دفاع در برابر استکبار باید فعالانه باشد نه منفعلانه
کد خبر: 3882203
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵

دفاع در برابر استکبار باید فعالانه باشد نه منفعلانه

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: ایران انقلابی در دهه‌های گذشته بازدارندگی فعال را راهبرد مستمر خود قرار داد و نقشه تجهیز ملت ایران به توان موشکی و نظامی بر این مبنا طراحی و اجرا شد؛ به همین جهت استکبار جهانی، علی‌رغم همه یاوه‌گویی‌های خود جرئت حمله به ایران را نداشته و ندارد.

دفاع در برابر استکبار باید فعالانه باشد نه منفعلانهحجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به تداوم تقابل و دشمنی جبهه استکبار با ایران و نظام اسلامی، به تبیین سخنان اخیر رهبری درباره ضرورت دفاع فعالانه نه منفعلانه در برابر دشمن پرداخت و اظهار کرد: در فرهنگ اسلام و قرآن، آیات و روایات بسیاری وجود دارد که دفاع و ضربه را دو روی سکه مبارزه و مقاومت در برابر دشمنان می‌داند.

وی افزود: در این زمینه معروف‌ترین آیه همان آیه معروف «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ...»، (انفال/60) است که خداوند در این آیه اِرهاب دشمنان را راهبرد مستمر مقاومت می‌داند.

یعقوبی با یادآوری سخنان اخیر رهبر انقلاب درباره دفاع میلیونی همه‌جانبه و هوشمند ملت ایران، اظهار کرد: سخنان اخیر رهبر انقلاب اسلامی پس از حدود یک سال مقاومت نفس‌گیر در سال ۹۸ و بعد از طی کردن حوادث پرفراز و نشیب که انتخابات مجلس یکی از مهم‌ترین آن‌ها و آخرین آن تاکنون بوده است، بسیار قابل توجه است.

وی تصریح کرد: نباید فکر کنیم این مطلب در یک سخنرانی کوتاه در تشکر از حضور مردم در انتخابات است، بلکه جمله «ما هم متقابلاً باید به آن‌ها حمله کنیم» رهبری در این بیانات یک جمله کلیدی است که باید به‌صورت ویژه به آن توجه داشته و اجرای آن را پیگیری کنیم.

یعقوبی اظهار کرد: در راهبرد مقاومت فعال و دفاع هوشمندانه ترکیبی از پیش‌بینی، پیش‌گیری، موقعیت‌شناسی، نقشه‌داری، اطلاعات راهبردی، استخدام ابزار متناسب با آرایش دشمن، سرعت عمل بهنگام و مؤثر با هزینه و تلفات کم است.

وی با بیان اینکه همه این‌ها بستگی به موقعیت جبهه خودی در مقابل دشمن دارد، افزود: اگر توان انسانی و تجهیزات پاسخگویی و دفاع کم باشد، دفاع، مقطعی و کم اثر و منفعلانه خواهد بود و تفکر حمله و تهاجم را از سر دشمن بیرون نخواهد کرد، چیزی که در افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، لبنان در دهه‌های گذشته در غرب آسیا از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی دیدیم.

یعقوبی تصریح کرد: اما در مقابل دفاع فعال با قدرت بازدارندگی اگر بر اساس یک طراحی متناسب و هوشمندانه تجهیزات و وسایل مورد نیاز به همراه نیروهای قوی و هوشیار متناسب با رفتار دشمن و پیش از آن طراحی و آماده شود، دفاع فعال و هوشمندانه خواهد بود و جبهه خودی به مرحله قدرت بازدارندگی خواهد رسید.

وی افزود: قدرت بازدارندگی موجب می‌شود دشمن فکر حمله مستقیم و سراسری و اصالتی را از ذهنش بیرون کند. ایران انقلابی در دهه‌های گذشته بازدارندگی فعال را راهبرد مستمر خود قرار داد و نقشه تجهیز ملت ایران به توان موشکی و نظامی بر این مبنا طراحی و اجرا شد؛ به همین جهت استکبار جهانی، علی‌رغم همه یاوه‌گویی‌های خود جرئت حمله به ایران را نداشته و ندارد.

وی با اشاره به اهمیت دفاع همه‌جانبه با قدرت ضربه متقابل، با بیان اینکه ضربه متقابل فراتر از بازدارندگی است، گفت: در بازدارندگی ما در محدوده جغرافیای خود از خود دفاع می‌کنیم و از محدوده سرزمین خود بیرون نمی‌رویم؛ اما در راهبرد ضربه متقابل ما دفاع از کشور و ملت و ضربه متقابل را در هر جا و با هر امکان مشروع انجام خواهیم داد.

انتهای پیام
captcha