اربعین، رساترین رسانه و دیپلماسی جهان تشیع است
کد خبر: 3660962
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹

اربعین، رساترین رسانه و دیپلماسی جهان تشیع است

گروه اجتماعی: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به هیمنه و وجهه جهانی راهپیمایی اربعین حسینی گفت: اربعین رسانه شیعه و بلندترین شعار شیعیان است.

حجت‌الاسلام محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با بیان اینکه پیاده‌روی و زیارت اربعین از ابعاد مختلف عبادی، معنوی، تاریخی و سیاسی قابل بررسی است، اظهار کرد: زیارت اربعین در تاریخ آمده و توصیه مستند و مؤکد شده که هر کس توان و توفیق دارد، روز اربعین به زیارت امام حسین(ع) در کربلا برود. زیارت اربعین دارای مضامین و مفاهیم بلندی است و از این جهت اصالت معنوی دارد.
وی افزود: نقل شده که کاروان اسرا در مسیر بازگشت از شام در روز اربعین به کربلا رسیدند و در واقع راهپیمایی اربعین تداعی کننده آن جریان است و زائری که با پای پیاده به کربلا می‌رود، جلوه‌ای از آن واقعه را به نمایش می‌گذارد.
حجت‌الاسلام قطبی با اشاره به اینکه معمولا پیاده‌روی اربعین از نجف آغاز می‌شود، گفت: زائرین ابتدا امیرالمؤمنین(ع) را زیارت کرده و از ایشان اذن زیارت امام حسین(ع) را می‌گیرند، در واقع نوعی بین‌الحرمین و اتصال معنوی میان دو امام معصوم ایجاد می‌کند که جنبه ارزشی و عبادی زیادی دارد.  
وی با بیان اینکه این روزها میلیون‌ها نفر برای زیارت اربعین پای پیاده به کربلا می‌روند، اضافه کرد: این پیاده‌روی‌ها به میعادگاه و محل اجتماع جمعیت انبوه شیعیان عزادار امام حسین(ع) تبدیل و باعث ارتباط و تعامل آنها با یکدیگر شده و از طرفی این جمعیت به هنگام بازگشت، با شناخت بهتر و عمیق‌تر از پیام عاشورا که ایثار، شهادت و رشد و تعالی است، آن را به مردم کشور خود منتقل می‌کنند.  
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: این تجمع، هیمنه و وجهه بزرگی ایجاد می‌کند که فی‌نفسه ارزش است؛ حتی اگر فرض بگیریم که این جمعیت برای زیارت امام حسین(ع) جمع نشده و کاروان امام را تداعی نمی‌کنند، صرف اینکه بیست میلیون نفر از شیعیان در یک نقطه جمع شوند، ارزش مستقل و والایی دارد.
وی ادامه داد: زمانی که این اجتماع هم مسلک و هم آیین هدف واحد و بلندی به نام زیارت داشته باشند و در نقطه‌ای جمع شوند که فضای معرفتی آن برای همه آنها یکسان است، این اجتماع ارزش افزوده بیشتری پیدا می‌کند.
حجت‌الاسلام قطبی با بیان اینکه این پیاده‌روی می‌تواند بازتاب سیاسی در سطح جهان داشته باشد، گفت: اعتقاد و باور ما شیعیان این است که مقاومت و پایداری رمز پیروزی و رشد و تعالی انسان می‌شود و به احترام پایداری، مقاومت و ایثار اصحاب امام حسین(ع)، این آمادگی را داریم تا روزها و هفته‌ها مشقت مسیر را برای تکریم چنین اصحابی به جان بخریم و این خود یک شعار جهانی خواهد بود. به نظر من با این نگاه، اربعین رسانه شیعه و بلندترین شعار شیعیان است.
وی با اشاره به عواملی که از بار معنوی و مردمی این مراسم می‌کاهد، افزود: ریا، خودنمایی، بی‌نظمی، تداخل برنامه‌ها و عدم خلوص زائر از عواملی است که می‌تواند در این خصوص مؤثر باشد؛ ولی یکی از مهمترین عوامل مخل این جریان، وجود هجمه‌ها و حربه‌های بیرونی علیه این حرکت است که تلاش می‌کند باور مردم را نسبت به این جریان تضعیف کرده و تکریم آن را کاهش دهد؛ البته به عقیده من اگر زائرین خلوص نیت داشته باشند، این عوامل نمی‌تواند تأثیری داشته باشد و آنچه امروزه به لطف خدا از زیارت اربعین شاهد هستیم، مظهری از اخلاص و صمیمیت است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه می‌توان اربعین را به عنوان دیپلماسی جهان تشیع معرفی کرد، تصریح کرد: دیپلماسی تشیع برخاسته از باور به ایثار، شهامت، شجاعت، پایمردی و جوانمردی و برگرفته از آیه «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُم» است که در برابر دشمن هیمنه ایجاد می‌کند، ولی در میان شیعه به حدی خلوص نیت به وجود می‌آورد که فردی حاضر می‌شود شبانه‌روز در بیابان پای زائرین امام حسین را ماساژ دهد.
captcha