نسخه دین برای حل بحران کرونا، رجوع به عقل و دانش بشری است
کد خبر: 3881694
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

نسخه دین برای حل بحران کرونا، رجوع به عقل و دانش بشری است

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: دین برای بحران‌های روحی و خلأهای معنوی می‌تواند نسخه تجویز کند و برای حل انواع دیگر بحران‌ها از جمله مقابله با ویروس کرونا باید به عقل و دانش بشری رجوع کرد.

نسخه دین برای حل بحران، رجوع به عقل و دانش بشری است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه راه‌ حل ویروس کرونا را نباید از دین سراغ گرفت، اظهار کرد: دین حل این نوع بحران‌ها را به عقل بشر واگذار کرده و هر کس که در حل مشکلات عقلانیت بیشتری داشته باشد و سراغ راه‌حل‌های علمی برود، بحران‌ها کاهش یافته یا رفع می‌شود. اگر بخواهیم راه‌حل این نوع بحران‌ها را از دین بجوییم، موفق نخواهیم شد و نسخه‌ای هم که دین می‌پیچد، برای این چیزها نیست. البته بشر وقتی که به یک‌سری بحران‌های روحی و معنوی گرفتار می‌شود، برای تسکین آلام خود سراغ دین می‌رود.

درمان کرونا را از علم بجوییم نه دین

وی افزود: بیماری‌هایی نظیر ویروس کرونا ناشناخته بوده و بشر باید به دنبال راه درمان آن باشد. درمان آن هم نه از راه دین، بلکه از راه علم و تجربه و آزمایش است. ویروس زمان و مکان نمی‌شناسد و در هر جایی و حتی در محدوده خانه خدا ممکن است به سراغ انسان بیاید.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این شرایط نحوه برخورد رسانه‌ها و مسئولان مهم است تا با اعصاب مردم بازی نکنند و اخبار منفی را به گونه‌ای بازتاب ندهند که واقعیت نداشته باشد. در بحران‌های روحی که بر اثر آنها بشر احساس پوچی و خلأ معنوی کند، دین حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، ولی به هر حال بحران‌های روحی را باید از هم تفکیک کرد.

حفظ جان واجب‌تر از مستحبات

وی بیان کرد: مراجع تقلید درباره موضوع ویروس کرونا به نظر کارشناسان توجه می‌کنند، زیرا زمانی که مراجع مریض می‌شوند، به پزشک مراجعه و به توصیه‌هایش عمل می‌کنند. در مورد ویروس کرونا هم متخصصان امور بهداشتی حرف اول و آخر را می‌زنند. مرجع تقلید درباره کرونا حرفی نمی‌زند و آن را به کارشناس واگذار می‌کند.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مراسم اعتکاف اشاره کرد و گفت: اعتکاف مستحب است. در دوراهی عمل به مستحب و حفظ جان دومی واجب‌تر از اولی است. روزه که امر واجبی محسوب می‌شود اگر برای انسان ضرر داشته باشد، نباید روزه گرفت. بنابراین حفظ جان انسان واجب‌تر از اعتکاف است. از طرف دیگر، در روایات آمده که اعتکاف برای ماه رمضان است نه برای ماه رجب و روایات مربوط به اعتکاف در این ماه بسیار ضعیف است.

انتهای پیام
captcha