مرحله پایانی و اختتامیه مسابقات محلی مناظره‌های دانشجویی برگزار شد
کد خبر: 3542662
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴

مرحله پایانی و اختتامیه مسابقات محلی مناظره‌های دانشجویی برگزار شد

گروه دانشگاه: مرحله پایانی و مراسم اختتامیه مسابقات ملی مناظره‌های دانشجویی در حالی عصر امروز برگزار شد که طی آن تیم «جیم» بر اساس رأی هیئت داوران به عنوان تیم برتر در پنجمین دوره این مسابقات معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری‌ بین‌المللی قرآن‌(ایکنا)، در مرحله نهایی مسابقات محلی مناظره‌های دانشجویی که عصر امروز، سه‎شنبه، 11 آبان ماه برگزار شد، دو تیم راه یافته به مرحله پایانی با عنوان «توسعه افتصادی مقدم بر توسعه سیاسی است»؛ به مناظره و گفت‌وگو پرداختند.

در ابتدای این مراسم، اعضای تیم «جیم» ضمن تحلیل این گزاره که «توسعه اقتصادی مقدم بر توسعه سیاسی است»، به تشریح نکاتی در باب مفهوم توسعه و تعاریفی که از این واژه ارائه می‌شود، پرداختند و شاخص‌هایی از قبیل تکنولوژی، تجارت، آموزش و محیط زیست را به عنوان ملاک‌های توسعه مطرح کردند.

در ادامه مناظره، اعضای تیم «جیم» با ارئه دلائلی اثبات کردند که جامعه برای توسعه سیاسی باید دغدغه معیشتی را برطرف نموده و به این صورت به توسعه سیاسی مجوز حضور دهد. گروه «جیم» مدعی شد که وقتی توسعه اقتصادی محقق شود؛  سطح آگاهی مردم افزایش می‌یابد و همین امر دلیل می‌شود تا مردم در مشارکت‌های سیاسی و اظهارنظرهایی که سرنوشتشان را تعیین می‌کند، حضور پررنگ داشته باشند.

پس از پایان یافتن زمان ارائه تیم «جیم»، تیم «پرسا» به عنوان تیم مخالف گزاره فوق، در عین تبیین توسعه و شاخصهای آن گفتند که هیچ نظریه کلی و جهان‌شمولی برای تشخیص ملاک‌های توسعه وجود ندارد و از این جهت گزاره «توسعه اقتصادی بر توسعه سیاسی مقدم است» نشان می‌دهد که اولا این گزاره فرازمانی و فرامکانی است و در درجه دوم این دو وجه از توسعه، لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

در ادامه و در چهار دقیقه پایانی مناظره، هر دو گروه ضمن پاسخ به پرسش‌ها، مجدداً، به تبیین استدلال‌های خود پرداختند و در نهایت تیم «جیم» بر اساس نظر هیئت داوران به عنوان تیم برتر انتخاب شد. تیم «پرسا» رده دوم را به خود اختصاص داد و تیم «سلام» به عنوان تیم اخلاق این دوره از مسابقات شناخته شد.

گفتنی است که در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات مناظره‌های دانشجویی که از ساعت پانزده در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه‌ تهران برگزار شد، اعضای هیئت داوران به تشریح مسائل این دوره از مسابقات پرداختند و یادآور شدند که آینده خوبی پیش روی مناظره‌های دانشجویی از جهت تبیین و آموزش اصول مناظره در فضای دانشجویی وجود دارد.

در ادامه این مراسم کاظمی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران ضمن روشنگری در خصوص مناظره‌ها به تشریح نقاط قوت و ضعف این دوره پرداختند.

 

captcha