نسل جوان با نقش مادری بیگانه شده است
کد خبر: 3793214
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷

نسل جوان با نقش مادری بیگانه شده است

گروه اجتماعی ــ مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نسل جوان روز به روز از احساس مادری دور شده و علاقه‌اش را به ایفای این نقش از دست می‌دهد، افزود: دختران امروز دوست دارند رشد کرده و به مراحل بالا برسند و در این شرایط، برداشت آنها از نقش مادری کسی است که باید بی‌چشمداشت ببخشد و زحمت بکشد و آنها این مسئله را مانعی بر سر راه پیشرفت خود می‌دانند.

نقش مادری به درستی در جامعه تبیین نشده است

شهلا آکوچکیان، مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره نقش و جایگاه مادر در خانواده اظهار کرد: معمولاً در جامعه ما این‌طور گفته می‌شود که مادر خوب کسی است که می‌بخشد و عشق می‌ورزد، بدون اینکه انتظاری از طرف مقابل داشته باشد؛ این تعریف از نظر من سخیف، رؤیایی و غیر واقعی است.
وی ادامه داد: گاهی هم زن تنها به نیازهای خودش توجه دارد و همیشه منتظر است زحماتش جبران شود که در این شرایط نیز به فردی خودخواه تبدیل شده و نمی‌تواند نقش یک مادر نمونه را ایفا کند؛ مثلا زمانی که صدا و سیما از زنی تقدیر می‌کند که همواره در مقابل کتک‌های شوهرش صبور بوده و از حق خودش دفاع نکرده، یا مادرانی را مدنظر قرار داده است که فرزندان آنها موفقیت زیادی به دست آورده، نقش مادری غلط تفسیر می‌شود.

نسل جوان با نقش مادری بیگانه شده است
مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نسل جوان روز به روز از احساس مادری دور شده و علاقه‌اش را به ایفای این نقش از دست می‌دهد، افزود: دختران امروز دوست دارند رشد کرده و به مراحل بالا برسند و در این شرایط، برداشت آنها از نقش مادری کسی است که باید بی‌چشمداشت ببخشد و زحمت بکشد و آنها این مسئله را مانعی بر سر راه پیشرفت خود می‌دانند.
آکوچکیان خاطرنشان کرد: در نگاه دولتمردان نیز دقیقا همین شرایط حکمفرما است؛ در جامعه ما زن برجسته به کسی گفته می‌شود که موفقیت علمی زیادی به دست آورده باشد، در این چهل سال بعد از انقلاب فقط این بعد از موفقیت برای زنان مدنظر قرار گرفته و به آمار رشد سواد در میان آنها افتخار کرده‌ایم، ولی ارزش زن تنها به مدارج علمی او نیست، با چنین نگاهی، نقش مادری حقیر و سخیف به نظر می‌رسد.

تربیت فرزند در گرو توانمندی زن است
وی گفت: ما باید زن را به قدری توانمند کنیم که قدرت تربیت انسان دیگری را داشته باشد و روابط خانوادگی و اجتماعی خود را به خوبی تنظیم کند. زن باید بتواند فرزندی را پرورش دهد که در آینده از قدرت تفکری خوب برخوردار بوده، هدفمند زندگی کند و شخصیتی پویا، مستقل و با اعتماد به نفس داشته باشد. متأسفانه این موارد در جامعه ما به درستی تبیین نشده است.
این روانپزشک و استاد دانشگاه تصریح کرد: متأسفانه شرایط به گونه‌ای پیش رفته که دختران جوان تصور می‌کنند نقش مادری یعنی پرورش فرزند در قالب فرستادن او به کلاس‌های آموزش موسیقی و زبان، خوب لباس پوشیدن و خوب غذا خوردن؛ در واقع بزرگترین دغدغه‌های یک مادر به همین مسائل کوچک محدود شده است.
وی اضافه کرد: من چند سال است که دیگر در برنامه‌هایی که برای تقدیر از زنان نمونه برگزار می‌شود شرکت نمی‌کنم، چرا که این مجالس فقط مخصوص زنان است، در حالی که متولیان فرهنگی غالبا مردان هستند. متولیان فرهنگی متأسفانه فقط به ویژگی اغواگرانه زنان توجه کرده و همیشه در تلاش هستند تا این ویژگی اغواگرانه را با تبلیغ شکل خاصی از حجاب از بین ببرند و حتی به همه چیز رنگ و بوی جنسی ببخشند، مثلا به دوچرخه سواری زنان، رانندگی و حتی فروشندگی آنان اعتراض می‌کنند.
آکوچکیان تأکید کرد: وقتی همه چیز این‌طور رنگ جنسیتی به خود گرفته و زن فقط در قالب جنسیت تعریف شده و مادر، انسانی باشد که فقط باید فداکاری کرده و انتظار هیچ عزت و احترامی نداشته باشد، نسل جوان از مادر شدن پرهیز کرده و متوجه نقش بزرگی که بر عهده دارد، نیست.

