اسلامی شدن دانشگاه‌ها را به وضعیت فرهنگی ظاهری دانشگاه محدود نکنیم
کد خبر: 3830176
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
شهابی:

اسلامی شدن دانشگاه‌ها را به وضعیت فرهنگی ظاهری دانشگاه محدود نکنیم

گروه دانشگاه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه معطوف شدن به تولید مدرک، دانشگاه‌ها را از پرداختن بهینه به تعلیم و تربیت بازداشته است، گفت:‌ اسلامی شدن دانشگاه‌ها را نباید به وضعیت فرهنگی ظاهری دانشگاه محدود کنیم.

ضعف تعلیم و تربیت ناشی از نگاه مادی‌گرایانه و بروکراسی تولید سرفصل‌های دانشگاهیعلی شهابی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان واحد یادگار امام(ره) شهر ری، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره اینکه آموزش اصول اسلامی در رشته‌های زیرمجموعه مدیریت در دانشگاه‌ها چقدر اهمیت دارد، بیان کرد: تقریباً هیچ، اما واقعیت این است که حداقل تا سال‌های گذشته، این مسئله خیلی ضعیف بود، اما به تازگی و در سال‌های اخیر، این نوع نگاه تقویت شده و حتی در دانشگاه آزاد هم این دیدگاه به وجود آمده که باید به اصول اسلامی توجه شود و تلاش می‌شود به دانشگاهی اسلامی نزدیک باشد.

وی با تأکید بر اینکه اگر دانشگاه بتواند به وظیفه‌اش عمل کند، اسلامی شده است، گفت: تاکنون نگاه ما به سمت تولید مدرک بوده است و مقداری ضعف پیدا کرده‌ایم و این نگاه مادی‌گرایانه باعث شده کمتر به تعلیم و تربیت بپردازیم. بروکراسی زیادی در تولید سرفصل‌های دانشگاه وجود دارد و ۳۰ تا ۴۰ سال است که سرفصل‌های مشخصی همچنان تدریس می‌شوند. اما اکنون، رویکرد اسلامی شدن در دانشگاه‌ها رویکرد مناسبی است و روندی طی می‌شود که فضای دانشگاه‌ها تحت تأثیر قرار گیرد. اما نباید این موضوع را به وضعیت فرهنگی ظاهری در سطح دانشگاه تقلیل داد، مشکلات فرهنگی که در ظواهر بیشتر نمود دارد، به دانشگاه برنمی‌گردد، بلکه به قبل از آن، یعنی مدرسه و جامعه مربوط است و دانشگاه محل بروز و ظهور و تقابل افراد متفاوت با ظاهر‌های در تعارض با یکدیگر است. اینکه گفته شود دانشگاه محل آلودگی‌های این چنینی است، صحیح نیست. رویکرد دانشگاه‌ها به این سمت رفته که فضا را توسعه دهند و اسلامی‌تر کنند. سرفصل‌های کارآفرینی هم با نگاه اسلامی و توسعه کسب و کار‌های اسلامی در حال اضافه شدن است.

این مدرس دوره‌های مدیریت کسب و کار‌های نوپای اسلامی جهاددانشگاهی درباره اینکه جنس حمایت از کسب و کار‌های نوپای اسلامی چگونه باید باشد هم بیان کرد: شاید جنس حمایتی که از این ایده‌ها و افرادی که در این حیطه فعالیت می‌کنند و یا می‌خواهند به این سمت و سو گرایش پیدا کنند، باید حمایت اکوسیستمی باشد، صاحبان کسب و کار‌ها فقط می‌خواهند حمایت‌کنندگان وجود آن‌ها را باور کنند و وضعیت نباید به گونه‌ای باشد که افرادی که حامی معنوی صاحبان کسب و کار‌ها هستند، خود مصرف‌کننده تولیدات آن‌ها نباشند، همین کفایت می‌کند و آن‌ها می‌دانند حداقل چند نفر از کسب و کار آن‌ها حمایت می‌کنند.
 
سرمایه‌گذاران مصرف‌کننده محصولات مورد حمایت خود نیستند 
وی افزود: متأسفانه در بسیاری از موارد، سرمایه‌گذار‌ها، خود، مصرف‌کننده محصولاتی که برای تولید از آن‌ها حمایت کرده‌اند نیستند؛ لذا صاحبان کسب و کار‌های نوپا، بیش از نیاز مالی، به تقویت هویت، افکار دینی و اسلامی جامعه نیاز دارند تا جامعه اسلامیِ منجسم از محصولات تولید داخل توسط این کسب و کار‌ها حمایت کنند. فقط با حمایت مالی، کسب و کار اسلامی را نمی‌توانیم توسعه دهیم، بلکه بیشتر با نشان دادن انسجام مسلمانان می‌توانیم افراد را به این سمت علاقه‌مند کنیم. جمعیت مسلمان در جهان کم نیست و بهتر بود که این‌ها مصرف‌کننده برند‌های حلال باشند، نه آنکه در میان آن‌ها تفرقه و جنگ زیاد باشد و بازار پرتلاطمی هم داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که امروزه در کسب و کار‌های دنیا چه نکاتی حائز اهمیت است و باعث موفقیت کسب و کاری می‌شود، گفت: به صورت واقعی در دنیا به این نکته توجه می‌شود که ارزش پیشنهادی که به مشتری می‌دهند چیست و چه کار می‌توانند انجام دهند که مشتری بماند، درست است که این مشتریان در بسیاری موارد به عنوان کارمند و یا مخاطب بیرونی و به عنوان کسی که از کنار برند رد می‌شود، جامعه مشتریان را تشکیل می‌دهند.

