کد خبر: 3863157
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
گروه فرهنگی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان گفت: مطالعات تاریخی نشان می‌دهد که فرهنگ مطالعه در اصفهان ریشه تاریخی دارد که نمود آن کتاب‌های قدیمی است که در صندوقچه‌های مخملی نگهداری و گاهی همراه جهیزیه دختر، نسخ خطی نیز سفارش داده می‌شد.

فرهنگ مطالعه در اصفهان ریشه تاریخی دارد

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان، فائزه تقی‌پور در همایش رونمایی از تازه‌های کتاب در حوزه رسانه که به همت فرهنگسرای رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های جامعه امروزی تهدید فرهنگ نوشتاری و مکتوب است، اظهار کرد: از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌‎های جدید به عنوان تهدیدی برعلیه فرهنگ مطالعه به عنوان رسانه گرم یاد می‌شود؛ زیرا خواننده کتاب می‌تواند پیام را با درگیر کردن چشم و ذهن به حافظه بلند مدت بسپارد و زمینه فعال شدن ذهن را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه کتاب می‌تواند خلاقیت و قدرت تحلیل را در مخاطب افزایش دهد، ادامه داد: این ویژگی در کتاب و مطبوعات منحصر به فرد است و حتی دنیای مجازی این قابلیت را ندارد و با آمدن رسانه‌های جدید کتاب و مطبوعات کارکردهای ممتاز خود را حفظ کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان با اشاره به اینکه مطالعه می‌تواند ارتباط کلمه با حافظه بلندمدت را برقرار سازد، تصریح کرد: مطالعات تاریخی نشان می‌دهد که فرهنگ مطالعه در اصفهان ریشه تاریخی دارد که نمود آن کتاب‌های قدیمی است که در صندوقچه‌های مخملی نگهداری و گاهی همراه جهیزیه برای دختر سفارش نسخ خطی داده می‌شد.

وی با اعلام اینکه تا زمان ورود سینما و تلویزیون به ایران سرانه مطالعه بالا بود تصریح کرد: همواره با ورود رسانه‌های جدید به علت ایجاد تنوع، فاصله‌ای با رسانه بیشتر پدید می‌آید؛ اما این به این معنا نیست که آن رسانه کارکرد خود را از دست می‌دهد، زیرا رسانه کتاب در زندگی ما دخالت مستقیم دارد و نمی‌توان از آن چشم پوشید.

تقی‌پور با استناد به «نظریه رسانه» تاکید کرد: ورود رسانه‌های جدید رسانه‌های قدیمی را از بین نمی‌برد، بلکه یا کاربری آن را کمرنگ می‌کند و یا تغییر خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در منازل ما جانمایی برای رسانه کتاب در نظر گرفته نشده است، گفت: دسترسی، قدرت تحلیل و ارزیابی از عوامل مهم سواد رسانه ای هستند که یکی از پارامترهای آن جانمایی است. اینکه رسانه کتاب باید در دسترس باشد و به راحتی در منزل و محل کار قابل دستیابی باشدیکی از فاکتورهای مهم سنجش سواد رسانه‌ای در هر جامعه‌ای است.

این محقق و پژوهشگر علوم ارتباطات با تاکید بر اینکه در طراحی فضای فیزیکی باید مجوزهای فرهنگی هم لحاظ شود اظهار کرد: جانمایی رسانه کتاب دسترسی به کتاب را تسهیل می‌کند. از سوی دیگر یکی از اتفاق‌هایی که این روزها کم‌رنگ شده، شیوه قرارگیری روزنامه‌خوانی است. این درحالی است که مطالعات نشان داده مادرانی که اهل مطالعه باشند و کتاب و روزنامه بخوانند تمایل کودکان‌شان به مطالعه کتاب افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه هزینه کتاب در مقایسه با اقلام دیگر ناچیز است و می‌‍تواند در سبد خانوار جای داشته باشد، گفت: اگر محتوای کتاب غنی باشد در افزایش ترغیب افراد به مطالعه موثر خواهد بود.

به گفته این عضو هیات علمی علوم ارتباطات، در انتشار و چاپ کتاب در حوزه رسانه با نوعی کم کاری و یا کار تکراری مواجه هستیم.
وی افزود: با معرفی کارهای جدید و نو می‌توان تولیدات بدیع را به جامعه شناساند. برگزاری جلسات رونمایی از کتاب می‌تواند اصحاب رسانه را با تازه‌های نشر آشنا کند و با بحث و گفت‌وگو درباره کتاب‌ها می‌توان سطح دانش را در حوزه رسانه ارتقا بخشید.

تقی‌پور با اشاره به اینکه اصحاب رسانه به عنوان قشر فرهنگی در جامعه شناخته می‌شوند، تصریح کرد: انتظار می‌رود که اصحاب رسانه و خبرنگاران در هر جامعه با مطالعه بیگانه نباشند، زیرا یکی از راه‌های خوب نوشتن خوب خواندن است. این خواندن ضرورتا شامل کتاب‌های تخصصی هم نمی‌شود، بلکه مطالعه کتاب‌های ادبیات داستانی، خاطره نویسی، رمان هم می‌تواند موثر واقع شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در شهر اصفهان زمینه‌های فرهنگی و هنری و تاریخی فراهم است رونمایی از تازه‌های کتاب با مشارکت اصحاب رسانه می‌تواند در رشد و توسعه فرهنگی شهر و کشور یاری رساند. هم‌افزایی اساتید دانشگاه و نخبگان جامعه در کنار اصحاب رسانه در اتصال حلقه مفقوده فرهنگی که سال‌هاست پدید آمده موثر خواهد بود.

گفتنی است؛ به همت فرهنگسرای تخصصی رسانه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در مجتمع مطبوعاتی و با حضور اصحاب رسانه به صورت نمادین از چهار کتاب «حقوق رسانه‌های مجازی» اثر محمد طاهری، «افکار عمومی نوین» اثر محمدرضا حقیقی، «تبلیغات و تکنیک‌های ارتباطی» تالیف لیلا نیرومند، زمانه اباذری و «مطالعات رسانه در نظام یادگیری» ترجمه مریم حق‌شناس رونمایی شد.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: