پاسخ‌گویی به مسائل مهم؛ عامل ترک مهندسی و نیل به علوم قرآنی
کد خبر: 3617868
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
گفت‌وگو با مولف پایان‌نامه برتر قرآنی؛

پاسخ‌گویی به مسائل مهم؛ عامل ترک مهندسی و نیل به علوم قرآنی

گروه دانشگاه: برگزیده شانزدهمین جشنواره پایان‌نامه‌های برتر قرآنی دلیل تغییر گرایش خود از رشته مهندسی برق به علوم قرآن و حدیث را تغییر بینش خود نسبت به جایگاه «زن ایده‌آل» عنوان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مرضیه رئیسی، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران است که با عنوان پایان‌نامه «برده‌داری از دیدگاه قرآن و سنّت با تاکید بر پاسخ به شبهات جدید در مسئله کنیز» به عنوان یکی از برگزیدگان شانزدهمین جشنواره پایان نامه‌های برتر قرآنی از سوی معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شناخته و معرفی شد.

بنابر این گزارش، رئیسی پیش از این در مقطع کارشناسی و در رشته مهندسی برق و الکترونیک، گرایش مخابرات دانشگاه صنعتی شیراز تحصیل می‌کرده که چرایی این موضوع و تغییر گرایش وی از رشته‌ای فنی و مهندسی به رشته علوم قرآن و حدیث، بهانه‌ای برای مصاحبه با این برگزیده شد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.


جایگاه علوم انسانی در امور تمدن ساز
وی در گفت‌وگو با ایکنا و درباره چرایی این مسئله اظهار کرد: علت‌های بسیاری برای تغییر رشته‌ام مطرح است، نخست تغییر بنیادین بینش من به جایگاه و اثر رشته‌های علوم انسانی در مقایسه با سایر رشته‌های علوم طبیعی مانند فنی در اموری همچون تمدن‌سازی و البته دیگر اموری که جزء مقدمات این هدف است و نیز لزوم حضور انسان‌های دغدغه‌مند و اهل فکر و مطالعه در این حوزه، دلیل دیگر این اتفاق بود.
4شنبه////مهندس سال در جهان هم می‌شدم، روحم سیراب نمی‌شد/1
نخبه‌ها به سمت رشته‌های فنی و پزشکی می‌روند
برگزیده شانزدهمین جشنواره پایان نامه‌های برتر قرآنی ادامه داد: در نگاه سنتی رایج، می‌بایست نخبگان در رشته‌های پزشکی و مهندسی ورود کنند، به نحوی که این بینش بر اکثریت همسن‌‌های من احاطه داشت، حال آنکه با توجه به جایگاه اصیل علوم انسانی و اسلامی در بحث جامعه‌سازی، الگوسازی و تمدن‌سازی می‌بایست این گروه به عرصه علوم انسانی و اسلامی وارد شده و با نظریه‌پردازی‌های علمی راه را به سمت آن هدف هموار نمایند.

لزوم فهم جایگاه دین در پاسخ به پرسش‌ها
وی با اشاره به دلیل دیگری از تغییر رشته خود از گروه فنی به رشته علوم قرآنی گفت: دغدغه‌ها و سوالات ذهنی خودم در حوزه‌های مختلف بینشی و گرایشی و لزوم فهم جایگاه دین در پاسخ به این سوالات، مانند اینکه آیا واقعا دین می‌تواند در ساحت‌های مختلف جهان‌بینی و ایدئولوژی وارد شود و حرفی برای گفتن داشته باشد؟ اگرنه، چطور با خاتمیت، هدایت‌گری و جاودانگی اسلام سازگار است و اگر بله، پاسخ‌های دین به چالش‌های موجود در این عرصه‌ها کدامند؟ که شرح مسئله‌های کلان و ریز من در ساحت‌های مختلف معرفت‌شناسی و ایدئولوژیکی به وسعت ذهن و اندیشه‌ام است که البته محدودیت‌پذیر نیست.

واقعیات رشته‌های فنی
رئیسی ادامه داد: در کنار فهم جایگاه مهم علوم انسانی و اسلامی در عرصه تمدن‌سازی و نیز در پاسخ‌گویی به مسئله‌های مهم ذهنم، مشکل دیگری نیز مطرح بود و آن واقعیت رشته‌های فنی است که از ایده‌آل من فاصله داشت. برخلاف دستورات موکد مقام معظم رهبری بر ارتباط صنعت و دانشگاه، توجه به خلاقیت‌های جوانان دانشجو و ظرفیت‌های داخلی و مواردی از این دست، اگر چه من در دانشگاهی خوب، مهندسی برق می‌خواندم و وارد فضای طرح‌های عملیاتی می‌شدم، اما روح پژوهشگری‌ام در حد مطلوبی اشباع نشد. تکیه بیشتر بر مباحث تئوریک، عدم ارتباط با صنعت، حمایت نشدن طرح‌های مبدعانه دانشجویی و فضای کاری اپراتوری به جای مهندسی باعث می‌شود افراد مشتاق پژوهشگری در این رشته‌ها با چالش مواجه شوند و برخلاف فضای فعلی که امکان به کار کشیدن ذهن، آن‌گونه که باید باشد، وجود ندارد.

انتخاب عمل اولویت‌دار در عصر آخرالزمان
برگزیده شانزدهمین جشنواره پایان نامه‌های برتر قرآنی ضمن تاکید بر موضوع پایان‌نامه خود، به دلیل دیگر این اقدام خود اشاره و خاطرنشان کرد: مسئله مهم دیگر در تغییر بینش من نسبت به جایگاه «زن ایده‌آل» بود. با بازنگری‌ای که در ذهن من نسبت به این مفهوم اتفاق افتاد، اگر من نائل به حل مجهول سال می‌شدم و زن مهندس سال در جهان هم اعلام می‌شدم، باز این روح من، عطش ایده‌آل بودنش سیراب نمی‌شد. به نظرم در ارتباط با آنچه که این زن باید در آن جایگاه می‌بود، چیزی متفاوت از بهترین مهندس سال در دنیاست. با توجه به وقت محدودی که داشتم، امکان جمع میان بودن در فضای مهندسی و حضور در فضای جدید وجود نداشت و البته انتخاب عمل اولویت‌دار در هر برهه واجب است و یافتن اوجب واجب در عصر آخرالزمان برای هر کدام از ما رسالتی است.

وی در پایان این گفت‌وگو عنوان کرد: پایان‌نامه بنده حاصل بخشی از سلسله پژوهش‌های یک دهه اخیر من در رسیدن به پاسخ این پرسش است که «یک زن ایده‌آل چگونه باید باشد؟». اواخر دوره لیسانس به واسطه استاد شهیدی که این پایان‌نامه به او تقدیم شده است، مصادف شد با رهنمون شدن و گرایش من به مکتب اسلام، به عنوان مکتبی که نه تنها سیستمی جامع برای زن ایده‌آل بلکه برای انسان ارائه می‌کند و قدر او را خلیفة‌اللهی می‌داند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۱/۱۹ - ۰۹:۲۹
0
2
ببخشید ویدیوی این مصاحبه نیست؟ اگر هست لطفا لینکی چیزی بزارید. ممنون
captcha