معلمی نمونه با 113 درس محبت و رحمت و یک درس غضب
کد خبر: 3598021
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷

معلمی نمونه با 113 درس محبت و رحمت و یک درس غضب

گروه فرهنگی: یک معلم نمونه کشوری عنوان کرد: اول معلم خداست، او 113 درسش را با محبت و رحمت و تنها یک درسش را با غضب آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، هفته معلم بهانه‌ای برای قدردانی از افرادی است که از سنین کودکی تا بزرگسالی در تعلیم و تربیت و شکل‌گیری شخصیت افراد جامعه نقش دارند. در این بین ایکنای همدان با حسن حسین‌زاده، معلم نمونه کشوری که یکی از پیشکسوتان استانی است، به گفت‌وگو نشسته است.
حسین‌زاده با اشاره به پیشینه فعالیت خود اظهار کرد: کارشناس ارشد علوم قرآنی آموزش و پرورش و مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان هستم که به لطف پروردگار 28 سال در این لباس مقدس مشغول به خدمت هستم.
وی افزود: از همان ابتدای امر در دوران نوجوانی به شغل معلمی علاقمند بودم و تلاوت و قرائت قرآن که همواره نسبت به آن اهتمام داشتم، مقدمه‌ای جهت ورود به عرصه قرآن و مهم‌تر از آن ورود به آموزش پرورش جهت آموزش قرآن شد، همانگونه که بر همگان مبرهن است پس از نهاد خانه و خانواده که کانون مهر و محبت پدر و مادر است، مدرسه مهم‌ترين مکان براي تعليم و تربيت است، در واقع مدرسه محل بروز و ظهور رسالت خطير معلمي است.
حسین‌زاده اضافه کرد: همانگونه که نبی اکرم(ص) به عنوان معلم نمونه بشریت از حسن خلق بالایی برخوردار بودند و این صفت جزو بارزترین و شاخص‌ترین صفت ایشان به شمار می‌رفت، معلمان و فرهنگیان نیز باید اینچنین باشند، هر چند در کنار اخلاق نیکو داشتن علم و تقوا نیز امری لازم و ضروری است، محبوبیت و مقبولیت دو معیار و شاخصی است که باید معلم از آن بهره‌مند باشد، محبویت در گرو اخلاق و معنویت و مقبولیت وابسته به بار علمی و توانمندی معلم است.
شناسایی استعداد‌ها در کنار تعلیم و تربیت از وظایف خطیر معلمان
این معلم نمونه کشوری ادامه داد: معلم می‌تواند در کنار رسالت خطیر خود با روش‌ها و شیوه‌های مختلف و خاص خود، استعداد‌ها و نخبگان را شناسایی کرده سپس با تربیت و پرورش او، توسط خود یا هدایت به سوی افراد مرتبط، راه و مسیر پیشرفت و ترقی او را هموار کند، که شاهد این ادعا شناسایی بسیاری از دانش آموزان صاحب استعداد و پتانسیل در رشته‌های مختلف قرآن توسط بنده است که برخی از آنها هم اکنون دکتری و استاد بنده در رشته‌های قرآنی هستند.
وی گفت: به نظرم باید تمامی مدارس استان از نظر امکانات، فضا، چینش، نیرو و ... به یکدیگر نزدیک باشند و این به معنای تفکیک دانش آموز در مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیست، تعداد دانش آموزان نخبه و با استعداد در سطح استان آمار بالایی نیست، حال وجود چندین مدرسه با نام «مدرسه تیزهوشان» در سطح استان جای سوال است، تفکیک مدارس با عناوین مختلف قابل قبول نیست.
حسین زاده عنوان کرد: خداوند هم رحمان و هم رحیم است، رحمان، به معنای لطف و رحمت خداوند نسبت به عموم جهانیان؛ حال رحیم،  لطف و رحمت پروردگار را تنها شامل بندگان شایسته و خاص او معرفی می‌کند، برخی دانش آموزان نیز اینگونه هستند با ویژگی‌های خاص خود باعث جذب معلم نسبت به خود می‌شوند و این معلم است که می‌داند با سرمایه‌گذاری بر روی او می‌تواند او را به عنوان فردی موفق به جامعه تحویل دهد اما این توجه ویژه به برخی دانش آموزان نباید معلم را از توجه به دیگر دانش آموزان محروم کند.
این مدرس دانشگاه ابراز کرد: متأسفانه یکی از دغدغه‌های معلمان و فرهنگیان عصر حاضر، تبعیض و تفاوت‌های موجود بین کارکنان و معلمان است که این اختلافات فاحش معلمان را رنج و باعث بی‌تفاوتی برخی از آنها نسبت به توانمندی، علم و اخلاق خود می‌شود و این تا چه حد می‌تواند جلوه بدی داشته باشد زمانی که فرهنگیان یک جامعه دیگر نسبت به شغل و حرفه خود بی‌تفاوت باشند.


