به گزارش خبرنگار ایکنا از اصفهان، حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی، نوه امام راحل(ره) در مراسم سالروز شهادت علی بن محمد باقر(ع) مطابق با ۲۷ جمادیالثانی و گرامیداشت یاد و خاطره ۱۵۵ شهید منطقه اردهال که امروز، ۲۷ آذرماه در آستان مقدس سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) برگزار شد، به تبیین جایگاه دعا، اولیای الهی، فرهنگ تشیع و مسائل روز کشور پرداخت و با ابراز خرسندی از حضور در این مکان مقدس اظهار کرد: حضور در این نقطه شریف که سابقهای چندصدساله در دیانت، ایمان و ارادت به اهل بیت(ع) دارد، افتخاری بزرگ است.
وی یکی از بزرگترین نعمتهای الهی را مخاطبه مستقیم انسان با پروردگار دانست و افزود: اینکه خداوند به انسان اجازه داده تا بیواسطه با او سخن بگوید، دعا کند و حاجات خود را بخواهد، نشانه اوج رحمت الهی است. تعابیری مانند «اللهم»، «الهی» و «ربّ» که در ادعیه اهل بیت(ع) آمده، همه برخاسته از همین نعمت عظیم است.

مدرس حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به انحرافهای تاریخی در فهم رابطه انسان و خدا گفت: در طول تاریخ، گروهی بهدلیل درکنکردن رحمت الهی گمان میکردند که خداوند دسترسناپذیر است و به همین دلیل، به بتها و واسطههای ساختگی روی آوردند. در مقابل، گروهی دیگر نیز دچار افراط شدند و هرگونه توسل به اولیای الهی را شرک دانستند، در حالی که هر دو نگاه نادرست است.
وی در پاسخ به این پرسش که با وجود امکان ارتباط مستقیم با خدا، جایگاه اولیای الهی چیست، نخستین نقش آنان را آموزش و تربیت انسان برشمرد و ادامه داد: انسان برای پیمودن مسیر کمال، نیازمند معلم، الگو و مربی است. همانگونه که برای امور مادی به استاد و طبیب مراجعه میکنیم، برای درمان بیماریهای روحی و سلوک معنوی نیز نمیتوان خود را بینیاز از راهنما دانست.
خمینی با اشاره به نقش تاریخی مردم کاشان و مشهد اردهال تصریح کرد: مردم این دیار هزار سال پیش، این حقیقت را درک کردند و به سراغ جانشینان برحق پیامبر(ص) رفتند تا دین را از سرچشمه اصلی بیاموزند. اینکه گفته میشود مردم کاشان مدیون این امامزاده بزرگوار هستند، سخنی درست است؛ اما فراتر از آن باید گفت تمام تشیع مرهون این امامزادگان و تلاش ایرانیان است.
وی اضافه کرد: گسترش تشیع و حفظ محبت و معرفت اهل بیت(ع) در تاریخ، تا حد زیادی مدیون ایمان و تلاش ایرانیان بوده است. آنان دین خود را از خاندان پیامبر(ص) فراگرفتند و به سراغ رمالان، جادوگران و جریانهای منحرف نرفتند. این، نشانه عمق فهم یک جامعه است.
نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اصالت تشیع گفت: سلسله مرجعیت شیعه بدون انقطاع، به امام معصوم(ع) و پیامبر اکرم(ص) میرسد. اینکه برخی گمان میکنند بخشهایی از معارف شیعه ساخته دورههای خاص تاریخی است، از ناآگاهی ناشی میشود. تشیع اصیل همان است که مراجع بزرگ عرضه کردهاند و ما به این پیوند مستقیم با پیامبر(ص) افتخار میکنیم.
