تحلیل سطح جشنواره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) در گفت‌وگو با داوران
کد خبر: 3868418
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۷

تحلیل سطح جشنواره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی(ص) در گفت‌وگو با داوران

گروه حوزه‌های علمیه ــ داوران بیست و پنجمین جشنواره قرآن و حدیث المصطفی(ص) در گفت‌وگو با ایکنا، به تحلیل سطح این جشنواره پرداختند.

مسابقات جامعةالمصطفی(ص)

به گزارش ایکنا، ذبیح‌الله ترکمن، داور رشته تجوید؛ ‌محمدعلی دهدشتی، داور بخش صوت؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسین سمیعی‌فرد، داور رشته حُسن حفظ و وقف و علی علیزاده، داور رشته لحن، چهار داور مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآنی المصطفی(ص) در رشته ترتیل، قرائت و حفظ هستند.

استاد ذبیح‌الله ترکمن، داور بخش تجوید بیست و پنجمین جشنواره قرآن و حدیث المصطفی(ص)، تصریح کرد: جامعه‌المصطفی(ص) توانایی زیادی در پرورش نخبگان قرآنی دارد و در این عرصه موفق بوده است. این مسابقات در طول سال‌های گذشته برگزار شده و نسبت به نوع برگزاری و داوری بسیار سرآمد است. امسال زحمات زیادی برای برگزاری مسابقات کشیده شد و مراحل داوری‌ها به خوبی در حال انجام است و تلاش می‌کنیم به نحو احسن و با عدالت انجام شود. البته این مسابقات هر سال رو به بهبود است.

ترکمن اظهار کرد: از ویژگی‌های این مسابقات این است که جامعةالمصطفی(ص) توانایی زیادی در پرورش نخبگان قرآنی دارد و نیروها را از زوایای مختلف در این مراکز پرورش می‌دهیم، اما در مسابقات دیگر نهادها مانند اوقاف، نیروها به طور آزاد و بدون آموزش از سوی اوقاف در مسابقات حضور پیدا می‌کنند.

قرآن را از مهجوریت دور کنیم

محمدعلی دهدشتی، داور صوت، درباره برگزاری پنجمین جشنواره قرآن و حدیث المصطفی(ص)، گفت: چند سالی است که این مسابقات برگزار می‌شود و مشغول داوری هستیم و تغییر و تحولاتی در برنامه‌ها داده شده است. قبلاً سطح مسابقات و شرکت‌کنندگان ضعیف‌تر بود، اما در حال حاضر وضعیت بهتر شده و تست‌هایی که پیش از از مسابقات می‌گرفتند نیز بهتر شده است. امسال نیز پیشرفت قاریان را نسبت به قبل شاهدیم.

مسابقات جامعةالمصطفی(ص)

وی با اشاره به آیه‌ای از سوره مبارکه فرقان، بیان کرد: پیامبر(ص) در روز قیامت از مهجوریت قرآن کریم شکایت می‌کند و در این خصوص ما وظیفه داریم قرآن را از مهجوریت دور کنیم و برگزاری این مسابقات می‌تواند تأثیرگذار باشد.

کاهش قرائت قرآن در کشور

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن کریم گفت: اگر از مردم آمار بگیریم، متوجه کاهش قرائت قرآن در جامعه می‌شویم. در مورد تلاوت نیز وضعیت خوب نیست، حتی در کشورهای عربی نیز که برای تدریس می‌رویم، با چنین مشکلاتی مواجه هستیم.

وی افزود: تلاوت قرآن در جامعه ضعیف است، برخی کشورها در حفظ قرآن قوی هستند، اما مهجوریت قرآن کریم در کشورهای اسلامی نیز وجود دارد. المصطفی(ص) سال‌ها تلاش کرده این المپیادها وجهه جهانی یابد و در سطح جهان مطرح شود.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین حسین سمیعی‌فرد با اشاره به حرکت فرهنگی جامعه‌المصطفی(ص) بیان کرد: چند سالی است در خدمت قاریان و حافظان قرآن برای داوری در این مرکز علمی هستیم. هر سال پیشرفت روزافزونی از سوی طلاب و دانشجویان می‌بینیم. بسیاری از این افراد وقتی وارد جامعةالمصطفی(ص) شدند، از نظر قرآنی مبتدی در حفظ و قرائت و ترتیل بودند.

مسابقات جامعةالمصطفی(ص)

وی تصریح کرد: بسیاری از آن‌ها در فضای فرهنگی المصطفی(ص) قاری و حافظ قرآن شدند و هر سال پیشرفت آنها را شاهد هستیم. طلاب و دانشجویان المصطفی(ص)، وقتی به موطن خود بازمی‌گردند، سفیران و مبلغان جمهوری اسلامی‌اند و ظرفیت مهم فرهنگی به شمار می‌روند.

مسابقات جامعةالمصطفی(ص) در سطح جهانی و بین‌المللی برگزار می‌شود

علی علیزاده نیز با اشاره به این مسابقات بین‌المللی گفت: سال به سال بر کیفیت‌بخشی در ورودی و شرکت‌کنندگان افزوده می‌شود که جای تقدیر دارد. مسابقات جامعةالمصطفی(ص) در سطح جهانی و بین‌المللی برگزار می‌شود. با توجه به جنبه بین‌المللی، کار داوری مسابقات سخت است و مسئولان جامعةالمصطفی(ص) توجه دارند تا با چهار داور بهترین شیوه را در داوری اتخاذ شود.

مسابقات جامعةالمصطفی(ص)

علیزاده ابراز کرد: در این مسابقات هر بخش جداگانه نمره داده می‌شود. برگزاری مسابقات باعث رشد قرآنی می‌شود. باید کاری در سطح جهانی انجام دهیم. این مسابقات برکات و آثار زیادی برای قم دارد و موجب تشکیل جلسات قرآنی می‌شود و همه برنامه‌های قرآنی قم را نیز با حضور قاریان و حافظان برتر در سطح جهانی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha