راهکارهای رفع تشنگی؛ تخریب دین یا جذب حداکثری
کد خبر: 3605438
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸

راهکارهای رفع تشنگی؛ تخریب دین یا جذب حداکثری

گروه معارف: در ایام روزه‌داری تبلیغات زیادی به عنوان راهکار رفع گرسنگی و تشنگی در رسانه ملی پخش می‌شود، برنامه‌های آشپزی با رنگ و لعاب جذاب فقط برای اینکه روزه‌دار گرسنه نشود، آیا این تبلیغات خلاف فلسفه روزه‌داری و ترویج راحت‌طلبی نیست؟ پیشکسوت قرآنی استان مرکزی این مقوله را تشریح می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، یکی از برنامه‌هایی که در ماه رمضان از جانب رسانه ملی قوت می‌گیرد تبلیغات آشپزی و ترویج خوراکی‌هایی است که ادعا می‌کنند برای رفع تشنگی و گرسنگی روزه‌دار بسیار کارساز می‌افتد اما نکته‌ای که شاید از آن غفلت می‌شود این است که بخشی از اهداف اصلی روزه‌داری طبق دین، تحمل همین گرسنگی و تشنگی است و اساساً این تحمل مقدمه سلامتی انسان عنوان شده است این تبلیغات متضاد با دینداری از زبان پیشکسوت قرآنی استان خواندنی‌تر است.
محتشم مؤمنی، پیشکسوت قرآنی استان مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: ظاهرگرایی و راحت طلبی دو آفتی است که جامعه امروز به آن گرفتار شده، انسان هیچگاه با تکیه بر این دو به اهداف خود نخواهد رسید، بسیاری از مشکلات جامعه از همین دو عامل نشأت می‌گیرد درواقع جامعه قانع شده که تنها به ظاهر اکتفا کند. 
این کارشناس الهیات ادامه داد: حوزه دین نیز از قاعده ظاهرگرایی مستثنی نیست، عده‌ای قوانین را در چارچوب ظاهر محدود و دین را فقط در نماز، روزه و خواندن ظاهری ادعیه خلاصه کرده‌اند، دعای کمیل می‌خوانیم اما چگونگی عمل به آن را نمی‌دانیم، وقتی کیفیت‌ کنار رود و جای خود را به کمیت بدهد از دین هم جز پوسته‌ای خالی از مغز باقی نمی‌ماند. جامعه ما به آفت ظاهرگرایی و راحت طلبی مبتلاست و این آفت تقریباً همه جا رسوخ کرده است. 
مؤمنی اظهار کرد: روزه نیز از آفات ظاهرگرایی و راحت طلبی در امان نیست، حفظ ظاهر روزه فقط این است که چیزی نخوریم و نیاشامیم اما آیا فلسفه و هدف روزه فقط همین است؟ روزه‌دار طبق روایات باید تمام اعضا و جوارحش روزه باشد، چه بسیار انسان‌هایی که از این ماه می‌گذرند و بهره‌ای جز گرسنگی و تشنگی نمی‌برند بعد هم توقع دارند جایگاهشان بهشت باشد  در صورتی که او فقط از صبح تا شب گرسنگی کشیده و مرتکب غیبت، تهمت، حرام خواری و مسخره کردن دیگران هم شده است.
وی با اشاره به تبلغات رسانه در ماه رمضان ادامه داد: با تبلیغ آسان‌گرایی؛ که چکار کنیم گرسنه و تشنه نشویم؟ اینطور استنباط می‌شود که هدف روزه فقط تحمل گرسنگی و تشنگی است در صورتی که این امر تنها یکی از اهداف روزه است، پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیه فرمودند؛ انسان با تشنگی و گرسنگی ماه رمضان، به یاد تشنگی روز قیامت و فقرا می‌افتد، مضاف بر اینکه یک ماه بیشتر نیست اما تشنگی قیامت بنا بر برخی روایات 50هزار سال است. 
مؤمنی اظهار کرد: یکی از آفت‌های ماه رمضان در رسانه، تبلیغات نوشیدنی و خوردنی‌های مختلف برای تشنه و گرسنه نشدن است، در روزنامه‌ها می‌خوانیم؛ 15 راهکار برای تشنه نشدن. آیا این تبلیغات بخشی از فلسفه روزه‌داری است؟ یا اینکه مردم راحت طلب و آسان‌گرا شده‌اند؟ اگر اهداف روزه‌داری درست نهادینه شود قطعاً این قبیل تبلیغات نیز از بین خواهد رفت. 
وی ادامه داد: هدف از روزه تعالی روح است و این مهم در ساده زیستی نهفته است، تعالی روح با گرسنگی و تشنگی به دست می‌آید، هر سالی که از عمر ما کاسته می‌شود باید به همان اندازه از زمین کنده ‌شویم اما متأسفانه به همان اندازه وابسته‌تر به زمین می‌شویم انسان اگر بداند با سختی به اوج کمال می‌رسد متحمل مشقت می‌شود. 
مؤمنی افزود: مرتاض هندی سال‌ها چیزی نمی‌خورد و متناسب با این مشقت کارهای عجیب و غریب می‌کند، قرار است ما هم از طریق گرسنگی و تشنگی به تعالی روحی برسیم، مرتاض هندی این کار را از طریق غیرشرعی انجام می‌شود اما ما با عمل به فرامین خداوند صد پله جلوتر از مرتاض هندی. 
وی تصریح کرد: تبلیغات رسانه برای رفع تشنگی و گرسنگی در ماه رمضان در تضاد کامل با هدف روزه‌داری است، این کار برای نوجوانی که تازه به سن تکلف رسیده کاربرد دارد اما در این حیطه هم، مادر خانواده می‌داند چه کند تا فرزندش کمتر تشنه و گرسنه شود؛ لذا نیازی به تبلیغات رسانه‌ای نیست. 
مؤمنی گفت: درست است که طبع انسان از سختی گریزان است اما نباید تبلیغ کنیم و راهکار رفع تشنگی و گرسنگی در قالب برنامه عمومی و آشکارا مطرح کنیم، فرد روزه‌دار خودش می‌داند چه کند که کمتر تشنه و گرسنه شود، وظیفه رسانه تبلیغ ظاهرگرایی نیست، ضرورتی ندارد بگوییم چه بخوریم تا گرسنه و تشنه نشویم، گرسنگی و تشنگی بخشی از اهداف روزه‌داری است.
وی خاطرنشان کرد: عده‌ای می‌گویند با گرسنگی ماه رمضان اولین چیزی که به ذهن می‌رسد سیر کردن شکم خودمان است نه فقرا و به یاد قیامت هم نمی‌افتیم، در جواب باید گفت معمولاً حب ذات اجازه نمی‌دهد انسان به یاد دیگری بیافتد اما اگر روحیه دینی در کسی قوی باشد اول به یاد دیگری و از جمله فقرا می‌افتاد و سعی می‌کند مشکلات آنها را رفع کند، درواقع اگر روزه‌دار به یاد فقرا و قیامت نمی‌افتد باید ببیند مشکل کار کجاست. روحیه دینی در این افراد ضعیف است و باید تقویت شود.
مؤمنی تصریح کرد: ماه رمضان مقدمه‌ای است برای 11 ماه بعدی، نماز شب، قرائت قرآن، خودنگهداری از گناهان در این ماه باعث می‌شود در طول سال خود را از گناهان دور نگه داریم، این ماه فرصتی است تا روحیه دینی را احیا و آن را برای همیشه زنده نگه داریم. 
وی افزود: حال اینکه بگوییم چه کنیم تا کمتر تشنه شویم این راهکار دینی و وظیفه رسانه اسلامی نیست. چه ضرورتی دارد رسانه ملی به این مساله بپردازید آیا قصد جذب مخاطب دارند؟ به حساب خودشان می‌خواهند مردم را بیشتر به دین ترغیب کنند؟ یا اینکه مردم احساس کنند دینداری راحت است؟  اگر با این اهداف جلو برویم هدف اصلی گم می‌شود تبلیغ و جذب مردم به دین این نیست که از همه جای دین بزنیم، باید حقیقت دین را به مردم گفت، دین هم راحتی دارد و هم سختی.  
مؤمنی اظهار کرد: برنامه تبلیغی رسانه بهتر است توسط کارشناس حقیقی دینی پشتیبانی شود، برای تولید برنامه با محتوای دینی باید همه جوانب سنجیده شود، شما می‌بینید در یک برنامه آشپزی از چه دکور و رنگ آمیزی استفاده می‌کنند اما در یک برنامه دینی چطور؟ دو صندلی یکی برای مجری و یکی هم برای مبلغ دینی گاهی همه برنامه در متکلم وحده خلاصه می‌شود آیا این نوع تولید و پخش برنامه کسالت آور نیست؟
وی افزود: نزدیک به 10 سال است که راهکارهای رفع تشنگی و گرسنگی روزه‌داران از رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها تبلیغ می‌شود اما در این مدت هیچکس نگفت هدف اصلی روزه چیست، این تبلیغات اساس و هدف روزه را زیر سؤال می‌برد، کسی به این موضوع فکر نمی‌کند چون برنامه‌های ما پشتوانه قوی علمی ندارند. 
پیشکوست قرآنی استان مرکزی ادامه داد: گاهی ادعا می‌کنند تبلیغ راهکارهای رفع تشنگی و گرسنگی برای تأمین آب بدن است، پدران ما که در زمین‌های کشاورزی و در تابستان روزه می‌گرفتند چرا از این حرف‌ها نمی‌زنند؟ همان خدایی که گفت بندگان من در گرمای تابستان روزه بگیرید خودش سلامتی انسان را تأمین می‌کند، اصلاً دین می‌گوید روزه بگیرید تا سلامت باشید.
مؤمنی تصریح کرد: عدم اشتیاق نوجوانان به دین به عملکرد ضعیف همه ما برمی‌گردد، نوجوان را از دین دلسرد کردیم حالا می‌خواهیم با تبلیغ راحتی آنها را به دین و روزه‌داری جذب کنیم، اگر روش تربیتی ما درست باشد هیچ نیازی به این نوع تبلیغات نداریم و جوان حاضر است 18 ساعت هم روزه بگیرد. 
پیشکسوت قرآنی استان در پایان گفت: جذب دین مثل پازل است اگر کنار هم به درستی چیده شوند تصویر خوب و قابل فهمی را ارائه می‌دهد اما اگر قطعاتش جابجا یا بهم ریخته شود تصویر نامفهوم می‌شود، دین را درست برای نوجوان تشریح نمی‌کنیم بعد توقع داریم جذب دین شوند بدون شک با راهکار رفع تشنگی و گرسنگی هم جذب دین نمی‌شوند.
captcha