اجرای آزمایشی مسابقات قرآن اوقاف با شیوه‌ای متفاوت
کد خبر: 3695110
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
حجت‌الاسلام حسینی خبر داد:

اجرای آزمایشی مسابقات قرآن اوقاف با شیوه‌ای متفاوت

گروه مسابقات ــ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف طی نشست خبری تشریح جزئیات چهل‌و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه این مسابقات در 15 رشته و سه بخش مستقل برگزار می‌شود، گفت: مدل جدیدی که برای مسابقات قرآن تعریف شده است، هفته آینده به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

اجرای آزمایشی مسابقات قرآن اوقاف با شیوه‌ای متفاوت

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم صبح امروز، هشتم اسفندماه در سازمان اوقاف و امور خیریه و با حضور رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه چند سالی است که ستاد مسابقات، تقویم مسابقات در مرحله شهرستانی تا کشوری را قبل از آغاز مسابقات، اعلام می‌کند، گفت: این کار زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا هم برگزارکنندگان مسابقات و هم مخاطبان و افرادی که قصد حضور در این رقابت‌ها را دارند، اطلاعات دقیقی از مسابقات داشته باشند. بر همین اساس امسال هم مانند دو سال قبل فرآیند ثبت نام از بهمن آغاز شده و تا 20 فروردین‌ماه ادامه دارد.
حسینی با اشاره به اینکه مسابقات سراسری قرآن در سه بخش مجزا برگزار می‌شود، افزود: بر اساس پیشنهادات و مطالبی که برای فرآیند برگزاری مسابقات ارائه شده است و با تکیه بر بلوغ نسبی مسابقات، امیدواریم هر کدام از این بخش‌ها به صورت مستقل برگزار شود و این استقلال باعث به حاشیه رفتن بخش دیگر نشود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در سه بخش حفظ و قرائت قرآن کریم، بخش معارف و بخش نغمات و آواهای دینی برگزار می‌شود. در بخش حفظ و قرائت قرآن، شاهد برگزاری مسابقات در شش رشته حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ کل قرآن، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل خواهیم بود. مسابقات در رشته حفظ پنج جزء قرآن کریم تنها در مرحله شهرستانی و استانی برگزار می‌شود و مرحله کشوری ندارد.
وی اظهار کرد: در بخش معارف نیز شاهد برگزاری مسابقات در رشته‌های تفسیر قرآن کریم، حفظ و معارف موضوعی قرآن و حفظ و معارف احادیث را هستیم. در بخش نغمات و آواهای دینی نیز رشته‌های اذان، دعاخوانی، همسرایی و همخوانی قرآن کریم، مقطع‌خوانی گروهی، آثار دو یا چند زبانه و انشاد انفرادی در نظر گرفته شده است. در مجموع نیز چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در 15 رشته برگزار خواهد شد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری عنوان کرد: در فاصله برگزاری مسابقات سراسری در ارومیه تا به امروز طرح‌های مختلف و نشست‌‌های مختلفی با موضوع مسابقات داشته‌ایم. در نهایت نیز به یک مدل از برگزاری مسابقات رسیده‌ایم که حاصل و مجموع 40 دوره مسابقات است. بر اساس تصمیم ستاد مسابقات قرار است مدلی که به تصویب رسیده است در هفته پیش رو در قالب یک برنامه آزمایشی اجرا شود. به همین خاطر از نفرات برتر مسابقات قرآنی در مرحله استانی دعوت شده است تا در این نوع برگزاری مسابقات که آزمایشی و بر اساس مدل جدیدی که تعریف شده است، حضور یابند.
حسینی تصریح کرد: بعد از برگزاری این مسابقات در قالب این مدل و به صورت آزمایشی، کارشناسان و صاحب نظران پیشنهادات خود را پس از بررسی‌های لازم ارائه خواهند داد. اگر این نوع برگزاری به تأیید کارشناسان برسد، مسابقات چهل و یکم بر همین اساس برگزار خواهد شد، اگر براساس تشخیص کارشناسان نیاز به تغییر داشته باشد، تغییرات را اعمال کرده و همان را در استان مرکزی و شهر اراک که میزبان دوره آینده است، اجرا خواهیم کرد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین با تأکید بر اینکه در این مدل تلاش شده است تا نظرات تمامی کارشناسان مورد استفاده و پیاد‌ سازی قرار گیرد، بیان کرد: اولین خروجی‌ها در مورد این موضوع و مدل جدید طی فروردین‌ماه سال آینده بیان خواهد شد.