شهابی درباره اهداف برگزاری نخستین دوره مدیریت کسب و کار‌های نوپای اسلامی از سوی جهاددانشگاهی هم گفت: تمام تلاش ما در این دوره‌ها این است که جامعه مخاطب و آن دسته از افرادی که انگیزه بیشتری برای خدمت‌رسانی و فعالیت دارند، فضای بازار‌های اسلامی و حتی خارجی را تحت تأثیر قرار دهند. در بازار‌های خارجی مشاهده می‌کنیم که شرکت‌های صهیونیستی و یا آمریکایی حتی در بازار‌های اسلامی وارد شده و تبلیغ محصول می‌کنند. مثلاً کوکاکولا و پپسی در ماه‌های رمضان در بازار‌های اسلامی با المان‌های مسلمانان به تبلیغ می‌پردازند. این مسئله و فعالیت این شرکت‌ها، نشان می‌دهد این بازار برای آن‌ها جذاب است. حتی دیده می‌شود آن‌هایی هم که اعتقادی به اسلام ندارند، علاقه‌مند هستند در این حوزه وارد شوند و کسب و کار خود را توسعه دهند.
 
عدم بهره‌مندی از برند حلال و المان‌های اسلامی
وی ادامه داد: با این حال، در داخل کسب و کار‌هایی را نمی‌بینیم که از برند حلال و المان‌های اسلامی به خوبی بهره‌مند شوند، یکی از مهمترین سمبل‌ها، برخلاف آن چیزی که در جهان عرب مطرح شده و هلال ماه بوده، خورشید است که در کشور ما همواره مورد توجه قرار گرفته است. عرب‌ها بر تاریخ قمری تکیه دارند و ایران و کشور‌هایی که تاریخ شمسی دارند، با کمک المان خورشید طرح‌هایی را پیاده می‌کنند، بنابراین یکی از المان‌هایی که می‌توانست به خوبی نشان داده شود، نماد خورشید است. علت این هم که نماد خورشید را پس انقلاب از نماد‌ها حذف کردیم، بیشتر جنبه سیاسی داشته تا فرهنگی، بعد هم که المان دیگری را جایگزین آن کردیم و آن «الله» بود که باز هم نتوانستیم این المان را به خوبی نشان دهیم. سابق بر این، خورشید یکی از سمبل‌های اصلی جهان شیعه در دنیا مطرح می‌شد.

شهابی با بیان اینکه هدف ما ورود به حوزه‌ای بوده که تا به حال کار جدی در خصوص آن انجام نشده و به آن نپرداخته‌ایم، گفت: شاید مصرف‌کننده محصولات ما فقط مسلمانان نباشند، افرادی هستند که مسلمان نیستند، اما علاقه‌مند به استفاده از محصولات کسب و کار‌های اسلامی هستند. در بسیاری از کشور‌های دنیا، مردم علاقه دارند از محصولات حلال و ذبح اسلامی استفاده کنند. ممکن است فرد نخواهد دین خود را تغییر دهد، اما تمایل به مصرف محصولات اسلامی وجود دارد و این یک واقعیت است. پرداختن به کسب و کار‌های اسلامی و نگاه اسلامی در کسب و کار، زمینه‌ای است که می‌تواند جامعه مخاطب را تحریک کند.
 
مدل کسب و کار بومی اسلامی
وی افزود: در این دوره‌ها تمام تلاش ما این است که مدل کسب و کار بومی اسلامی را برای شرکت‌کنندگان بازگو کنیم و البته نمی‌خواهیم بگوییم مدل‌های غربی بد هستند، بلکه از این مدل‌ها استفاده می‌کنیم و مدل خودمان را از دل مباحث بیرون بکشیم. در ابتدای کار برای اینکه بتوانیم آغازگر مرحله‌ای باشیم و کپی‌برداری هم نکرده باشیم، شیوه متفاوتی در آموزش را انتخاب کرده‌ایم. این دوره‌ها که اسلامی هم هستند می‌توانند این تفاوت را ایجاد کنند. نگاه اسلامی و تفکر جهادی یک مقصد را می‌بینند.

مدرس دوره‌های مدیریت کسب و کار‌های نوپای اسلامی جهاددانشگاهی با بیان اینکه مخاطبان در این دوره می‌آموزند که نگاه آغازین آن‌ها خدمت به قشر متفاوتی باشد و در همین راستا تلاش می‌کنند از بازار متفاوتی بهره‌مند شوند، گفت: به صورت مقایسه‌ای، اکثر افرادی که در این حیطه وارد می‌شوند، به منظور توسعه منافع فردی فعالیت در این حوزه را انتخاب کرده‌اند، این در حالی است که در این دوره‌ها، علاوه بر توسعه فردی، توسعه اکوسیستم و جامعه اسلامی هم مورد تأکید ماست.
 
یادآور می‌شود، مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در راستای اهداف خود، دوره آموزشی «مدیریت (MBA) کسب و کار‌های نوپای اسلامی» را با حضور اساتید کارآفرینی و صاحبان کسب و کار‌های ملی و بین‌المللی برگزار می‌کند. اهداف برگزاری این دوره نیز؛ کمک به توسعه اشتغال و بهره‌وری در سطح کشو، ارائه محصول و خدمات به بازار جهان اسلام، توسعه دانش، تبدیل ایده به یک فعالیت شغلی پایدار، کمک به حفظ و پایداری فعالیت‌های نوپای کارآفرینی در صحنه رقابت اقتصادی و توسعه فعالیت‌های دانش‌مدار، ارائه مشاوره‌های تخصصی فکری، عملیاتی و اجرایی در زمینه‌ها کسب و کار، منابع انسانی، تأمین مالی، بازاریابی، امور حقوقی، کسب و کار قرآنی، امور بین‌الملل و توسعه اکوسیستم کارآفرینی اسلامی ـ قرآنی است.

انتهای پیام
captcha