تعاون و همکاری روز به روز کم‌‌رنگ‌تر می‌شود
کد خبر: 3560317
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳

تعاون و همکاری روز به روز کم‌‌رنگ‌تر می‌شود

گروه معارف: استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان گفت: متأسفانه در جامعه هر چه پیش می‌رویم، بحث تعاون و همکاری را کمتر مشاهده می‌کنیم، یکی از دلایل این امر، ظن و بدگمانی نسبت به یکدیگر است.

رضا سعادت نیا، استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با اشاره به جایگاه تعاون و همیاری در قرآن و سیره اهل‌بیت(ع)، اظهار کرد: یکی از مسائل بسیار مهمی که در قرآن و سیره عملی معصومین(ع) مطرح بوده و نزد خداوند نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، بحث کمک و همیاری افراد در عرصه اجتماع است.
وی گفت: صداقت در گفتار و رفتار باعث می‌شود اعتماد افراد به یکدیگر افزایش یابد و در نتیجه شاهد رواج روحیه همکاری، همیاری و تعاون در جامعه باشیم.
وی افزود: یکی از مسائلی که باعث رشد و سلامت جامعه می‌شود، این است که مردم روحیه همکاری، همیاری و نوعدوستی نسبت به یکدیگر داشته باشند.
 سعادت نیا ادامه داد: متأسفانه در جامعه هر چه پیش می‌رویم، بحث تعاون و همکاری را کمتر مشاهده می‌کنیم. یکی از دلایل این امر، ظن و بدگمانی نسبت به یکدیگر است.
استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان با اشاره به آیه21 سوره حجرات:«یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ...»، بیان کرد: قرآن از ما می‌خواهد که از بسیاری گمان‌ها، ظن‌ها و بدبینی‌ها نسبت به یکدیگر بپرهیزیم که اینها باعث عدم اطمینان افراد به یکدیگر می‌شود.
وی تأکید کرد: اگر بخواهیم مصداق آیه:«... وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى...» را در جامعه به صورت عینی و ملموس شاهد باشیم، وظایفی بر عهده داریم که عمده و مهمترین آنها را مسئولین و اقشار فرهنگ‌ساز باید انجام دهند. 
سعادت نیا افزود: وظیفه اصلی آنها این است که در رفتار و گفتار خود با مردم صادق بوده، یار و غمخوار آنها باشند و در کمک به اقشار مختلف مردم از یکدیگر پیشی بگیرند.
استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است که رفتار قشر فرهنگ‌ساز تأثیر مستقیمی بر رفتار توده مردم که قشر فرهنگ‌پذیر محسوب می‌شوند، دارد و اگر مسئولین در گفتار و رفتار خود صادق باشند، در رفتار و عملکرد مردم تأثیر گذاشته و در نتیجه اعتماد افراد به یکدیگر در جامعه افزایش می‌یابد که خود دلیلی بر افزایش همکاری و همیاری آنها نسبت به یکدیگر است.
وی با اشاره به سیره معصومین(ع) در رابطه با تعاون و همکاری، گفت: روزی امیرالمومنین علی(ع) در هوای گرم کوفه قدم می‌زدند، شخصی از ایشان پرسید که چرا در این گرمای سوزان در کوچه‌ها قدم می‌زنید، حضرت فرمودند شاید شخصی به کمک احتیاج داشته باشد. این نمونه نشان می‌دهد که اهل‌بیت(ع) برای تعاون، همکاری و همیاری اهمیت زیادی قائل بودند.
captcha