شاخص‌های شهر اسلامی از زبان آقای شهردار
کد خبر: 3548160
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹

شاخص‌های شهر اسلامی از زبان آقای شهردار

گروه فرهنگی: شهردار اصفهان گفت: شهرهای اسلامی با دو ویژگی صفات فعل الهی و انسانی شناخته می‌‎شوند، که این شهرها باید در درون خود از این صفات برخوردار باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(یکنا) از اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان، سه‌شنبه 2 آذرماه در هفتمین همایش هفته نکوداشت روز اصفهان، اظهار کرد: شهرها و روستاها می‎‌توانند شاخصه‌ها و مفاهیم اسلامی را در درون خود داشته باشند.    
وی افزود: شهرهای اسلامی با دو ویژگی صفات فعل الهی و انسانی شناخته می‌‎شوند، که این شهرها باید در درون خود وحدت، تعادل، زیبایی، هماهنگی، اندازه، سلسه مراتب، نظم و صفات فعل الهی را در کنار صفات انسانی نظیر عبودیت، تقوا، کرامت انسانی، تفکر، عبرت گیری، امنیت و هدایت و... داشته باشند.
شهردار اصفهان با اشاره به مقوله دانش محوری، گفت: این واژه اخیرا در شهرها مطرح می‌شود و قرن 21 را قرن شهرهای دانش محور مطرح کرده‌اند.
وی با بیان اینکه بیش از 582 بار در آیات و روایات به اهمیت علم و دانش اشاره شده است، افزود: اشاره آیات به تحصیل علم و دانش در شهرها، زمان و مکان نمی‌شناسد، بلکه در ادبیات ما این چنین عنوان شده است که «زگهواره تا گور دانش بجوی». 
وی افزود: تنها جایی که ما شعار نه شرقی و نه غربی را نداریم در خصوص کسب علم و دانش است، اما همان طوری که می‌دانیم دانش برای توسعه شرق، یک محورمهم است.   
جمالی‌نژاد گفت: مقام معظم رهبری بیاناتی در خصوص  اصفهان مطرح کردند و فرمودند«خداوند سایه اصفهان را از سراین کشورکم نکند»، همچنین مقام معظم رهبری فرمودند«اصفهان شهرعلم، دین، کار و ابتکار، هنر، فرهنگ و شهادت، ظرافت و هنر می‌باشد و ما ظرافت و هنر را در شما می‌بینیم».  
شهردار اصفهان ادامه داد: رویکرد شهرها باید براساس  فرهنگ اجتماعی و گفتمان دانش محوری باشند و اصفهان باید در این زمینه یک گام جلوتر باشد.
وی افزود: اصفهان آن قدر بزرگ است و شخصیت دارد، که اگر هر روز برای آن هفته بزرگداشت داشته باشیم کار خلافی نکرده‌ایم، بلکه این یک کار ارزشمند است.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان را نصف جهان می‌نامند، افزود: به راستی نصف جهان کجا است؟ صحبت امروز من به نصف جهان تعلق دارد که در بعضی موارد ارتباط ما کم رنگ شده است، نصف جهان شهر همزیستی و هم نشینی افراد مختلف و به افق مشترک رسیدن است، هم زیستی برای این که بتوانیم نیمی از جهان را در کنار هم قرار دهیم.  
وی با بیان اینکه نصف جهان شهر تنوع است، افزود: وقتی به نیمی از جهان فکر می‌کنیم انسان‌ها و نژادهای مختلف را پیدا می‌کنیم، همچنین سبک‌ها، شیوه‌ها و منش‌های مختلف که در اوج تنوع قرار دارد، اگر این جا نصف جهان است باید بتوانیم تنوع را در جای جای شهر به ظهور برسانیم.  
شهردار اصفهان با بیان اینکه نصف جهان شهر ابتکار و خلافیت است افزود: در طول تاریخ گره‌های بزرگ مملکت با ابتکار اصفهانی‌ها باز شده، و نصف جهان(اصفهان) شهر هنرمندان و شهر رشد است.   
براساس این گزارش، یکم آذر به عنوان روز اصفهان نام گذاری شده است.
captcha