دفاع مقدس بیش از ثبت خاطرات است
کد خبر: 3566534
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
نیازی:

دفاع مقدس بیش از ثبت خاطرات است

گروه اجتماعی: مدیر گروه مطالعات اجتماعی مرکز تحقیقات جنگ گفت: برخی برای تولید اثر در حوزه دفاع مقدس ساده‌ترین راه را انتخاب می‌کنند، با یک نفر گفت‌وگو می‌کنند و همان را به عنوان متن ادبیات پایداری منتشر می‌کنند، دفاع مقدس بیش از ثبت خاطرات است از مهندسی رزمی گرفته تا رفتارشناسی در جبهه نیاز به پژوهش دارد.

یحیی نیازی، مدیر گروه مطالعات اجتماعی مرکز تحقیقات جنگ، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به اهمیت پژوهش در توسعه کشور، گفت: موفقیت علمی و زیرساختی صرفاً با پژوهش اتفاق می‌افتد پژوهش آنچنان که شایسته است جایگاه خود را در جامعه پیدا نکرده، اختصاص یک هفته با نام پژوهش و برگزاری نشست، سمینار و همایش کافی نیست.
وی تأکید کرد: اگر کاری بدون تحقیق و پژوهش انجام شود منتج به موازی‌کاری خواهد شد، در کنار پژوهش، آموزش هم لازم است که باید از مدارس شروع شود متأسفانه اکثر فعالیت‌های دانشگاهی فاقد جنبه پژوهشی هستند، که حلقه مفقوده آن نبود ارتباط درست دانشگاه با جامعه است.
نیازی ادامه داد: فعالیت دانشگاه‌های امروز، در جامعه خروجی ندارد مثل این است که آنها در جزیره‌ای جدا زندگی می‌کنند، بخشی از پژوهش‌ها و پایان نامه‌ها هم که توسط دلالان نوشته می‌شود، شاهد هستیم تیم‌های دانشجویی مقاله‌ نویس و پایان‌نامه‌نویس تشکیل می‌شود و از این راه به عنوان یک حرفه ارتزاق می‌کنند.
خالق کتاب «جاده استراتژیک فاو» تصریح کرد: اگر ارتباط دانشگاه با جامعه ایجاد نشود نیاز مردم هم منعکس نخواهد شد و در نهایت پژوهش کاربردی هم انجام نمی‌شود آموزش مبتنی بر محفوظات و تکرار مکررات دردی از جامعه دوا نمی‌کند. اگر به سمت مهارت‌آموزی پیش برویم دانش‌آموز و دانشجو مجبور می‌شود پژوهش را جدی بگیرد، در غیر این صورت بنده به عنوان یک پژوهشگر نسبت به آینده پژوهش خوش‌بین نیستم.
وی با اشاره به پژوهش‌های دفاع مقدس افزود: متأسفانه این حوزه هم جدا از حوزه‌های دیگر جامعه علمی نیست، امروز بخش اعظم تولیدات دفاع مقدس به خاطرات باز می‌گردد، متأسفانه برخی برای تولید مستند، فیلم یا سریال دنبال سهل‌الوصول‌ترین راه هستند، می‌نشینند با فردی گفت‌و‌گو می‌کنند و همان را به متن تبدیل می‌کنند و به عنوان ادبیات پایداری یا دفاع مقدس منتشر می‌کنند، البته این ادبیات در جای خودش مهم است اما نباید دفاع مقدس به همین خلاصه شود.
نیازی ادامه داد: پتانسیل دفاع مقدس بیش از ثبت خاطرات است، اتفاقاتی که در دوران دفاع مقدس افتاده جنبه پژوهشی دارند، مهندسی رزمی، ساخت و ساز، خودکفایی صنایع دفاعی و جذب نیروی انسانی، تجهیز و تدارک، جغرافیا، علوم رفتاری و جامعه‌پذیری سازمانی در جبهه، همه این‌ها نیاز به پژوهش دارد.
مؤلف کتاب «شهید احمد کاظمی» در پایان ادامه داد: حوزه دفاع مقدس علی‌رغم فعالیت‌های خوبی که انجام شده، مغفول مانده است، البته مراکزی هستند که برنامه و خدمات خوبی در این حوزه انجام داده‌اند اما راضی کننده نیست.
captcha