ترس از خدا مانع ارتکاب گناه می‌شود
کد خبر: 3733090
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹

ترس از خدا مانع ارتکاب گناه می‌شود

گروه معارف- استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان گفت: ترس از خدا به معنای ترس از گناه کردن در محضر او است، چرا که گناه مورد رضایت خدا نیست.

ترس از خداوند به معنای ترس از گناه کردن در محضر او استحسن حکمیون، استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره معنای ترس از خداوند گفت: خداوند ارحم‌الراحمین است و با این تعریف، ترس از خداوند در واقع به معنای «ترس از گناه کردن در محضر او» است، چرا که گناه مورد رضایت خداوند نیست.
وی ادامه داد: افراد باید گناه و صواب را شناخته، به سمت خوبی‌ها میل کرده و از گناه دوری کنند. خداوند همواره حاضر و ناظر بر اعمال و رفتار آدمی است و تمام گناهان آشکار و پنهان او را می‌بیند. خداوند با تمام روش‌هایی که برای انسان مشیت می‌کند، مانند نزول قرآن و ارسال رسل، قبول دارد که انسان ندانسته جاهل است و نیاز به راهنمایی دارد.

استاد دانشگاه معارف قرآن و عترت اصفهان خاطرنشان کرد: قرآن دستوراتی برای انواع ارتباطات انسان دارد؛ از ارتباط انسان‌ها با یکدیگر و با خداوند گرفته تا ارتباطات اقتصادی یا خانوادگی؛ پس با این اوصاف، ترس از خداوند به معنای پرهیز از گناه کردن است.
حکمیون در خصوص تفاوت میان «خوف» و «خشیت» تصریح کرد: خشیت به معنای خاشع بودن در مقابل خداوند است، مانند زمانی که شخصیت بزرگی را می‌بینیم که ممکن است از او نترسیم، اما چنان رفتار کنیم که عظمت و احترام آن شخص به طور کامل رعایت شود.
وی افزود: در مقابل ممکن است از یک حیوان درنده بترسیم که خوف نامیده می‌شود. پس زمانی که خداوند را به عنوان بزرگترین موجود عالم و خالق هستی می‌شناسیم که حیات و ممات به دست او است، در مقابل او خشیت داریم. یعنی بدون احساس ترس، احترام و کرامت او را حفظ می‌کنیم.
انتهای پیام

captcha