تلاش دانشگاه علوم و معارف برای رسیدن به جایگاه قطب علمی کشور/ انتظار از وزارت علوم
کد خبر: 3625535
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
حجت‌الاسلام نقیب تصریح کرد:

تلاش دانشگاه علوم و معارف برای رسیدن به جایگاه قطب علمی کشور/ انتظار از وزارت علوم

گروه دانشگاه: معاون آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن با بیان اینکه انتظار ما از وزارت علوم دولت دوازدهم، این است که نگاه مطلوبی به توسعه رشته‌های علوم قرآنی داشته باشد، عنوان کرد: دانشگاه علوم و معارف قرآن تلاش دارد به عنوان قطب علمی کشور در رشته‌های علوم قرآنی شناخته شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد نقیب، معاون آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که انتظارات از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آینده در حوزه آموزشی رشته‌های علوم قرآنی چیست؟ اظهار کرد: انتظار ما از وزیر علوم آینده این است که  نگاهی ویژه به رشته‌های علوم قرآنی داشته باشند، به خصوص آنکه دانشگاه علوم و معارف قرآن به عنوان تنها دانشگاه تخصصی در زمینه این رشته‌ها است. در سایر دانشگاه‌ها، شاید این‌گونه رشته‌ها را تنها به عنوان یک واحد درسی و یا یک رشته تحصیلی ارائه کنند، اما دانشگاه علوم و معارف قرآن تماما رشته‌های علوم قرآنی را در مجموعه خود دارد.

رشته‌های علوم قرآنی فرهنگ‌ساز
وی ادامه داد: امیدواریم وزیر علوم آینده با نگاهی که نسبت به این دانشگاه و این رشته‌ها خواهد داشت، این رشته‌ها را به عنوان رشته‌های فرهنگ‌ساز در جامعه بداند. اغلب نگاهی که به رشته‌های دانشگاهی می‌شود، نگاه شغلی است، همیشه در توسعه رشته‌های گوناگون، این‌گونه تصور می‌شود که اگر این رشته را در یک دانشگاهی تاسیس کنیم، افرادی که در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند، در آینده شغل آنها چه می‌شود؟ اما نسبت به رشته‌های قرآنی نباید این‌گونه نگاه کرد، باید به عنوان رشته‌های فرهنگ‌ساز در جامعه شناخته شوند.

کاهش ظرفیت در دوره دکتری با نگاه شغلی به رشته‌های علوم قرآن
حجت‌الاسلام نقیب با بیان اینکه ظرفیت دوره دکتری در رشته‌های علوم قرآنی کاهش داشته، گفت: یک عده جوان، از زن و مرد، در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند تا بتوانند وارد جامعه شوند و فرهنگ جامعه را قرآنی کنند، این یعنی نباید صرفا نگاه شغلی به این رشته‌ها داشت. متاسفانه امسال با همین نوع نگاه به رشته‌های علوم قرآنی، ظرفیت دوره‌های دکتری رشته‌های علوم قرآنی از سوی وزارت علوم، کم شد و ظرفیت حدود 200 نفر یا بیشتر در دوره دکتری را به حدود 80 نفر در کل کنکور دکتری علوم قرآنی تقلیل دادند، این امر حاصل نگاه شغلی به این رشته‌هاست.

معاون آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به رویکرد رشته‌های علوم قرآنی که فرهنگ‌ساز و انسان‌ساز خواهند بود، اظهار کرد: بایستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همین رویکرد به رشته‌های قرآنی نگاه کند و با این دیدگاه که شغلی این رشته‌ها در آینده چه می‌شود، ظرفیت را کاهش ندهد و حساب این رشته‌ها را از سایر رشته‌های دانشگاهی جدا کند. رشته‌های علوم قرآنی، جامعه‌ساز، انسان‌ساز و فرهنگ‌سازند.

اجرای طرح تبدیل 16 رشته علوم قرآنی به یک رشته در کارشناسی
وی افزود: اگر با همین نگاه در وزارت علوم این رشته‌ها توسعه یابد، نگاه مثبتی خواهد بود. در سال گذشته طرحی را اجرا کردند و 16 رشته مختلف علوم قرآنی و تفسیری را در مقطع کارشناسی به یک رشته علوم قرآنی تبدیل و آن‌را اجرایی کردند، اگر چه بنده با همان نگاه و رویکردی که عرض کردم، مخالف این طرح و موافق گسترش رشته‌های علوم قرآنی بودم.

