آیین رونمایی از کتاب «مسجد جامع عتیق: موزه‌ای از در و عقیق» برگزار شد
کد خبر: 3583019
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶

آیین رونمایی از کتاب «مسجد جامع عتیق: موزه‌ای از در و عقیق» برگزار شد

گروه فرهنگی: آیین رونمایی از کتاب «مسجد جامع عتیق: موزه‌ای از در و عقیق» در شبستان الجایتو واقع در این مسجد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل، آیين رونمايي از كتاب "مسجد جامع عتيق: موزه‌ای از درّ و عقيق" از انتشارات سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري اصفهان با حضور مديرعامل محترم اين سازمان و معاون فرهنگي ايشان، معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اصفهان، مدير پايگاه جهاني مسجد جامع عتيق، رئيس مركز اصفهان‌شناسي و خانه ملل و جمعي از استادان و فرهيختگان شهر اصفهان، در شبستان الجايتوي مسجد جامع عتيق اصفهان برگزار شد.
در اين آیين ابتدا مهندس علي اكبر بقائي، مديرعامل محترم سازمان فرهنگي تفريحي با اشاره به لزوم پاسداشت فرهنگي، مذهبي و اعتقادی گفت: شكست و پيروزي در مرزها اتفاق مي‌افتد، بنابراين همان گونه كه وظيفه مرزباني فيزيكي ميهن اسلامي را بر عهده داريم، باید از مرزهاي فرهنگي، مذهبي، اعتقادي و اخلاقي خود نیز پاسداري كنيم. 
وی همچنين به نقش ارزنده مركز اصفهان‌شناسي و خانه ملل در توسعه مطالعات اصفهان‌پژوهي و مشاركت فعالانه آن در عرصه پاسداشت مرزهاي مذكور اشاره کرد و از تلاش‌های این مرکز قدردانی به عمل آورد. 
حمید فرهمند، رئيس مركز اصفهان‌شناسي نيز در این مراسم اظهار کرد: خداي متعال را به ويژه براي سه موضوع سپاس می‌گویم. اول اینکه توفيق برگزاري آیين رونمايي از كتاب را كه مظهر و تجلي‌گاه هنر قلم و نوشتن است، قلمي كه در قرآن مجيد به آن سوگند ياد شده است، به ما عطا کرد و نیز توفيق برگزاري آن در مسجد جامع كه مكان سجده بزرگان، علما و هنرمندان شهير ايران و اصفهان بوده و به علاوه جامع هنرهاي ملي و اسلامي در آن به منصّه ظهور و تجلّي رسيده است. به بيان ديگر مسجد جامع را دانشنامه هنر معماري و شهرسازي و جامع هنرهاي تزئيني اسلامي- ايراني در طول قرون و اعصار دانسته‌اند.
وی با اشاره به نقش ارزنده مردم در حفظ ميراث، پيش از شكل‌گيري نهادهاي متولي اين امر در يكصد سال پيش، بر لزوم همكاري همه نهادهاي مدني شهر در حفظ ميراث بزرگ ملّي و اسلامي تأكيد كرده، همراهي و همدلي مجموعه شهرداري اصفهان و اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري را در اجراي اين برنامه را مغتنم شمرد.
پس از ايشان مهندس درخشان معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اصفهان ضمن ابلاغ پيام مديركل ميراث فرهنگي با مغتنم شمردن همكاري‌هاي فرهنگي، بر نقش ارزنده و مهم نهادهاي مردم نهاد در حفظ ميراث فرهنگي كشور تأكيد كرد.
پس از ايشان نیز دكتر محمد حسين رياحي، مشاور مركز اصفهان‌شناسي و خانه ملل به مرور تاريخ خلاصه مسجد جامع عتيق و اتفاقات مهم مربوط به آن پرداخت.
در پایان با حضور مديران ارشد مورد اشاره، نويسنده كتاب و جمعی از اساتید و پيشكسوتان حاضر در جلسه، آیين رونمايي از كتاب برگزار شد.
 
 

captcha