شرط بهره‌مندی از رحمت واسعه خداوند در ماه رمضان چیست
کد خبر: 3893991
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶

شرط بهره‌مندی از رحمت واسعه خداوند در ماه رمضان چیست

ماه رمضان ماه رحمت واسعه الهی است و خدا رحمت عامش را در این ماه بر بندگان نازل می‌کند؛ مخصوصاً بر روزه‌داران و کسانی که می‌خواهند از این رحمت الهی به صورت کامل برخوردار شوند، باید توجه کنند که زمانی رحمت الهی در همه شئون متوجه ما می‌شود که در برابر یکدیگر رحمت داشته باشیم.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله علوی‌بروجردی در یک پیام تصویری به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، نکاتی را برای بهره‌مندی هرچه بیشتر ارائه کرد که در ادامه مشروح این سخنان را می‌خوانید؛

رسول اکرم(ص) در خطبه‌ای که در آغاز ماه رمضان خطاب به مردم عنوان کردند که معاذ بن جبل آن را نقل می‌کند، می‌فرمایند که «قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ»، یعنی ماهی به سوی شما می‌آید که بهترین ماه‌ها است، روزهای آن بهترین‌اند، شب‌های آن و ساعت‌های آن بهترین ساعات و بهترین روزهای عمر شما هستند و عنوان فرمودند که «هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ»، شما در این ماه به مهمانی و ضیافت خدا می‌روید. مهمان وقتی به خانه میزبان می‌رود، مرسوم اینطور بوده که حقی به گردن میزبان پیدا می‌کند و به حساب همین حق، مهمان می‌تواند خواسته و نفعی از میزبان داشته باشد.

ما در این ماه سعی کنیم حالا که به ضیافت خدا می‌رویم، از این حق مهمان و ورود مهمان به میزبان استفاده کنیم؛ یعنی حال که در این ماه، بر سر سفره خاص خدا قرار گرفته‌ایم از خداوند طلب کنیم و از وجود مقدسش این تقاضا را داشته باشیم، که این بلیه‌ای که پیدا شده، از میان بشر برداشته شود و گشایش و فرجی در همه شئون و زمینه‌ها برای جامعه شیعه و ملل اسلامی و مردم مملکت ما مقدر کند و روزگار بهتری از این روزگار به ما عنایت بفرماید.

خلوت انسان با خدا

این ماه بسیار مستعد برای این است که انسان با خدا خلوت کند. سعی کنیم شب‌ها برای سحرها که بیدار می‌شویم، قدری قبل از سحر به عبادت بپردازیم و با خدا صحبت کنیم. اگر ما می‌خواهیم با خدا صحبت کنیم، نماز بخوانیم و اگر متوقع هستیم که خدا با ما صحبت کند، قرآن بخوانیم و قدری از اوقات این ماه را به گفت‌وگو با خدا بگذرانیم و این را داشته باشیم و اگر نماز می‌خوانیم با توجه به معانی باشد که در چه مقامی ایستاده‌ایم. فرمود روزه برای من است و من به آن پاداش می‌دهم بنابراین این عبادت، عبادتی است که خلوص را در انسان پرورش می‌دهد. بنابراین، با فوزی که از این عبادت گرفته‌ایم، در این توجه به خدا و مناجات با خدا توشه‌های بزرگی به دست آوریم.

یک نکته که اصرار دارم عرض کنم این است که مردم ما از نظر شرایط اقتصادی، در شرایط خوبی به سر نمی‌برند و خانواده‌های بسیاری هستند که زندگی خوبی ندارند. مخصوصاً خانواده‌هایی که بچه‌هایی دارند که تازه به بلوغ رسیده و روزه می‌گیرند. توجه داشته باشید که در بسیاری از این خانه‌ها در طول ماه مبارک گوشت به خانه نمی‌رود و از امکانات لازم برای تغذیه برخوردار نیستند. توجه کنیم که شکرانه بازوی توانا، به گرفتن دست ناتوان است. به شکرانه این که خدا به جمعی از ما عنایتی داده، از این خانواده‌ها دست گیری کنیم که البته باید آبرومندانه باشد که آنان نیز بتوانند این ماه را در این شرایط دشوار، راحت‌تر تحمل کنند و بتوانند این امر الهی را انجام دهند.

شرط بهره‌مندی از رحمت واسعه خداوند

بتوانیم دستی از کسی بگیریم و سایه‌ای بر سر کسی داشته باشیم و توجه کنیم که این ماه ماه رحمت واسعه الهی است و خدا رحمت عامش را در این ماه بر بندگان نازل می‌کند. مخصوصا بر روزه‌داران و کسانی که می‌خواهند از این رحمت الهی کامل برخوردار شوند باید توجه کنند، این رحمت الهی، زمانی در همه شئون متوجه ما می‌شود که ما نیز نسبت به یکدیگر رحمت داشته باشیم. ما در کنار یکدیگر زندگی می‌کنیم و اگر به‌هم رحم نکنیم و به فکر هم نباشیم، این رحمت خدا را نمی‌توانیم متوجه خود کنیم و این رحمت زمانی متوجه ما است که نسبت به‌هم این رحمت را داشته باشیم.

امیدوارم این ماه مبارک، تجلی این رحمت ما نسبت به‌ هم باشد و موجب شود که خداوند رحمت واسعه خودش را متوجه ما کند و گشایشی در همه شئون برای ما مقدر کند و وجود مقدس امام زمان(عج) را از ما راضی کند و دعا می‌کنیم که با کسب جهات ظهور و با کسب جهات انتظار که لازم است به دست آوریم، زمینه‌های ظهور حضرتش را فراهم کنیم و از کسانی باشیم که خدا به ما این توفیق را داده که عبادت انتظار فرج را در دوران غیبت انجام دهیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام
captcha