اجرای آزمایشی مسابقات قرآن اوقاف با شیوه‌ای متفاوت

وی در ادامه صحبت‌های خود در این نشست خبری در مورد آمادگی استان محل برگزاری این مسابقات و امکانات آن استان، بیان کرد: با توجه به اینکه در قالب جدید بخشی از مسابقات به صورت زنده نخواهد بود و در تهران برگزار می‌شود، لذا این احتمال وجود دارد که تنها بخشی از مسابقات در اراک برگزار شود و دیگر لازم نخواهد بود تا 1000 شرکت‌کننده در این استان حضور داشته باشند.
حسینی با اشاره به اینکه مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه بزرگسالان و مخاطبان 18 تا 40 سال است، گفت: در این مسابقات افرادی که حضور دارند مخاطب آموزش و پرورش نیستند و لذا طبق تفاهمی که از دو سال قبل سازمان اوقاف با وزارت آموزش و پرورش داشته است، مسابقات در بخش دانش‌آموزی توسط آموزش و پرورش و براساس فرآیند مجزایی برگزار می‌شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در مورد شرایط حضور در مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: هر کدام از شرکت کنندگان در مسابقات می‌توانند در سه بخش به صورت هم‌زمان حضور داشته باشند و اگر شرکت‌کننده‌ای مایل باشد می‌تواند در سه بخش حضور داشته باشد. البته در این زمینه یک استثناء در نظر گرفته‌ایم و آن هم اینکه شرکت‌کنندگان رشته ترتیل، قرائت و حفظ قرآن کریم نمی‌توانند در رشته اذان و دعاخوانی حضور داشته باشند.
حسینی همچنین در صحبت‌های خود به بخش معارفی این دوره از مسابقات اشاره و اظهار کرد: در بخش معارفی امسال مرحله شهرستانی به صورت الکترونیکی و آنلاین برگزار می‌شود. جزئیات مربوط به این بخش بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی مسابقات به شنانی www.qurairan.ir بارگذاری شده است. در بخش معارفی مرحله استانی و کشوری همچون سال قبل برگزار می‌شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با تأکید بر اینکه ثبت نام برای حضور در این مسابقات از روز 20 بهمن‌ماه آغاز شده و تا 20 فروردین‌ماه ادامه دارد به اعلام زمان‌بندی برگزاری این مسابقات پرداخت و افزود: مرحله شهرستانی این مسابقات از 20 فروردین تا 20 اردیبهشت برگزار می‌شود. همچنین آزمون سراسری بخش معارفی که اعلام شد به صورت آنلاین است روز 20 اردیبهشت‌ماه و به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.
وی گفت: برای مرحله استانی از استان‌ها خواسته شده است تا از اول تا 10 خردادماه زمان پیشنهادی خود را برای برگزاری این مرحله اعلام کنند. این مرحله بر اساس مقتضیات استان‌ها از اول تیرماه تا 6 مردادماه در جریان خواهد بود. مرحله کشوری نیز از 10 مهر تا 25 مهر 97 در استان مرکزی و شهر اراک در جریان خواهد بود.
حسینی با تأکید بر اینکه فرآیند مسابقات از 20 بهمن‌ماه با شروع ثبت نام آغاز می‌شود و تا 25 مهرماه پایان می‌یابد، گفت: بیش از 9 ماه فرآیند اجرایی این مسابقات در فازهای مختلف است. میزبان امسال نیز بر اساس آیینی که چهار سال قبل اجرا شد، مشخص شده است و شهر اراک به عنوان میزبان در نظر گرفته شده است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه امیدوار است تا بخش آواها و نغمات دینی جدی‌تر و قوی‌تر از قبل برگزار شود، گفت: با توجه به تفاوت امکانات صوتی که در استان‌های مختلف وجود دارد، مسابقات در این بخش امسال منسجم‌تر از قبل خواهد بود، لذا برای این کار و رسیدن به این انسجام به یک گروه ثابت ماموریت داده شده است تا در استان‌های مختلف حضور یابد و آثار گروه‌ها را بر اساس یک فرم و آیین‌نامه ضبط کند.
وی اذعان کرد: آغاز ثبت نام بخش نغمات و آواهای دینی به این علت زودتر از دیگر بخش‌ها بوده است که در این بخش با توجه به تولیدی بودن آثار و زمانبر بودن تولید اثر، لذا شروع فرآیند ثبت نام زودتر کلید زده شد و متقاضیان از روز 10 تا 30 بهمن‌ماه برای ثبت نام اقدام کردند.

