نهادینه کردن آموزه‌های قرآنی در گرو بهره گیری از ایده‌های خلاق است
کد خبر: 3656967
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳

نهادینه کردن آموزه‌های قرآنی در گرو بهره گیری از ایده‌های خلاق است

گروه فعالیت‌های قرآنی : رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه نتوانسته‌ایم همگام با سرعت رشد تکنولوژی، در استفاده از قرآن تحول ایجاد کنیم، گفت: جشنواره ایده‌های قرآنی به دنبال ترویج روحیه نوآوری و تحول‌خواهی در زمینه ایده‌پردازی و فرهنگ‌سازی آموزه‌های قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در مراسم اختتامیه جشنواره ملی ایده‌های قرآنی که چهارشنبه سوم آبان‌ماه در اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه قرآن بنیاد تفکر و هدایت در عالم هستی و سرسلسله همه خوبی‌ها است، اظهار کرد: متاسفانه برای ترویج مفاهیم قرآنی وارد عرصه‌های نوین و خلاقانه نشده‌ایم و روش‌های مورد استفاده همانند یک قرن گذشته بوده و تغییر محسوس و چشمگیری در آنها رخ نداده است؛ لذا جامعه قرآنی کشور باید در این خصوص تامل کند.
وی افزود: علی‌رغم سرعت در رشد تکنولوژی و امکانات، نتوانسته‌ایم گام‌های خوبی برای گسترش مفاهیم و آموزه‌های قرآنی برداریم، تا جایی که طی سال‌های گذشته افراد خلاق و نوآور ایده‌هایی را مطرح کرده‌اند، ولی متاسفانه در حد طرح باقی مانده و به روزرسانی نشده است.
حجت‌الاسلام قطبی ادامه داد: ایده قلم قرآنی برای آموزش روخوانی قرآن تحول و نوآوری بسیار خوبی بود که با  فروش بیش از پانصد هزار نسخه از آن درسطح کشور، نشان داد که استقبال و تشنگی مردم در زمینه نیاز و استفاده از ابزارهای جدید قرآنی، قابل تآمل و بررسی است و تا چه میزان جامعه پتانسیل پذیرش ایده‌های نوین قرآنی را دارد؛ ضمن اینکه چنین ایده‌هایی می‌تواند نوعی تجارت سودآور نیز باشد.
وی اضافه کرد: ابزار دیگری که چند صد سال پیش در حکم یک نوآوری جدید برای نگهداری مصحف شریف ابداع شد، ایده رحل قرآنی بود که تا به امروز در همان حد باقی مانده است؛ در صورتی که با کمی فکر و ایده‌پردازی و تنظیم ارتفاع و زاویه آن قابلیت تغییر و ارتقاء دارد. اینها ایده‌های پیچیده‌ا‌ی نیست، فقط باید به کمک افراد آشنا به طراحی صنعتی گسترش داده شود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه دنیای امروز هجوم تکنولوژی و فناوری را صرفا در جهت رفاه جسم انسان تعریف کرده است، گفت: متاسفانه از سرعت رشد تکنولوژی و صنعت در جهت ارتقاء روح و جان آدمی استفاده نشده و پیشرفت روح انسانی مغفول مانده است و این غفلت در یک جامعه اسلامی با منظومه حکومت دینی، جای تامل و بررسی دارد.
وی خاطر نشان کرد: می‌توان با شیوه‌های نوین و جدید در محضر قرآن بود و این امر قطعا ممکن است، اما فکر و اندیشه و برنامه‌ریزی لازم دارد.
حجت‌الاسلام قطبی با بیان اینکه قرآن باید در بطن زندگی مردم حضور داشته و دیده و شنیده شود، تصریح کرد: استماع و نگاه به آیات قرآن و حضور در محضر آن ثواب و ارزش دارد. باید به روایات و سیره و سنت حضرات معصومین(ع) رجوع و از آنها الگوبرداری کنیم که با چه روش‌هایی می‌توان در محیط کار و فضای ارتباطات شهری در محضر قرآن بود، نه با کمک فناوری‌ها و ابزارهای غیر بومی، بلکه بای سعی کنیم همگام با پیشرفت و رشد صنعت، آموزه‌های قرآنی را با کمک ابزار‌های پیشرفته تولید داخل گسترش دهیم.
