طراحی چادر ویژه اربعین/ روی طرح‌های ما منجق دوزی نکنید
کد خبر: 3616235
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
یک طراح چادر عنوان کرد:

طراحی چادر ویژه اربعین/ روی طرح‌های ما منجق دوزی نکنید

گروه جامعه: یکی از طراحان چادر مشکلی با اشاره به اینکه برای مناسبت‌های خاص مانند اربعین چادر ویژه طراحی کرده است، عنوان کرد: ما چادرهای پوشیده طراحی می‌‌کنیم اما عده‌ای سودجو آنها را تغییر می‌دهند که ما راضی نیستیم.

ایران زیرک، جزو اولین طراحان کشورمان که در حوزه چادر ملی فعالیت کرده و حدود 45 سال است که در این حوزه مشغول به کار است، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که چرا برای اولین‌بار دست به تغییر دوخت و شکل چادر سنتی ایران زده‌ و چه نیازی ایده این تغییر را در ذهن آنها ایجاد کرد؟ گفت: ما احساس کردیم با تغییر شرایط زندگی استفاده از چادر برای عده‌ای از بانوان سخت شده بود و هنگام بغل کردن بچه، انجام سایر کارهای خارج از خانه به خصوص سر کار دچار مشکل شده و چادر را از سرشان بر می‌داشتند.

وی ادامه داد: یکی از دوستان ما به نام خانم جنابی این موضوع را مطرح و طراحی چادر ملی را آغاز و از ما دعوت کرد که در خصوص طرح وی نظر بدهیم. پس از آغاز کار اول چادر ملی ارائه شد و پس از آن بود که مدل های مختلف چادر به بازار عرضه شد.

زیرک با اشاره به اینکه مدام در حال طراحی چادرهای جدید هستند، اظهار کرد: در ابتدای کار پذیرش طرح چادر ملی در جامعه به سختی صورت می گرفت اما اکنون بسیاری از این طرح ها مورد استقبال قرار می گیرد. در ابتدای کار حتی افراد چادری به ما اعتراض و مطرح می کردند که شما قصد دارید چادر را حذف و به شکل لباس درآورید اما اکنون سفارش های مختلف از نهادهای مختلف برای دوخت چادر داریم.

وی با انتقاد از حضور برخی افراد سودجو در حوزه دوخت چادرهای جدید، گفت: دوخت چادر از پارچه‌هایی با متراژ کم و کاهش هزینه موجب شده برخی از چادرهای ارائه شده در بازار مناسب حجاب نباشند اما من چادرهای گشاد و بلند می دوزم و روی آنها نیز طراحی و دوخت و دور انجام نمی دهم.

این طراح چادر کشورمان از تلاش هایی که برای ترویج حجاب به کمک چادرهایی که طراحی می‌کند نیز سخن گفت و عنوان کرد: هنگام دوخت هر چادر دعا می‌خوانم و صلوات می‌فرستم و به حضرت فاطمه سلام می‌کنم و دعا می‌کنم افرادی که از این چادرها استفاده می‌کنند حجابشان را کامل حفظ کنند.

وی از طراحی چادری ویژه مراسم اربعین نیز خبر داد و گفت: در مراسم اربعین شاهد بودم که بانوان دچار مشکل بودند همین احساس نیاز موجب شد چادری طراحی کنم که جلوی آن را بسته طراحی کردم به نحوی که داشتن دکمه و زیپ لازم نیست و استفاده از کوله پشتی نیز به راحتی با این چادر امکان پذیر است از سوی دیگر پوشیه‌ای به آن متصل است که به راحتی‌می تواند جلوی گرد و غبار و نور را بگیرد و نیازی به استفاده از روسری و یا مانتو زیر چادر نیست و این مسئله به خنک شدن بانوان کمک می‌کند.

زیرک افزود: از نهادهای مختلف با ما تماس گرفته می‌شود تا با توجه به نیاز گروه‌های شغلی بانوان برای آنها چادر ویژه طراحی کنیم حتی بانوانی که برای اولین بار می‌خواهند چادر سر کنند و به استفاده از چادر عادت ندارند برای آنها چادر با شال طراحی کرده ام تا بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

وی در پایان عنوان کرد: از افرادی که طرح‌های ما را بر می‌دارند و روی آنها گلدوزی و منجق دوزی می‌کنند و شکل چادر را تغییر می‌دهند ناراحت هستم. ما چادرهای پوشیده طراحی و تولید می‌کنیم اما این افراد چادرهای ما را از حالت پوشیده خارج می‌کنند و جلوه بدی به آنها می‌دهند که من راضی نیستم.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۱۱:۵۴
0
0
املائش منجوق هست نه منجق
captcha