وی دومین جایگاه اولیای الهی را برداشتن حجابهای درونی انسان دانست و افزود: بسیاری از مشکلات ما از خود ماست. گاه حجابهای نفسانی مانع درک معارف و حرکت در مسیر کمال میشود. حضور در کنار اهل بیت(ع)، اولیای الهی، مساجد و عالمان ربانی، این حجابها را میزداید؛ حقیقتی که انسان آن را با جان خود احساس میکند.

خمینی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل اجتماعی و سیاسی پرداخت و بیان کرد: دشمنان تلاش میکنند القا کنند که اعتراض مردم، اعتراض به دین و آرمانهاست، در حالی که چنین نیست. مردم به فساد، ناکارآمدی و سوءمدیریت معترض هستند. ملت حاضر است برای دین هزینه بدهد؛ اما نمیپذیرد کسی به نام خدمت، برای منافع شخصی کار کند.
وی با قدردانی از خدمتگزاران صادق کشور اظهار کرد: دست همه کسانی را میبوسم که صادقانه برای مردم کار میکنند، حتی اگر خدمتشان کوچک باشد؛ اما انصاف نیست کسی مسئولیت بگیرد و به آینده کشور فکر نکند یا کار را برای هوای نفس به تأخیر بیندازد.
مدرس حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به تحولات منطقه و جنگ اخیر تأکید کرد: کسی که ابتداییترین قواعد سیاست و ژئوپلیتیک را بداند، میفهمد که جنگ با ایران قرار نبود در چند روز تمام شود. این جنگ سالها برنامهریزی شده و هدف آن پایاندادن به حیات جمهوری اسلامی بود. رژیم صهیونیستی و حامیانش میدانستند که ایران توان موشکی دارد؛ اما با این تصور که میتوانند نظام را ساقط کنند، وارد این میدان شدند.
وی با تمجید از مدیریت فرماندهی کل قوا و مجاهدت نیروهای مسلح گفت: در این میدان، فرماندهای رشید و حکیم ایستاد و کشور را مدیریت کرد. آنچه در این ۱۲ روز رخ داد، باید بعدها در قالب فیلم و مستند روایت شود؛ چراکه بینی استکبار به خاک مالیده و ثابت شد که استکبار فقط زبان قدرت را میفهمد.
خمینی سیاست قطعی نظام استکباری را نابودی جمهوری اسلامی و تجزیه ایران دانست و تصریح کرد: ایران کشوری با سابقه چند هزار ساله است و اگر کوتاه بیاید، باقی نخواهد ماند. سربلندی ایران در گرو ایستادگی است.
وی در پایان با اشاره به فرهنگ شهادت گفت: شهدا و اولیای الهی زندهاند و تأثیرشان پس از شهادت بیش از دوران حضور مادیشان است. فرهنگ شهادت، گوهر اصیل اسلام است و اگر این فرهنگ حفظ شود، هیچ قدرتی توان شکست این ملت را نخواهد داشت. جنگ اخیر بسیار خطرناک بود؛ اما به لطف خدا، مدیریت حکیمانه و ایستادگی ملت، همه نقشههای دشمن ناکام ماند.
یادآور میشود، این مراسم با نوحهسرایی محمدرضا بذری و اجرای رضا ملایی با پخش مستقیم از شبکه یک سیما همراه بود.
علی بن محمد، فرزند بلافصل امام محمد باقر(ع)، پنجمین امام شیعیان است. در منابع غالباً از او با عنوان «سلطانعلی(ع)» یاد میشود. براساس بعضی از گزارشهای تاریخی، او بنا به درخواست دوستداران اهل بیت(ع) از اهالی چهل حصاران و فین کاشان در سال ۱۱۳ ه. ق به این منطقه هجرت کرد. علی بن محمد(ع) سرانجام در ۲۷ جمادیالثانی سال ۱۱۶ ه.ق. همراه تعدادی از اهالی منطقه به دست نیروهای حکومتی در دربند ازناوه به شهادت رسید و پیکرش در مشهد اردهال به خاک سپرده شد.
انتهای پیام