زندانبانی حیوانات؛ از نکوهش قرآن تا یک افتخار اجتماعی غلط
کد خبر: 3895980
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳

زندانبانی حیوانات؛ از نکوهش قرآن تا یک افتخار اجتماعی غلط

کارشناس حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: نگهداری حیوانات در خانه و یا قفس در صورتی که آن‌ها بدون کمک ما نیز قادر به ادامه زندگی در طبیعت هستند، در واقع نوعی حیوان‌آزاری است.

زندانبانی حیوانات / از نکوهش قرآن تا یک افتخار اجتماعی غلطفاطمه سلطان‌پور، کارشناس حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این روزها نگهداری از حیوانات عجیب و غریب در خانه و زندگی‌های شهری به یک افتخار اجتماعی تبدیل شده است؛ حیواناتی مانند سگ، گربه، انواع پرندگان، ایگوانا، انواع مارها، میمون، همستر، موش‌ها و سنجاب‌ها.

وی افزود: سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که آیا ما با نگهداری این حیوانات در خانه به حفظ و بقای آنان کمک می‌کنیم و یا تبدیل به زندانبانی برای این حیوانات می‌شویم؟

کارشناس حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: نگهداری حیوانات در خانه و یا قفس در صورتی که آن‌ها بدون کمک ما نیز قادر به ادامه زندگی در طبیعت هستند، در واقع نوعی حیوان‌آزاری است.

سلطان‌پور ادامه داد: در کتاب آسمانی ما قرآن به این نکته اشاره شده است که همه موجودات مانند انسان‌ها دارای نظام اجتماعی هستند، البته با توجه به تفاوت‌هایی که در ذات آنان و حیوان وجود دارد، ساختار اجتماعی آنان نیز با هم فرق دارد اما با وجود این تفاوت، حیوانات نیز دارای جوامع حیوانی هستند و نباید آ‌ن‌ها را دور از این جوامع یعنی خانواده، خویشاوندان و همنوعانشان و محصور در محیط زندگی شهری نگهداشت.
وی افزود: سوره‌های متعددی در قرآن کریم از جمله نحل و بقره به نام حیوان هستند و دستورالعمل‌های قرآن در مورد حیوانات باعث شده که در کتاب‌هایی که در طول تاریخ اسلامی نوشته شده است، توجهات عجیبی به حقوق حیوانات شود، به عنوان مثال ساعت کار حیوان نباید از حد معینی فراتر رود و یا اینکه حمل بار بیش از اندازه توسط حیوان ممنوع است و مسائلی از این دست.

کارشناس حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی تصریح کرد: با این که در قرآن و روایات اسلامی در دفاع از حقوق حیوانات مسائلی بیان شده است، اما در حوزه مدنی ما با کمبود قوانین بازدارنده در این زمینه روبرو هستیم و در ایران به حقوق حیوانات صرفا احساسی نگاه می‌شود و نبود قوانین جزایی مناسب گاهی سبب می‌شود تا هنجارشکنان و افراد غیرمتعهد به اخلاق انسانی اقدام به آزار و شکنجه حیوانات کنند.

سلطان‌پور ادامه داد: بدیهی است که در فضاهای کوچک آپارتمان‌ها و در شرایط زندگی شهری نمی‌توان حداقل حق و حقوق حیوانات را مانند اختصاص فضایی بزرگ برای محل نگهداری از حیوان و دیگر حقوق ضروری آن‌ها را تامین کرد.

وی افزود: از طرفی با ورود حیوان به خانه، احتمال انتقال بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام افزایش می‌یابد و حتی نظارت‌های مداوم دامپزشک نیز گاهی مؤثر نخواهد بود؛ به عنوان مثال گربه‌ها عامل انتقال نوعی میکروب هستند که در زنان باردار سبب سقط جنین می‌شوند و متاسفانه با واکسیناسیون گربه این عامل بیماری از بین نمی‌رود.

کارشناس حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: بنابراین نگهداری حیوانات درخانه علاوه بر اینکه سبب تضییع حقوق حیوان می‌شود، منجر به ضایع شدن حقوق خانواده و همسایگان نیز خواهد شد و امنیت روانی و سلامت جسمی آنان را نیز مورد تهدید قرار خواهد داد.

سلطان‌پور با بیان اینکه در این صورت به لحاظ حقوقی و شرعی ما مسئول این صدماتی هستیم که به دیگران وارد می‌شود، یادآور شد: در نهایت باید این نکته را یادآوری کنیم که ما انسان‌ها حافظ حیوانات هستیم و نه مالک آن‌ها و نباید با خودخواهی‌های خود حق حیات و زندگی در طبیعت را از آن‌ها بگیریم.

انتهای پیام
captcha