تلاش برای رسیدن به جایگاه قطب علمی کشور در رشته‌های علوم قرآن
حجت‌الاسلام نقیب با بیان اینکه دانشگاه علوم و معارف قرآن تلاش دارد به عنوان قطب علمی کشور در رشته‌های علوم قرآنی باشد، گفت: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تلاش می‌کند به یک نقطه مطلوب در میان دانشگاه‌هایی که این رشته‌ها را دایر کرده‌اند، برسد و به عنوان قطب علمی کشور در این‌گونه رشته‌ها شناخته شود، البته پیشرفت‌های خوبی نیز حاصل شده است، لذا توقع و انتظار ما این است که وزارت علوم، نگاه مطلوبی به رشته‌های علوم قرآنی داشته باشد.
وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از 2 هزار نفر وارد دانشگاه علوم و معارف قرآن شدند و معلوم می‌شود در شرایطی که اکثر دانشگاه‌ها با کمبود دانشجو و با ظرفیتی خالی مواجه‌اند، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم توانسته با یک ظرفیت پر و کامل این تعداد دانشجو را جذب کند. در سال تحصیلی گذشته این تعداد دانشجو وارد این دانشگاه شدند که این نشان می‌دهد استقبال دانشجویان از رشته‌های علوم قرآنی زیاد است.

وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان علوم قرآنی بهتر است
نقیب با اشاره به اینکه وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم قرآنی بهتر از سایر رشته‌های دانشگاهی است، گفت: آنچه که اکنون به عنوان آمار در اختیار داریم، بیش از 75 درصد فارغ‌التحصیلان رشته‌های قرآنی وارد بازار کار می‌شوند. وضعیت شغلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم قرآن، اگر بهتر از رشته‌های دیگر نباشد، بدتر نیست، به همان میزانی که در سایر رشته‌ها ظرفیت اشتغال وجود دارد، حتی بیش از آن را در رشته‌های علوم قرآنی می‌بینیم، چراکه اغلب دانشجویان مستعد و متدین وارد این رشته‌ها می‌شوند و هدفمندند و خداوند هم به برکت قرآن مسیر را برای آنها باز می‌کند.

وی ادامه داد: به قدر کافی، به لحاظ فرهنگی و دینی به میزانی کار در کشور وجود دارد که نگرانی برای اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها وجود ندارد، البته از مسیرهای دیگری مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش و سایر مراکزی که مرتبط با این رشته‌ها هستند، پیگیری می‌کنیم تا از طریق این نهادها نیز دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار شوند.

تمایل دانشجویان رشته‌های فنی به تحصیل در رشته‌های علوم قرآن
معاون آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی تمایل به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم قرآنی دارند، اظهار کرد: اکنون دانشجویانی هستند که در رشته‌های دیگر و سایر تخصص‌ها مشغول تحصیل و یا کار هستند، اما تمایل زیادی دارند که در رشته‌های علوم قرآنی تحصیل کنند. هم‌اکنون تعدادی از دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم و معارف قرآن ادامه تحصیل می‌دهند، در این دانشگاه وجود دارند.

تاسیس چند رشته میان‌رشته‌ای
وی از افزودن چند رشته به مجموعه رشته‌های دانشگاه علوم و معارف قرآن خبر داد و افزود: به دنبال تاسیس چند رشته هستیم، از جمله رشته‌های مدیریت اماکن متبرکه، حقوق وقف، فقه و مبانی با گرایش وقف و اقتصاد و قرآن که تصویب این رشته‌ها به عنوان رشته‌های میان‌رشته‌ای را از طریق طی مراحل قانونی پیگیری می‌کنیم و به دنبال آن هستیم که این رشته‌ها را تا 10 رشته افزایش دهیم، اما این امر نیاز به همکاری و حمایت همکاران‌مان در وزارت علوم دارد.

نقیب گفت: این رشته‌ها به سال تحصیلی جدید نمی‌رسد، اگر سرفصل‌ها در کارگروه‌ها مصوب شود، با حمایت وزارت علوم این رشته‌ها تاسیس می‌شود و از سال‌های آتی جذب دانشجو در این رشته‌ها صورت می‌گیرد.

ادامه روند جذب دانشجو به صورت نیمه‌متمرکز و مصاحبه
وی همچنین با اشاره به برنامه‌های دانشگاه علوم و معارف قرآن در حوزه آموزشی در سال تحصیلی جدید، گفت: در زمینه آموزشی از امسال مجددا دانشجو به صورت نیمه‌متمرکز و یا شرایط مصاحبه جذب می‌شود که اکنون مصاحبه‌های مقطع کارشناسی ارشد، برگزار شده و نتایج آن به‌زودی اعلام می‌شود و در مقطع کارشناسی هم، بخشی از ورودی‌ها به صورت مصاحبه جذب می‌شوند.

افزایش ظرفیت دکتری؛ نیازمند حمایت و پیگیری ایکنا
معاون آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن یادآور شد: در بحث جذب دانشجو در مقطع دکتری، با برنامه‌ریزی که وزارت علوم و شورای گسترش و توسعه فرهنگ قرآنی کشور داشتند، ظرفیت مقطع دکتری رشته‌های علوم و معارف قرآن را در کل دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه علوم و معارف قرآن، کم کردند، در این مورد نیازمند حمایت و پیگیری ایکنا هستیم.
captcha