صفات منافق و فتنه‌گری در حکومت امام علی(ع)
کد خبر: 3609981
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱

صفات منافق و فتنه‌گری در حکومت امام علی(ع)

گروه اندیشه: سخنران نشست «نقش جریان فتنه‌گر در حکومت و شهادت امام علی(ع)» از صفات منافق سخن گفت و پنج شاخصه را برای این افراد برشمرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست «نقش جریان فتنه‌گر در حکومت و شهادت امام علی(ع)» 24 خردادماه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی، رئیس مرکز آموزش الکترونیکی و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در نمایشگاه قرآن برگزار شد.

این سخنران در این نشست با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) مدت 26 سال بعد از پیامبر اکرم(ص) به خلافت رسید و پس از آن نیز به مدت کمتر از 5 سال شهید شد، گفت: حکومت امام، مصداق بارز عدالت بود و حضرت امیر، خود قرآن ناطق بود و حکومتش کمتر از پنج سال یعنی چهار سال و هشت ماه به طول انجامید.

وی با اشاره به اینکه مدت حکومت ایشان برابر دوره دولت‌های ریاست جمهوری است، افزود: امام به غیر از سه جنگی که در زمان خلافت ایشان برپا شد، با مشکلات عدیده داخلی روبرو بود. مشکلات داخلی حضرت را به چالش انداخت. همان طور که اکنون حکومت جمهوری اسلامی با چالش‌هایی روبرو است.

غلامعلی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: امام خمینی(ره) می‌فرمود که من از افراد دشمن نگران نیستم، بلکه از خودی‌ها و داخلی‌ها نگرانم. در حکومت حضرت امیر(ع) نیز این اتفاق افتاد.

وی سپس به بیان معنی کلمه منافق پرداخت و افزود: مجاهدین خلق در اوایل انقلاب، منافق خوانده شدند، ولی با پیوستن آنها به صف دشمنان جمهوری اسلامی ایران دیگر عنوان نفاق از آنها برداشته شد و در صفت دشمنان درآمدند. منافق کسی است که کنار ما نشسته است و در داخل کشور و حکومت کار می‌کند، ولی از ما نیست.

غلامعلی ادامه داد: منافق کسی است که غیرخودی است ولی لباس خودی پوشیده است. شاخص جدی نفاق بودن منافق در میان افراد خودی است. دومین ویژگی منافق آن است که در همه جریان‌های جدی حضور دارد ولی حواسش به جانش است و تا زمانی که به جانش خدشه وارد نشود در میدان باقی می‌ماند.

وی با اشاره به ویژگی سوم منافق اظهار کرد: این فرد به واگویه کردن سخنان دشمنان می‌پردازد. حرف دشمن خارجی که بیرون از کشور ماست را با ادبیات دیگری در داخل بیان می‌کند. همچنین ردپایی از خود به جا نمی‌گذارد و مستندی ارائه نمی‌دهد که بتوان به آن استناد کرد.

غلامعلی همچنین ایجاد تفرقه را از دیگر ویژگی‌های منافق برشمرد و گفت: به ایجاد تفرقه می‌پردازد و در نظام حرکتی این چنین ایجاد می‌کند. معنی فتنه نیز در قرآن به معنی آزمایش است. هر مکانی خط نظام دینی دو تکه شده باشد و تفرقه ایجاد شود کار فتنه است.

وی به فتنه‌ای که حجاج یوسف در زمان امام علی(ع) ایجاد کرد اشاره و عنوان کرد: برخی به دنبال امام علی(ع) و برخی دیگر به دنبال عثمان بودند. در اصل فتنه به معنی ایجاد تفرقه است.

غلامعلی اظهار کرد: شرح ابن ابی‌الحدید تاریخ‌محور است که با تحلیل سیاسی همراه است. ابی الحدید می‌گوید که هر فسادی در حکومت امام علی(ع) ایجاد شد و هر اضطراب و نابسامانی و شورشی پدید آمد، نتیجه فعالیت اشعث بود. وی حکومتش را در یمن از دست داد و در زمان پیامبر(ص) به اجبار مسلمان شد و بعد از ایشان مرتد که حکمش اعدام است. اشعث در داخل حکومت امام علی(ع) قرار گرفت و با خواهر ابوبکر ازدواج کرد. سپس با خلیفه سوم وصلت کرد و دختر خود را نیز به امام حسن مجتبی(ع) داد. از این طریق مانع از اعدامش شد.

وی گفت: اشعث در همه برهه‌های حکومت امام علی(ع) حضور داشت و تا آخرین لحظه عمر کنار امام بود. ولی شاخصه‌های نفاق را دارا بود. وی در عین حال در مقابل رهبری ایشان ایستاد و این موضوع از صفات منافقین بود. اشعث بارها در برابر حضرت ایستاد و به صورت علنی گفته بود که ایشان را می‌کشد.

غلامعلی به سخنان حضرت امیر(ع) در خطبه 19 نهج‌البلاغه اشاره کرد و افزود: ایشان در این خطبه به اشعث صفت منافق بن کافر لقب داده‌اند. جنگ نهروان را اشعث به راه انداخت و اصولاً نهروان یا خوارج نیز به کوشش وی ایجاد شد. پس از این اقدام وی به نزد مالک رفت و از آنان بدگویی کرد و پیشنهاد مقابله با آنان را دارد.

این سخنران در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: نامه‌های عمروعاص به اشعث که او را به رفتن به نزد معاویه دعوت کرده بود در تاریخ وجود دارد، ولی حتی یک خط از جواب مثبت وی به معاویه در تاریخ وجود ندارد و این نمود نگذاشتن ردپاست.

وی در ادامه سخنانش گفت: اشعث ابن ملجم را برای شهادت حضرت امیر(ع) راهنمایی کرد و به او گفت که چه زمانی و از چه مکانی به حضرت حمله وارد کند. اینکه در زمان نماز صبح، یاران حضرت با ایشان نیستند و گزندی به او نمی‌رسد از سخنان اشعث به ابن ملجم بود.

غلامعلی به سخنان رهبر معظم انقلاب در سال 88 و تکرار آن صحبت‌ها در سال‌های بعد و یادآوری فتنه 88 اشاره و عنوان کرد: مسئله شخصی نیست که ایشان به این وفور مطالب را یادآوری می‌کنند، بلکه به دلیل همان حرف ابن ابی الحدید است که گفت هر اتفاق ناگواری برای حکومت حضرت امیر(ع) افتاد به دلیل وجود و فتنه‌گری اشعث بود. حضرت امیر به وفور از اشعث در نهج‌البلاغه یاد کرده است. رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تاکید دارند که باید حواس‌مان به فتنه باشد تا از این راه ضربه نخوریم.

captcha