درک ضرورت طراحی مدل اقتصادی در کشور دستاورد بزرگ انقلاب است
کد خبر: 3571532
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی 5 / جعفرزاده ایمن‌آبادی:

درک ضرورت طراحی مدل اقتصادی در کشور دستاورد بزرگ انقلاب است

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: بنده معتقدم همین‌که در دوران پس از انقلاب اسلامی آگاه شده‌ایم که مدل اقتصادی ما چگونه باید باشد و همچنین از نفت فاصله گرفته و وابسته نباشیم، دستاورد اقتصادی بسیار بزرگی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ منجر به تحولاتی اساسی در تمام ساختارهای کشور و از جمله در اقتصاد ایران شد. اقتصاد ایران از فردای پس از انقلاب اسلامی، تحولاتی جدی را پشت سر گذاشته است که از جمله مهم‌ترین این موارد، تحریم‌های بین‌المللی و هشت سال جنگ تحمیلی بوده‌اند اما با وجود همه این مشکلات، در عرصه اقتصادی شاهد تحولاتی اساسی بوده‌ایم که بررسی این مسائل ضروری به نظر می‌رسد.
درباره وضعیت اقتصاد ایران و دستاوردهای آن در ۳۷ سال گذشته تحلیل‌های مختلفی ارائه می‌شود که از جمله موفقیت در عرصه صنایع کوچک و دفاعی و ادامه وابستگی به درآمدهای نفتی است. این انقلاب برای موفقیت‌ همه جانبه در عرصه‌های اقتصادی، علاوه بر دارا بودن برخی منابع با موانع بسیاری هم مواجه بوده است که بعضا مانع از موفقیت برنامه‌ریزی‌های اقتصادی شده، اما با همه این اوصاف، لازم است دستاوردهای اقتصادی این انقلاب که برای مدت‌ها تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار داشته مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.
رهایی از وابستگی اقتصادی به غرب
در ایام دهه مبارک فجر بنا داریم در قالب سلسله‌ مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی به بررسی دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی ایران بپردازیم. امروز سراغ غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی رفتیم که وی در ابتدا به ایکنا گفت: بزرگترین دستاورد اقتصادی انقلاب اسلامی، ایجاد اعتماد به نفس در مردم این کشور است که می‌توانند خودشان اقتصاد کشور را اداره کنند و اقتصاد این مملکت بدون وابستگی به غرب اداره شود.
وی افزود: انقلاب اسلامی باعث شد تا ما هشیار شویم که نفت عامل بدبختی این کشور است. اگر به صحبت‌های هویدا در قبل از انقلاب دقت کنیم، وی می‌گفت نفت را می‌فروشیم، می‌خوریم و آقایی می‌کنیم اما بعدها فهمیدیم اگر می‌خواهیم به این کشور خیانت کنیم باید نفت را بفروشیم و بخوریم.


جعفرزاده ادامه داد: همین‌که اکنون یکی از شعارهای بودجه‌ریزی ما تبدیل به کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی شده است، علی‌ رغم اینکه روی چاه‌های نفت هستیم، این نتیجه پر برکت انقلاب اسلامی است.
آگاهی از تأسیس مدل اقتصادی در دوران پس از انقلاب اسلامی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: این مسئله را باید حفظ کنیم و بنده معتقدم همین‌که در دوران پس از انقلاب اسلامی آگاه شده‌ایم که مدل اقتصادی ما چگونه باید باشد و همچنین از نفت فاصله گرفته و وابسته نباشیم، دستاورد اقتصادی بسیار بزرگی است.
وی افزود: اکنون مردم ما سختی‌های اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند در حالی‌که می‌توانیم بعد از برجام آنقدر نفت بفروشیم که هیچ مشکلی در کشور نباشد اما نسل‌های آینده، ما را لعن و نفرین خواهند کرد که شما سرمایه‌ ما را به باد دادید و به نظرم این مسئله از نتایج  پرثمر انقلاب است.
توسعه صادرات غیرنفتی در دوران پس از انقلاب اسلامی
نماینده رشت در خانه ملت ادامه داد: همچنین اینکه مسیر اقتصادی کشور را باید چگونه طراحی کنیم تا نسل‌های آینده کمترین مشکل را داشته باشند هم از نتایج انقلاب اسلامی است؛ وگرنه تا قبل از پیروزی انقلاب، به ما یاد داده بودند که شما فقط بفروشید و بخورید.
جعفرزاده درباره موفقیت‌آمیز بودن صادرات غیرنفتی نیز گفت: نسبت به آنچه که داشته‌ایم تا حدودی موفقیت داریم اما تعجب می‌کنم که چرا عده‌ای مدام شرایط در این زمینه را به گونه‌ای دیگر جلوه می‌دهند؛ در حالی‌که اگر انقلاب پیروز نشده بود، الان فقط نفت می‌فروختیم.
موفقیت در عرصه صنایع  بزرگ و کوچک
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: در چنین شرایطی به فکر هیچ چیز دیگری از جمله توسعه صادرات غیرنفتی نبودیم اما انقلاب اسلامی، ما را به فکر فرو برد و شما مشاهده می‌کنید که کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در این دوران بسیار زیاد بوده است.
وی درباره موفقیت در زمینه توسعه صنایع بزرگ و کوچک اظهار کرد: در صنایعی همانند صنایع دفاعی و هسته‌ای و همچنین صنایع دانش‌بنیان، موفقیت‌ها حیرت‌انگیز بوده است و این امر نشان می‌دهد که قدرت دانشمندی و تفکر و اندیشه ما بسیار بالاست اما در برخی نقاط هم دارای ضعف‌هایی بوده‌ایم که طبیعتا باید این ضعف‌ها را برطرف کنیم.
captcha