عدم توجه کافی و مناسب به معلمان قرآن یکی از دغدغه‌های فرهنگیان قرآنی
وی ادامه داد: عدم توجه کافی و مناسب به معلمان قرآن و تفکر و نظرات مدیران نسبت به فرهنگیان این رشته، مبنی به قبولی آسان دانش آموز در درس قرآن و دریافت حقوق کم توسط دبیران قرآن نسبت به دبیران دیگر، توجه اندک خانواده‌ها به قرآن نسبت به دروس دیگر و شبکه‌های اجتماعی متنوعی که در عصر حاضر فرزندان ما را نسبت به قرآن بی‌تفاوت کرده از جمله دغدغه‌ها و مشکلات معلمان قرآن و این کتاب مقدس آسمانی است.
حسین‌زاده اظهار کرد: مسئولان اگر الگوی خود را حضرت علی(ع) می‌دانند و بر سخن زیبای او که می‌فرماید: «هر که به من یک حرف بیاموزد مرا بنده خود کرده است» معتقدند باید بدانند که وضعیت کنونی خود را مدیون قرآن و معلمان هستند، آن زمان که معلم امام حسن(ع) و حسین(ع) به این دو بزرگوار آیه‌ای از قرآن آموختند، حضرت علی(ع) فرمان دادند که به این معلم آنچنان زر و سیمی دهند که خارج از عرف باشد که این نشان از جایگاه و مقام والای معلم دارد.
این معلم قرآن افزود: یکی از اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر در حوزه آموزش و پرورش اتفاق افتاده است، جذب معلمان قرآن در مراکز استان در این دستگاه اجرایی بوده اما متأسفانه با انتقال برخی معلمان به شهرستان ها و مناطق محروم  استان، ناراحتی و صدای این قشر از فرهنگیان را بر انگیخته ;ه این موضوع توجه و پیگیری‌های لازم از سوی مسئولین ذی‌ربط را می‌طلبد.
حسین‌زاده اضافه کرد: انسان هم‌مانند یک جسم منعطف، می‌تواند از هر سو تأثیرپذیر باشد حال اگر این موجود پر رمز و راز، بتواند با قرآن مأنوس و ارتباط گیرد بی‌شک تأثیرات شگفتی در زندگی و خلق و خوی او خواهد داشت چرا که اگر انسانی در این راه قدم بگذارد قرآن خود را مدیون او می‌داند و از این رو هیچ گاه برای او کم نگذاشته و جبران خواهد کرد.
این معلم نمونه استانی عنوان کرد: طبق سخن استاد شهید، مرتضی مطهری، معلمی شغل نیست، هنر است، عشق و ایثار و فداکاری است، اول معلم خداست، او 113 درسش را با محبت و رحمت و تنها یک درسش را با غضب آغاز نموده است، پروردگار که خود اولین معلم عالم است 113 سوره قرآن را با «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» و تنها یک سوره از آن را بدون این آیه مقدس شروع نموده است.
وی گفت: بهترین هدیه‌های دوران خدمتم، انتخاب بنده به عنوان معلم نمونه استانی و کشوری و سپس دریافت شاخه گل‌های زیبایی از سوی دانش آموزانم است که تمام هستی و دارایشان در این گل خلاصه شده است.
captcha