بوستان زندگی
کد خبر: 3892831
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

بوستان زندگی

شعر و اندیشه سعدی، در زمانه بحران زده امروز که اخلاق حلقه مفقوده آن است و انسان مدرن از بحران اخلاق و معنویت رنج می‌برد، کاربرد هویت‌بخشی و درس‌آموزی دارد و تمسک به آن می‌تواند پاسخگوی نیاز امروز انسان باشد.

بوستان زندگی

امروز، یکم اردیبهشت‌ماه سالروز بزرگداشت مُشرف‌الدین مصلح‌بن عبدالله، ملقب به سعدی شیرازی است. با اینکه به لحاظ تاریخی، بین امروزِ ما و زمانه سعدی، هفتصد سال فاصله دارد، ولی شعر و اندیشه این شاعر شهیر که در قالب نظم و نثر و به زیبایی، فصاحت و بلاغت هرچه تمام، در بوستان، گلستان و در غزلیات، ملمّعات، قصاید و ... او متجلی شده، همچنان برای زمانه امروز ما تازگی و شباهت دارد و می‌‌تواند قابل تأمل و اثرگذار باشد، چرا که سعدی ترجمان اخلاق و هویت اجتماعی ایرانیان است. شهرت و دامنه نفوذ شعر و اندیشه سعدی به سبب جذابیت‌های زبانی و محتوای انسان‌مدارانه، اخلاق‌مدارانه‌ و عاشقانه‌ای که دارد، جهان‌شمول است.

سعدی با اینکه شخصیتی چند بُعدی و متنوع دارد، ولی شخصیت غالب خود را در گلستان و بوستان در قامت یک معلم اخلاق و مصلح اجتماعی نمایان کرده است؛ آن هم معلم و مصلحی که روح لطیف عاشقانه‌ در اندیشه و منش او موج می‌زند. فارغ از مصلحت‌سنجی‌ها و  تناقضاتی که در شعر سعدی وجود دارد، که البته این ویژگی ملهم و متأثر از فضای تاریخی زمانه اوست، موضوع و هسته مرکزی اندیشه سعدی، انسان بماهو انسان است. سعدی نگاه قشری‌گرایانه و ظاهربینانه به انسان و جامعه ندارد، بلکه براساس نگاه همه‌جانبه‌نگر و واقع‌بینانه که چنین ویژگی، از خصوصیات بارز او نیز به‌شمار می‌رود، انسان را در چارچوب نژاد، مذهب و عقاید محدود و دسته‌بندی نمی‌کند، او انسان را «بنی‌آدمی» می‌داند که دارای شرافت و کرامت ذاتی و گوهر وجودی است. سعدی، نه تنها به طبیعت و جهان هستی، بلکه به انسان نیز نگاه زیباشناسانه دارد و با چنین نگاهی، به دنبال ترسیم و تبیین زیستی اخلاقی و معنوی توام با عشق برای انسان در ساحت زندگی اجتماعی است.

سعدی در جایگاه یک عارف و عالم دینی، سعادت دنیوی انسان را لازمه سعادت اخروی، و از سوی دیگر، لازمه تربیت، اصلاح  و تعالی جامعه را، اصلاح و تربیت انسان می‌داند، به همین دلیل، زبان به اندرز و نصیحت انسان‌ها می‌گشاید، البته نصایحی که به قول خود شاعر، طرب‌انگیز و طیب‌آمیز است. سعدی اخلاق، عرفان و عشق را فارغ از ابعاد انتزاعی، نظری و پیچیده آن‌ها، در قالب عملی و نگاه انسانی و زمینی ـ آن هم با زبانی ساده و سهل ممتنع ـ برای مخاطب خود تبیین می‌کند. نظام اخلاق عملی سعدی، روزنه‌ای برای حضور اخلاق‌مدارانه انسان در ساحت دنیا، زندگی و تعاملات اجتماعی است. سعدی برخلاف مولانا که انسان را به عالم بالا و کسب تجربه‌های معنوی دعوت می‌کند، به زندگی اخلاق‌مدارانه زمینی و اجتماعی توام با معنویت رهنمون می‌سازد، و نوعی عرفان عملی که با روح زندگی اجتماعی انسان تفاهم دارد، ترسیم می‌کند و همانند خیام، دَم را غنیمت می‌شمارد، ولی در عین حال از آخرت نیز غافل نیست. سعدی در پرتو همین نگاه زمینی و انسانی، آموزگار و ستایشگر عشق زمینی و جسمانی است که از منظر او، چنین عشقی می‌تواند در نهایت به عشق الهی ارتقا پیدا کند.

سعدی برخلاف دیگر شاعران بزرگ ایران زمین از جمله فردوسی، مولانا، خیام و حافظ که عمدتا در شهر محل سکونت خود عزلت‌نشین و به نوعی در انزوا به سر می‌بردند؛ شاعری اجتماعی، اهل معاشرت، اهل سیر و سفر و به نوعی دنیا دیده و دنیا زیسته بود، او بیش از سی سال، در اقصی نقاط مختلف جهان سفر کرد، و از پرتو همین سفرها، با فرهنگ و جوامع مختلف آشنا شد و تجربه‌‌های ارزنده‌ای کسب کرد. سعدی در مقام یک جامعه‌شناس و مصلح اجتماعی، تلاش می‌کند تا این تجربه‌ها را در قالب زبانی ساده و جذاب، در اختیار مخاطبان خود قرار دهد، چرا که انتقال تجربه و کسب تجربه را لازمه زندگی اجتماعی می‌داند. سعدی خود را الگویی برای زیست انسان در روزگار پرتلاطم می‌داند و می‌خواهد انسان را از طریق آگاهی، اخلاق، مصلحت‌سنجی و عشق‌ورزی، به‌گونه‌ای تربیت کند که در برابر ناملایمات و سختی‌های روزگار، به انفعال و رخوَت کشیده نشود، بلکه زندگی پویا و انعطاف‌پذیری را تجربه کند. شعر و اندیشه سعدی، در زمانه بحران زده امروز که اخلاق حلقه مفقوده آن است و انسان مدرن از بحران اخلاق و معنویت رنج می‌برد، کاربرد هویت‌بخشی و درس‌آموزی دارد و تمسک به آن می‌تواند پاسخگوی نیاز امروز انسان باشد؛ چنان که خود سعدی نیز توصیه می‌کند: «برو خوشه چین باش سعدی صفت / که گرد آوری خرمن معرفت».

یادداشت از بهنام افشار

انتهای پیام
captcha