تعبیر برخی عرفا درباره عدم خلود در جهنم، با قرآن سازگار نیست
کد خبر: 3878559
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
آیت‌الله هادوی تهرانی:

تعبیر برخی عرفا درباره عدم خلود در جهنم، با قرآن سازگار نیست

استاد حوزه علمیه گفت: برخی عرفا می‌گویند عذاب جهنمیان خیلی دردناک و سخت است ولی در آن خالد نیستند که البته این برداشت با ظاهر آیات و روایات سازگاری ندارد.

آیت الله هادوی تهرانی به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 24 بهمن ماه در جلسه تفسیر خود با اشاره به آیات 22 و 23 سوره مبارکه نبا «لِلطَّاغِينَ مَآبًا ﴿۲۲﴾؛ لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا» گفت: مآب محل رجوع اهل طغیان و اهل جهنم است و قرون و هزاره‌هایی در آن خواهند ماند.

این استاد حوزه با بیان اینکه عرفا به امثال این آیه تمسک کرده و می‌گویند در جهنم خلود نیست اظهار کرد: آنها به استناد به این آیه می‌گویند عذاب جهنمیان خیلی دردناک و سخت است ولی بعد از مدتی برای آنان عادی می‌شود و عذاب برایشان معنا ندارد که البته این برداشت با ظاهر آیات و روایات سازگاری ندارد.

وی افزود: این افراد اینگونه استدلال می‌کنند که این ها همانند افرادی هستند که در محیط فساد رشد کرده و بزرگ شده لذا از زندگی در این محیط، سختی نمی‌کشند ولی اگر انسان سالکی را به این محیط ببرند رنج زیادی خواهد کشید.

هادوی تهرانی تصریح کرد: اینکه مدت احقاب چقدر است ما نمی‌دانیم ولی قطعا روزهای آنجا همانند روزهای دنیا نیست؛ شاید هم احقاب تمثیلی از طولانی بودن مدت و یا سده‌ها و هزاره‌ها است.

حشر مادی در قیامت

آیت‌الله هادوی تهرانی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه دخان به آیه 43 این سوره«إِنَّ شَجَرَتَ الزَّقُّومِ» پرداخت و افزود: در این آیه فرموده که غذای گناهکاران زقوم است که در شکم آنان مانند آب جوش می‌جوشد؛ البته این‌ها تعابیر است یعنی درست مقابل آنچه در بهشت مطرح است و سبب نهایت لذت و شادمانی برای انسان است در جهنم نهایت عذاب و دردناکی و غم و اندوه وجود دارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: حشر، مادی است ولی اگر انسانی الان چند بار  چیزی بخورد که امعاء و احشام او را بسوزاند می‌میرد زیرا اعضای بدن او خواهد سوخت؛ حالا در آن عالم که مرحله جدیدی از عالم ماده و حشر مادی است تصور چنین عذابی وحشتناک است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: کسانی که منکر حشر مادی در قیامت هستند شاید به همین تصور که این نوع عذاب‌ها غیرقابل تحمل برای انسان است آن را زیر سؤال می‌برند لذا می‌گویند باید مثالی و غیرمادی باشد.

وی با بیان اینکه عالم ماده برای ما ناشناخته است اظهار کرد: کسانی مانند آگوست کنت می‌گفتند تا ما چیزی را زیر چاقوی جراحی نبینیم به آن باور پیدا نمی‌‌کنیم (و با این حال به او دانشمند می‌گفتند) ولی اگر امروز کسی این حرف را بزند به او می‌خندند.

آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: امروز در دنیای فیزیک مدرن به عنوان دقیقترین علم تجربی، بشر به این نتیجه رسیده که خیلی هم علمی از عالم ماده و دنیا ندارد؛ در فرایند پیشرفت علم و کشف اتم و ... دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ماده‌ای به نام ماده تاریک در عالم وجود دارد که بیشتر این عالم از همین ماده پر است.

وی افزود: اینکه در قیامت چه اتفاقی رخ می‌دهد ما نمی‌دانیم ولی قرآن سخن از شجره زقوم بیان فرموده که غذای گناهکاران است و فرموده وقتی می‌خورند همه امعاء و احشای آنان می‌سوزد و باز نمی‌میرند و مجددا سوزانده می‌شوند.

وی در خاتمه تاکید کرد: قرآن کریم برای هدایت است و این نوع عذاب‌ها را بیان فرموده تا ما از این مسئله عبرت بگیریم و راهی را که گناهکاران رفته‌اند نرویم.

انتهای پیام
captcha