استهلال؛ تلفیقی از دین و علم
کد خبر: 3613216
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲
فارسیجانی تأکید کرد:

استهلال؛ تلفیقی از دین و علم

گروه اجتماعی: سرپرست گروه استهلال استان مرکزی گفت: هیچ مغایرتی بین موضوع علمی و مذهبی رؤیت هلال ماه وجود ندارد، این دو می‌‌توانندبه یکدیگر برای رؤیت هلال کمک کنند و عملاً دین و علم در این حرفه در کنار هم قرار می‌گیرند.

مهدی فارسیجانی، کارشناس ارشد ستاد استهلال استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: برای استهلال ماه مبارک رمضان، شوال، محرم و .. گروه‌های مختلفی در سطح کشوری اعزام می‌شوند. استان مرکزی هم از این قاعده مستثنی نیست و خوشبختانه با گروه‌های قوی رصدی، استهلال در ماه‌های مختلف را برعهده دارند. 
وی تصریح کرد: گروه رصدگر جامع ستارگان پارسی، گروه ویژه استانی است که در منطقه هندودر مستقر می‌شود، گروه‌های رصدی جهت رؤیت هلال ماه شوال و  اعلام عید فطر روز گذشته، 3تیرماه به مناطق در نظر گرفته شده اعزام شدند، با توجه به شرایط  و پارامترهایی که داشتیم، روز گذشته دیده شدن هلال غیر ممکن بود و عملاً شرایط علمی نشان می‌داد رؤیت هلال در روز 29 ماه مبارک رمضان صفر است. 
فارسیجانی ادامه داد: برخی عنوان کردند که شروع ماه قمری با اشتباه روبه رو شده است، پس و پیش شدن روز اول ماه رمضان امسال به هبچ عنوان درست نیست چون امسال به لطف خدا عید فطر روز مشخص‌تر و مستقل‌تری دارد و در اعلام عید فطر شک و شبه‌ای وجود ندارد که بخواهد ادعاهایی مطرح شود. 
سرپرست گروه استهلال استان اضافه کرد: خوشبختانه برای متحد کردن جامعه استهلال و مراجع تقلید، راجع به رؤیت هلال ماه اقدامات خوبی صورت گرفته است، گروه‌های رصدگر با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته رصد هلال ماه را با دقت کامل انجام داده و می‌دهند. 
فارسیجانی تأکید کرد: رؤیت هلال در ایران مذهبی‌ترین شاخه نجومی ایران است، این حرفه ترکیبی از موضوعات علمی و مذهبی است. معیار تشخیص ماه جدید نیز حدیث نبی مکرم اسلام(ص) مبتنی بر «دیده شدن ماه» ماه است.
کارشناس ارشد استهلال در پایان گفت: هیچ مغایرت و تضادی بین موضوع علمی و مذهبی رؤیت هلال ماه وجود ندارد، این دو می‌‌توانند به یکدیگر برای رؤیت هلال کمک کنند و عملاً دین و علم در این حرفه در کنار هم قرار می‌گیرند، خوشبختانه در کنار معیارهای دینی تشخیص ماه قمری، دفتر مقام معظم رهبری بر علمی بودن رصد هلال ماه تأکید دارند.
captcha