اجرای آزمایشی مسابقات قرآن اوقاف با شیوه‌ای متفاوت
حسینی همچنین در مورد میزان مشارکت مخاطبان در مسابقات سراسری قرآن کریم، بیان کرد: معمولا بخش معارفی دارای بیشترین شرکت‌کننده نسبت به دیگر بخش‌ها هست و در بخش حفظ و قرائت نیز رشته‌های حفظ قرآن کریم مخاطب بیشتری دارند. همچنین در بخش آواها و نغمات دینی نیز معمولاً رشته دعاخوانی و اذان مخاطب بیشتری از دیگر بخش‌ها دارد.
وی در مورد جزئیات ثبت نام کننده در مسابقات نیز افزود: در حال حاضر شاهد فرآیند آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم هستیم، در این آزمون بیش از 241 هزار نفر حضور یافته‌اند که اطلاعات ثبت نام کننده‌ها و میزان مشارکت مخاطبان به صورت روزانه و آنلاین مشخص است. در تلاش هستیم تا چنین سیستمی را در مسابقات سراسری قرآن کریم نیز پیاده کنیم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث ساماندهی داوران مسابقات قرآن اشاره و اظهار کرد: در فاصله مسابقات کشوری فراخوان ساماندهی داوران مسابقات قرآن مطرح شد، این فراخوان بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی مسابقات بارگذاری شده است تا متقاضیان برای حضور در این فراخوان و داوری در مسابقات قرآن ثبت نام کنند. بعد از دو سال بررسی این طرح در کمیته‌های مختلف، طرح نهایی تهیه شده است تا هر کسی از هر بخشی از کشور که مایل است در امر داوری حضور یابد، اطلاعات خود را ثبت کند و بعد از شناسایی و ارزیابی، مرحله آموزشی و ارتقاء داوران صورت خواهد گرفت.
حسینی در پایان صحبت‌های خود در این نشست خبری در مورد اهداف طرح ساماندهی داوران، عنوان کرد: برای اینکه هم‌افزایی بیشتری صورت بگیرد و برای اینکه اساتیدی در جایگاه تربیت داور و نظارت بر داوری‌ها تکیه زنند و از سوی دیگر داوران جوان وارد عرصه شوند، این سامانه کار خود را آغاز کرده است. مهلت ثبت نام برای حضور در این طرح تا 30 فروردین ماه سال آینده در نظر گرفته شده است.
در بخش دیگری از این نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، معاون تبلیغ و ترویج مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه مسابقات سراسری قرآن برگزار می‌شود تا یک گام به فهم قرآن نزدیک شویم، گفت: لذا بخش معارفی مسابقات قرآن که به صورت مستقیم به بحث مفاهیم و فهم قرآن می‌پردازد، بسیار مهم است.
وی افزود: برای اینکه این بخش امسال با شکوه برگزار شود، نهایت تلاش خود را به کار بسته‌ایم، لذا مرحله شهرستانی این بخش به صورت آنلاین برگزار می‌شود.
مقنی در ادامه به بحث معافیت‌های این دوره از مسابقات اشاره کرد و گفت: در بخش معافیت‌ها سال قبل شاهد این موضوع بودیم که برگزیدگان در رشته‌های حفظ 10 جزء و 20 جزء، دعاخوانی، اذان و ترتیل برای حضور در مرحله کشوری، از رقابت در مراحل مقدماتی معاف بودند و می‌توانستند بدون رقابتی در مرحله کشوری حضور داشته باشند، امسال اما وضعیت به این گونه نیست.
وی عنوان کرد: در بخش آواها و نغمات نیز تلاش شده است تا امسال ورود خاصی داشته باشیم و ارتقاء بیش از دو برابری سطح جوایز بخشی از همین روند است.

در بخشی از این نشست خبری از پوستر این دوره از مسابقات رونمایی شد.

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha