و به راستی که قرآن در خمین بغض کرده است
کد خبر: 3601925
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
ایکنا گزارش می‌دهد؛

و به راستی که قرآن در خمین بغض کرده است

گروه فعالیت‌های قرآنی: واقعیات تلخی درباره وضعیت قرآنی خمین وجود دارد که بالاخره بعد از مدت‌ها رئیس اوقاف این شهرستان اشاره‌هایی به این واقعیات کرد، اما پذیرفتنش برای عده‌ای سخت است و برای برخی غیرممکن، و به راستی که قرآن در خمین بغض کرده، مبادا که مسئولان به جای رونق فعالیت‌های قرآنی، سبب مهجوریت بیشتر قرآن شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، خمین، زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی، در زبان مسئولان، عنوان شهر قرآنی و حافظان قرآن را به خود گرفته است. فعالیت بیش از پنج مرکز قرآنی در این شهرستان، برگزاری مسابقات اوقاف همزمان با سراسر کشور، همایش‌های قرآنی به مناسبت‌های مختلف و جشن حفاظ و تقدیر از 90 حافظ کل قرآن از جمله نشانه‌هایی است که خمین را به شهر قرآنی لقب دهند.
اما واقعیت دیگری نیز مورد غفلت  قرار گرفته؛ اینکه چرا این شهر که ادعای قرآنی بودن و تربیت هزار حافظ دارد نمی‌تواند در مسابقات استانی و کشور رتبه کسب کند؟ واقعیتی که بالاخره بعد از مدت‌ها، رئیس اداره اوقاف خمین در اختتامیه مرحله شهرستانی چهلمین دوره مسابقات قرآن اوقاف به آن اشاره کرد.
کسب رتبه‌های دوم یا سوم در مسابقات قرآن استان و کشور هیچگاه توسط مسئولان مورد بررسی قرار نگرفته است. شاید بتوان گفت بی‌اهمیت بودن فعالیت‌های قرآنی برای مسئولان و نهادهای متولی، مهمترین دلیل وضعیت آشفته قرآن در خمین است. اختلافات و قهرمراکز قرآنی، اتهام زنی و عدم شرکت مدیران این مراکز در برنامه‌های یکدیگر، گویای واقعیتی تلخ در شهر قرآنی است؛ دور شدن این مراکز از اهداف قرآنی.
زمانی که رئیس اداره اوقاف خمین به تعداد کم شرکت کنندگان در مسابقات اوقاف و صفر بودن جایگاه قرآن در خمین اشاره کرد، عده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌ای به این اعتراف تلخ، اعتراض‌ها که نکردند.مگر می‌شود واقعیت را حاشا کرد؟ باید فکر چاره بود.
آنچه رئیس اوقاف در آن مراسم گفت حقیقتی بود که پذیرفتنش سخت است و حتی برای عده‌ای غیرممکن. با جبهه گیری درمقابل این واقعیت مشکلات قرآنی خمین همچنان باقی خواهند ماند. آمارهای غیرواقعی، تربیت حافظان بدون تثبیت و عدم استفاده از اساتید مجرب از آسیب‌های مهم قرآنی در مؤسسات و مراکز قرآنی خمین است.
این آسیب‌ها به دلیل اینکه نظارتی بر فعالیت آموزشی مؤسسات نبوده پدید آمده است. مسئولان تنها سؤالی که از مراکز دارند «چه تعداد» است نه «چرا». البته جای سوال دارد که آیا رئیس اداره اوقاف خمین که امروز وضعیت قرآنی این شهر را اسفبار می‌داند تا به حال حمایتی از حفاظ و قاریان داشته است؟ چرا در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی امامزادگان، از قاریان نوجوان استفاده نمی‌شود و فرصت تلاوت در جمع را به آنها نمی‌دهند؟ 
آموزش‌وپرورش خمین برای استعدادهای قرآنی نوجوانان چه کرد؟ چرا باید بجای حضور آنها در برنامه‌ها وهمایش‌های قرآنی از کلیپ‌های قرآنی استفاده شود مگر این شهر قاری و حافظ نوجوان ندارد؟ امروز آموزش‌وپرورش خمین بر خود می‌بالد که در بخش آموزشی توانسته در قبولی‌های کنکور از رتبه 12 استان به رتبه چهار برسد و باز هم جای بخش پرورشی خالی است.
در مراسم گرامیداشت روز پرستار در بیت امام(ره)، برگزار کنندگان مراسم، بجای استفاده از قاری قرآنی که دانشجوی پرستاری است از کلیپ قرآنی استفاده کردند در حالی که بهتر است هر نهادی از پتانسیل‌های قرآنی خودش در محافل، نهایت استفاده را ببرد و قرائت قرآن را مختص جامعه قرآنی یا پخش کلیپ نکند، در همایش تجلیل از جوانان برتر خمین جدا از اینکه نفس برگزاری این قبیل مراسم‌ها جای تقدیر دارد اما بهتر بود از  تلاوت کیفی‌تری استفاده می‌شد.
معمولاً در همایش‌های قرآنی بزرگ از قاریان اراک استفاده می‌شود و فرصتی به قاریان نوجوان داده نمی‌شود. مسئولان شهرستان درباره هیچکدام از این بی‌توجهی‌ها تذکری ندادند و گویا نام مراکز قرآنی و آمارهای آنها برای گسترش فرهنگ قرآنی کفایت می‌کند.
ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و اوقاف در خمین بعنوان نهادهای متولی قرآن به ثبت مؤسسه و برگزاری مسابقه اکتفا می‌کنند. برگزاری اختتامیه مسابقات اوقاف در زمان مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری و عدم حضور مسئولان شهرستان در این مسابقات، زبان گویای غفلت از کلام وحی در زادگاه مردی است که با انقلاب خود سعی داشت قرآن را احیا کند.
ایکنا سابق بر این و حتی قبل از اینکه رئیس اوقاف اشاره کند گزارش‌هایی از این واقعیات تلخ انعکاس داد هر چند همراه بود با تهدید و تهمت و البته همچنان هم ادامه دارد، حقیقت این است که با فرافکنی و آمار و ارقام نه تنها خمین که هیچ شهری در توسعه قرآن موفقیت نمی‌شود، قدم اول موفقیت، پذیرفتن واقعیات است.  
و به راستی که قرآن در خمین بغض کرده، مبادا که این روایت صاحب معجزه قرآن، حضرت محمد(ص) درباره ما صدق کند: «رُبَّ تالَ القرآن و القرآنُ یَلعنُه؛ ای بسا تلاوت کننده قرآنی که قرآن او را لعنت می‌کند».
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۱۱:۳۰
0
1
خیلی دلتون نگیره همه جا همینطوره تا مسئولین ما در استان و بالاتر تغییر نکنند هیچ فایده ای نداره.ضمن اینکه افرادی که هیچ گاه یک صفحه روخوانی رو نمیتونند بخونن شدن مسئولین رده بالای قرآنی.بعد یه قاری کشوری و یا بین المللی باید بشینه کنج خونشون .حرفم که بزنی میگن شما نباید چیزی بگی چرا که یه فرد قرآنی باید شکرگزار باشه .حالا مونده تا آسیب های بیشتر از این رو ما جامعه قرآنی متحمل بشیم.یه نکته دیگر هم عرض کنم که خود بچه های قرآنی هم مقصرن یعنی اینکه هیچ وقت اعتراضی نکرده اند با نشستن هیچ کاری درست نخواهد شد
سیدعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۸ - ۰۰:۲۳
0
1
باسلام و درود به اهل قرآن
البته این همه سیاهنمایی که معلومه نیست و ما از وضع قرانی خمین اطلاعات کامل داربم
نکته بعد که عرض کنم خدمت خمینی های عزیز این هست که مسئولین ادارات ارشاد اسلامی تبلیغات اسلامی و اوقاف اصالتا ناتوان هستند از رفع مشکلات قرآنی و این در همه شهرها اثبات شده و در شهر خمین هم همینطور بلکه چند درجه پایین تر هم هست
