تذهیب هنر فراموش شده در کشورمان است
کد خبر: 3628960
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
یک تذهیب‌کار:

تذهیب هنر فراموش شده در کشورمان است

گروه هنر: احسان قائمی، هنرمند تذهیب‌کار گفت: متاسفانه هنر تذهیب در کشور ما رو به فراموشی است، هنری که ریشه آن از ایران است، اما دیگران در پی مالکیت آن هستند.

احسان قائمی، هنرمند نگارگر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که به هنرهایی چون تذهیب که ریشه قرآنی دارند توجه نمی‌شود، اظهار کرد: بسیار متاسف می‌شوم وقتی می‌بینم هنرهایی چون تذهیب در کشور ما رو به فراموشی است، در حالیکه این هنر قرآنی توسط ایرانیان به وجود آمده و هیچ کشوری نباید آن را به نفع خود مصادره کند.
وی افزود: وقتی از مصادره این هنر حرف می‌زنم، موضوعی بسیار جدی را مطرح می‌کنم؛ چون این خطر هم اکنون از طرف کشوری چون امارات به شدت احساس می‌شود. این کشور هر ساله جشنواره‌ای تحت عنوان «البرده» برگزار می‌کند که در آن بسیاری از هنرمندان تذهیب کار کشورهای اسلامی حضور دارند.
قائمی ادامه داد: برگزیدگان این جشنواره عموماً ایرانی‌ها یا هنرمندان اهل کشور ترکیه هستند. نکته تاسف‌آور این‌که آنها با سفارش‌های کلان خود هنرمندان ایرانی را جذب خود کرده‌اند. این وضعیت در حالی است که مسئولان ما در خواب هستند و هیچ توجهی به این موضوع ندارند، و الا اگر غیر از این بود اجازه نمی‌دادند آنها هنرمندان ما را به سمت خود بکشند.
این هنرمند در پایان تاکید کرد: این‌که بخواهیم وضعیت نامناسب در هنر تذهیب را کتمان کنیم، چیزی را حل نمی‌کند؛ زیرا دیگر کشورها کار خود را می‌کنند، همانگونه که مولوی را برای خود کرده‌اند. برای همین توصیه می‌کنم که مسئولان هنر جدی‌تر به هنرهای قرآنی و اسلامی توجه کنند تا ایران خواستگاه اصلی این هنر در سراسر دنیا باشد.
captcha