نگاه جنسیتی به زن، ارزش او را از بین می‌برد
وی ادامه داد: متولیان فرهنگی همگی مرد هستند و هیچ نوع نگاه فرهنگی به نقش و جایگاه زن نداشته و دیدگاهی را که از کودکی نسبت به زن داشته‌اند، به جامعه القا می‌کنند، در این شرایط زنان احساس کمبود کرده و دعواهای فمینیستی در جامعه به وجود می‌آید؛ در صورتی که فمینیسم فقط کلاه بزرگی است که مردان در قالب برابری و برادری بر سر زنان می‌گذارند. پس برای اینکه ارزش واقعی یک زن مشخص شود، باید از نگاه جنسیتی به او اجتناب کرد.
این روانپزشک و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در جامعه ما همه چیز به شدت جنسیتی شده است، به طوری که حتی آرم یک باشگاه ورزشی به دلیل نمایش یک شیر ماده سانسور می‌شود، با این کار مردان نیز تحقیر می‌شوند، یعنی تا حدی هزل و هرز هستند که هر چیزی آنها را از راه راست خارج می‌کند؛ بنابراین بهبود شرایط در چنین جامعه‌ای بسیار مشکل است.
وی با تأکید بر اینکه زنان و مادران باید بدانند فرزندشان مانند خمیر تمیز و دست نخورده‌ای است که آنها هر طور بخواهند می‌توانند او را تربیت کنند، افزود: پیامبر(ص) درباره تربیت فرزند می‌فرمایند که کودک در هفت سال اول زندگی باید بازی و کودکی کرده و پس از آن هفت سال آموزش ببیند و کم‌کم مسئولیت‌پذیری را تمرین کند. در جامعه ما بر نقش مادر در هفت سال اول زندگی کمتر تأکید شده است. من شخصا به عنوان یک مادر و یک پزشک، عاشق تمام لحظه‌هایی هستم که برای فرزندانم صرف کردم و این لحظات را به هیچ عنوان تلف شده نمی‌دانم. متأسفانه دختران جوان تصور می‌کنند اوقاتی که برای کودکانشان صرف می‌کنند، فقط به فرستادن کودک به کلاس‌های مختلف و فراهم کردن لباس و غذای خوب برای او مربوط می‌شود.

برنامه‌ای برای توانمند ساختن زنان و مادران وجود ندارد
آکوچکیان گفت: مادری کردن نقشی عمیق و تربیتی است و ما برنامه‌ای برای توانمند ساختن مادران نداریم. صدا و سیما نیز با وجود تمام برنامه‌های روانشناسی، زنی بی‌اراده و کتک‌خور را نشان داده و از او تقدیر می‌کند! چنین زنی باید توبیخ شود که چگونه نتوانسته از قدرت زنانگی خود استفاده کرده و رفتارهایش را به گونه‌ای تغییر دهد که شوهرش را اصلاح کند. زنان به قدری قدرتمند هستند که حتی می‌توانند یک جامعه را تغییر دهند. متأسفانه متولیان فرهنگی به این موضوع توجه  ندارند که با وجود بودجه‌های چند میلیاردی برنامه‌های بهتری بسازند. گاهی زنانی به من مراجعه می‌کنند که همسرانشان بیماری‌های بسیار سختی دارند، ولی آنها با مدیریت و قدرت، خانواده را کنار هم نگه داشته و برای بهتر کردن زندگی تلاش می‌کنند.
وی در ادامه گفت: مثال‌های ما در مورد حضرت ام‌البنین(س) فقط در این باره است که ایشان پنج فرزند به دنیا آورد و به آنها آموزش داد تا خود را فدای فرزند حضرت علی(ع) کنند، کسی که مقام اجتماعی و دینی بسیار بالایی داشت، ولی هیچ وقت گفته نمی‌شود این زن آن‌قدر درک و شعور داشت که فرزندانش را برای یک اتفاق اجتماعی بزرگ آماده کرد. ایشان به خوبی دریافت که فرزند حضرت علی(ع) عهده‌دار انجام مسئولیتی بزرگ و ارزشمند است و فرزندانش نیز باید این نقش عظیم اجتماعی و فرهنگی را ایفا کنند. ام‌البنین(س) فرزندانش را طوری تربیت کرد که نه به فکر مال و مقام بودند و نه از خدمت کردن در رکاب شخص دیگری احساس بدی داشتند، آنها با کمال میل خودشان را برای آرمانی والا فدا کردند و در جامعه عقب افتاده‌ای که زن در آن جایگاه خاصی نداشت، ام‌البنین(س) از چنین فهم و شعوری برخوردار بود. به علاوه، متاسفانه در جامعه ما همیشه نامادری به عنوان موجودی پلید و خبیث به تصویر کشیده شده است، در صورتی که ام‌البنین(س) نیز برای فرزندان علی(ع) نامادری بود.

نقش واقعی مادر تبیین نشده است
مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه ما از بیان نقش واقعی مادر غفلت کردیم و تاوان آن را هم می‌پردازیم، افزود: در حال حاضر نسلی بیمار از کودکان وجود دارند که فقط به مسائل مادی آنها توجه می‌شود و مادران آنها هیچ تلاشی برای ارتقاء فرهنگی خود نکرده و حتی ارزش واقعی نقش خود را نمی‌دانند. دختری که دغدغه مادرش فقط لباس و کلاس‌های شیک بوده است، حالا خودش چگونه می‌تواند نقش مادری را ایفا کند؟
وی ادامه داد: متولیان فرهنگی برای تقدیر از مادران، شخصی را معرفی می‌کنند که فرزندانش شهید شده‌اند؛ البته این نیز بسیار ارزشمند است که مادری فرزندانش را به گونه‌ای تربیت کرده که راه درست را با وجود سختی بسیار انتخاب کردند، ولی در نگاه متولیان فرهنگی، این مادر ارزش دارد، چون فرزندانش شهید شده‌اند، نه اینکه خودش چه زن قدرتمند و عاقلی بوده است.
آکوچکیان اضافه کرد: حضرت فاطمه(س) نیز در جامعه ما ارزش دارد، چون دختر پیامبر(ص)، مادر حسنین(ع) و همسر علی(ع) است، ولی به قول دکتر شریعتی فاطمه هیچ کدام از اینها نیست، فاطمه خودش فاطمه است. متأسفانه ما در تبیین نقش ایشان چندان موفق نبوده‌ایم.
انتهای پیام

captcha