وی بیان کرد: گذشتگان به حوزه‌هایی چون ادبیات و فرهنگ عامه بیشتر توجه داشتند، اما امروز در زمینه ابیات و اشعار قرآنی به ویژه در حوزه کودک و نوجوان تهی‌تر شده‌ایم، تا جایی که در جشنواره کودک و نوجوان قرآنی، اشعار قرآنی در زمینه ترویج فرهنگ انس و محبت با قرآن از 20 شعر تجاوز نمی‌کرد.
رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی کشور افزود: در حوزه ضرب‌المثل‌ها، حکایات و فرهنگ عامه نیز کم کاری کرده‌ایم. ضرب‌المثل‌های قرآنی موجود با تعدد و گوناگونی حکایات و ضرب‌المثل‌ها در سایر حوزه‌ها مثل سیاست و اقتصاد قابل مقایسه نیست، در صورتی که توانایی و قدرت تولید آن را داریم. همچنین درحوزه سنت‌ها و آیین‌ها، فضای ارتباطات شهری، دیوارنگاره‌های شهری و مبلمان شهری، فعالیت قرآنی جدی صورت نگرفته است.
وی اظهار کرد: استفاده از قرآن تنها به عنوان تبرک در سفره هفت سین، سفره عقد، برای بدرقه مسافر و محافظت از اشخاص و اشیاء و نگهداری آن در طاقچه خانه‌ها، مربوط به چند صد سال گذشته است، اما آیا با گذر زمان و در هجوم و گسترش سریع تکنولوژی، تجهیزات و فناوری به خصوص در عصر فرا صنعت، تحولی در استفاده از قرآن صورت گرفته است؟
حجت‌الاسلام قطبی با بیان اینکه تمام افراد جامعه به اندازه استعداد و توانایی خود موظفند ایده‌های نوین خلق کنند و این دور از ذهن نیست، ادامه داد: به کرات دیده شده که نوجوانان و جوانان توانسته‌اند اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای جدیدی در حوزه‌های مختلف تولید کنند که واقعا افتخارآمیز است، اما با وجود امکان استفاده از تکنولوژی و صنعت برای ترویج مفاهیم قرآنی، فعالیت جدی در این خصوص صورت نگرفته است.
وی خاطر نشان کرد: از جمله فعالیت‌هایی که می‌توان برای فرهنگ‌سازی و نهادینه ساختن آموزه‌ها و فرهنگ قرآنی انجام داد تا انس همراه با باور به قرآن را به ارمغان بیاورد، فضاسازی و المان‌های شهری است. بیش از پنج هزار المان شهری در میدان‌ها و چهارراه‌های شهرهای مشهد، قم، اصفهان، تهران و کیش وجود دارد که پتانسیل ایجاد نگاه هنری در شهروندان را برای انتقال یک پیام و آموزه قرآنی را با مشاهده مکرر دارند، زیرا این المان‌ها با مشاهده پی درپی و مکرر می‌تواند به یک آموزه و باور تبدیل شود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: نمونه دیگر ایده‌های قرآنی، سنت جزءخوانی در ماه رمضان با حمایت و پشتیبانی رسانه ملی است که در گذر زمان به یک رویداد ارزشمند تبدیل شد. این ایده ساده که این چنین دوام داشت، ابتدا از ذهن یک انسان معمولی نشر و گسترش یافت و چنین پررنگ خود را نشان داد. لذا تک تک افراد می‌توانند ایده پردازی کرده و خلاق و نوآور باشند. 
وی بیان کرد: محتوای فراخوان جشنواره ایده‌‌های نوین قرآنی با فراخوان ایده‌های درآمدساز صنعتی، فنی-مهندسی و پزشکی متفاوت است، لذا از پی اجرای چنین فراخوان‌هایی، باید نگرش نوآوری و آفرینش‌گری و روحیه تحول‌آفرینی را درجامعه گسترش دهیم. قطعا هر فردی توانایی‌ها و استعدادهایی در جهت نوآوری، خلاقیت و ایده‌پردازی دارد که باید حمایت و پشتیبانی شود.

captcha