تغییرات فرهنگی در خانواده‌های ایرانی نیازمند آسیب‌شناسی است
کد خبر: 3858164
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹

تغییرات فرهنگی در خانواده‌های ایرانی نیازمند آسیب‌شناسی است

گروه اجتماعی ــ رئیس دادگستری خرم‌دره گفت: تغییرات فرهنگی در خانواده‌های ایرانی نیازمند آسیب‌شناسی است، چراکه جامعه‌ای که خانواده به عنوان پایه اولیه شکل‌گیری آن تضعیف شود، باید منتظر آسیب‌های متعدد اجتماعی و از بین رفتن اخلاق و معنویت در آن بود.

تغییرات فرهنگی خانواده‌ها نیازمند آسیب‌شناسی استحسن بیگدلی، رئیس دادگستری خرم‌دره در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با اشاره به نقش تأثیرگذار خانواده به عنوان یک واحد کوچک اجتماعی در جامعه، بیان کرد: خانواده سالم اجتماع را از فساد و لغزش دور نگه داشته و سعادت و سلامت جوامع انسانی را تضمین می‌کند.

وی با بیان این‌که در جوامع مختلف ساختار خانواده‌ها بر اساس شرایط و اوضاع و احوال جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و .... متفاوت است، ادامه داد: در دهه‌های اخیر در جوامع غربی با حذف ازدواج، تشکیل خانواده جوامع مذکور در معرض آسیب‌های اجتماعی فراوان قرار گرفته است.

بیگدلی با بیان این‌که جامعه‌ای که خانواده به عنوان پایه اولیه شکل‌گیری آن تضعیف شود، باید منتظر آسیب‌های متعدد اجتماعی و از بین رفتن اخلاق و معنویت در آن بود، یادآور شد: بی‌شک چنین جامعه‌ای رنگ سعادت به خود نخواهد دید.

رئیس دادگستری خرم‌دره با اشاره به این‌که در ایران اسلامی نیز به فراخور گسترش فرهنگ مدرنیته و استفاده بیش از حد از فضای مجازی ساختار خانواده‌ها از شکل سنتی به سمت خانواده مدرن در حال تغییرات جدی است، گفت این تغییرات اگر از ناحیه نهادهای متولی فرهنگی به خوبی مدیریت نشود به تهدیدها و آسیب‌های جدی تبدیل خواهد شد.

وی تغییرات فرهنگی مهم در خانواده‌های ایرانی را تک والدی، زندگی مجردی جوانان اعم از دختر و پسر ، ازدواج سفید و ....ابراز کرد و افزود: این امور بنیان خانواده‌ها را به عنوان پایه جامعه موفق در معرض چالش جدی قرار داده است.

رئیس دادگستری خرم‌دره با اشاره به این‌که خانواده‌ها در وضعیت کنونی در معرض تهدیدهایی چون عدم آگاهی و شناخت قبلی از همدیگر و عدم مشورت و مشاوره‌های قبل از ازدواج و به تبع آن افزایش نرخ طلاق و شکستن تابوی طلاق در نظر خانواده‌ها قرار دارند، ادانه داد: بایستی به صورت جدی به اصلاح روند مذکور و جلوگیری از شکل گیری و افزایش آسیب‌های یاد شده که بنیان خانواده‌ها وجامعه را نشانه رفته است پرداخته شود.

وی با تأکید بر این‌که کم رنگ شدن نقش والدین وخانواده در تعلیم و تربیت فرزندان و بیرون سپاری این امر مهم به مهدهای کودک و مکان‌های دیگر از جمله دیگر تهدیدات خانواده‌هاست، ادامه داد: این امر در حالی است که فرزندان نیازمند مهر و محبت والدین هستند محبتی که در هیچ جا نمی‌توان یافت.

انتهای پیام
captcha