزی می‌کنند که بودجه شما کم است. دوستان این را بدانند که بودجه، مشکل ما را حل نمی‌کند، بلکه فرهنگ‌سازی و آموزش است که اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی در پایان با تأکید بر لزوم تخصصی کردن کانون‌های محیط زیستی گفت: اگر بتوانیم کانون ها را تخصصی کنیم و تخصصی هم عمل کنیم می‌توانیم به نتیجه کارهایمان امیدوار باشیم.

برگزاری جلسه شورای مرکزی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست منطقه دو با حضور جمعی از دانشجویان حامی محیط زیست و همچنین انتخابات اعضای شورای مرکزی این باشگاه از دیگر برنامه‌هایی بود که در ادامه این نشست یک روزه برگزار شد.
نخستین نشست گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست و منابع طبیعی منطقه تهران که از صبح روز چهارشنبه 28 مهرماه در باغ سرای محله باغ فیض کار خود را آغاز کرده تا ساعت 17 همان روز ادامه داشت و با سخنرانی محسن ناصری، مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا پایان یافت.

captcha