چون وقتی توسعه قرانی شدن در خمین توسط نیروهای مردمی انجام میشد هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت خمین جایگاه خوبی در استان داشت ولی با روند رشد مردمی قران ادارات به این لقمه اماده چشم طمع دوختند تا با این دیدگاه که سوار بر این پیشرفت بشوند و هم به نام خودشان تمام بشود و هم مورد مواخذه مدیران کل قرار نگیرند و با این دلیل به نیروهای مردمی هجمه بردند و با ایجاد تفرقه و کشف روزنه های اختلافی به بزرگ کردن و مطرح کردن و اب و تاب دادن به این اختلافهای کوچک زمینه حضور خودشان و نیاز به حضورشان را به صحنه رسانه و جامعه کشانیدن و در اینجا از ان اطمینانی که به وجه اداریون و روسایشان در ببن مردم و قرانی ها وجود داشت قرانی ها دچار ضربه و نفوذ شدند و الا اگر هنوز هم به شکل مردمی اداره بشود و ادارات چشم طمع به این امتیازات نداشته باشند پتانسیل وجود دارد. و به زودی همین اداریون و اقایون مورد بازخواست مردم قرار خواهند گرفت و مسئول محترم اوقاف خمین هم به نظر من دارد با فرار به جلو از همین مطالبه گری خودش را نجات میدهد چون اولین بازخواستهای اجتماعی از این مشکل که خبرنگار محترمه اشاره کردند گریبان اوقاف را در اعلام نتایج استانی خواهد گرفت و به نظر من و خیلی از صاحب نظران قرانی و پیشکسوتان قرانی استان و شهر خمین، هنوز هم در مغز برخی از بزرگان قرانی شهر وجود داره که ما همه باید در کشف و اجرایش بکوشیم
من روند قرانی خمین را هنوز مثبت میبینم ولی تا دیر نشده خودتان اقدام کنید و مشکل را بدست موسسات و فعالان و پیشکسوتانتان حل کنید چون بخش مردمی قرانی خمین پویا هستند و خوش فکر لذا در دامن ادارات گرفتار نشوید و به طناب پوسیده شان در چاه نیوفتید
همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۹ - ۰۴:۴۱
0
0
جای تاسف داره این اظهارات توسط خبرنگار ایکنا و مسئولانی که به اونها اشاره شده.
ای کاش افراد در زمینه ای که کوچکترین سررشته ای در اون ندارند اظهارنظر نمیکردند
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۰۹ - ۱۳:۱۵
1
0
حرف تو در بند توست. وقتی به زبان جاری شد تو در بند آنی.
کاش انسان ها قبل از اظهار نظرهای نادرست و مغرضانه؛ابتدا فکر می کردند و می اندیشیدند. و بعد سخن می گفتند.
هرکس مدعی و نیازمند رتبه استانی است ابتدا خود کمر همت ببندد و این راه را طی کند. چرا خودش را فراموش کرده و از دیگران طلبکار است.
اوقاف مدعی است در آزمون حفظ ۵۰۰ شرکت کننده دارد و غوغا به پا کرده. پس کجایند، بیایند و مسابقه اش را هم شرکت کنند. رتبه استانی کسب کنند.چرا نمی آیند.....
حتما کشک هستند...........
به راستی که این منفی نگری ها شهر خمین را از پیشرفت باز داشته است.
خمین با وجود خبرنگار ایکنا و اظهار نظرهای کارشناسی این بزرگوار دیگرنیاز به کارشناس و رتبه استانی و بزرگ ندارد
خمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۸:۲۲
0
0
سلام. این پیام ها اصلاً نشون نمیده که یک عده ای دست به دست هم دادن و می خوان موج سواری کنن. گروهی نظر می ذارن زیر خبر، توی گروه های تلگرامی یار کشی می کنن، توی محافل قرآنی اصولگرا و اصلاح طلب بازی راه می ندازن و .... همین ها هم با همین طرز فکر می خوان محافل قرآنی خمین رو سامان بدن. دوست دارن آمار دروغ بدن چون جلب نظر خیرین و مسئولان و مردم رو می خوان، فرق بین تلاوت و قرائت رو نمی دونن اما با باند بازی و همین آمار دروغ امکانات گرفتن، خب هر چیزی باید خروجی داشته باشه بهتره که مدعیان گل و بلبل خمین با آمار واقعی حرف بزنن نه با تهمت و تهدید و تحقیر. ظاهراً منافع به خطر افتاده.ایکنا لطفاً منشر کن.
captcha