مردم برای فروش سهام عدالت عجله نکنند
کد خبر: 3896973
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵

مردم برای فروش سهام عدالت عجله نکنند

منتخب مردم اصفهان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که سهام عدالت آزادسازی می‌شود، بهتر است افراد برای فروش آن عجله نکنند، چون اگر صف عرضه و فروش سهام عدالت تشکیل شود، قیمت‌ها پایین آمده و افراد متضرر می‌شوند.

مردم برای فروش سهام عدالت عجله نکنند

مهدی طغیانی، منتخب مردم اصفهان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، در خصوص تاثیر سهام عدالت بر اقتصاد و معیشت مردم، اظهار کرد: سهام عدالت یکی از روش‌های خصوصی‌سازی است که در کشورهای دیگر نیز اجرا شده بود و بر اساس آن، سهام شرکت‌های دولتی بین مردم تقسیم می‌شود و افرادی که محروم‌ترند، سهم بیشتری می‌برند تا توزیع درآمد و ثروت اتفاق بیفتد. طبق قانون، قرار بود که این سهام به مدت ده سال در اختیار دولت باشد تا مبلغ اصلی که قرار است بابت خرید سهام از دولت پرداخت شود، از محل سود کارخانجات صورت گیرد و به نوعی افراد مالک باشند، ولی تصمیم‌گیر نباشند تا این مبلغ تصویب شود. این مهلت قانونی در سال 98 به پایان رسید و مبلغی هم به عنوان اضافه سود غیر از مبلغ اصلی بین افراد تقسیم شد که البته مبلغ نسبتا ناچیزی بود.

وی افزود: در سال 99 قرار است سهام آزادسازی شود، به این معنا که افراد می‌توانند تصمیم بگیرند خودشان این سهام را مدیریت کنند، آن را نگه دارند، در مجمع عمومی شرکت کنند و رأی دهند و در کارخانجات نقش‌آفرینی کنند، یا اینکه آن را بفروشند و یا اجازه دهند در اختیار شرکت‌های تعاونی سهام عدالت استانی باقی بماند و آنها کمافی‌السابق از طرف سرمایه‌گذاران در مجامع عمومی شرکت کرده، هیئت مدیره انتخاب کنند و روال سابق طی شود. اگر قرار باشد خود افراد سهام را مدیریت کنند، اینکه به چه شکل و در چه بازه زمانی امکان معامله آن را دارند، فعلا به آینده موکول شده و تا دو ماه آینده این امکان برای افراد فراهم می‌شود و فعلا باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند سهام را مستقیم مدیریت کنند یا اینکه مثل سابق در اختیار شرکت‌های تعاونی سهام عدالت استانی باشد.

منتخب مردم اصفهان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: افرادی که مالک این سهام هستند، اگر مثل قبل آن را نگه دارند، همین روالی که در حال حاضر وجود دارد، اتفاق می‌افتد. از حیث مدیریتی، قبلا شرکت‌های تعاونی سهام عدالت استانی چون از طرف سهام‌داران خود سهم قابل توجهی داشتند، می‌توانستند در مدیریت شرکت‌ها وارد شوند، ولی چون افراد خرده سهام‌دار خواهند بود، شاید زیاد نتوانند تاثیرگذار باشند، مگر اینکه به هم بپیوندند و به نسبت جمعی که می‌توانند فراهم کنند، در مدیریت شرکت‌ها وارد شوند. از حیث اتفاقاتی که در بازار رقم می‌خورد، اگر افراد برای فروش هجوم ببرند و صف عرضه تشکیل شود، قیمت‌های بازار پایین می‌آید و خود افراد هم متضرر می‌شوند،؛ ولی اگر سهام را نگه دارند و به مرور، به میزان کشش بورس و بازار عرضه شود، فکر نمی‌کنم بتواند تغییر زیادی در بازار به وجود بیاورد. حجم نقدینگی زیادی وارد بازار شده و ورود سهام عدالت نیز به نوعی عمق‌بخشی به بازار است و به نظرم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

طغیانی تصریح کرد: با آزادسازی سهام عدالت، قطعا لازم است که افراد در این خصوص و تصمیم‌گیری راجع به آن آموزش ببینند، افرادی که در رابطه با سهام عدالت خرده سهام‌دار هستند، معمولا آموزش کافی در خصوص بازار و معاملات بورس و اینکه این سهام را چه موقع بفروشند یا اصلا نفروشند، دریافت نکرده‌اند، بنابراین بهترین کار این است که رسانه‌ها از اکنون به این موضوع پرداخته و سعی کنند بخشی از آموزش‌های لازم را به افراد بدهند. توصیه من این است که افراد بحث آموزش را جدی بگیرند و اگر امکان یادگیری و کسب آگاهی ندارند، روش غیر مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب کنند. از طرف دیگر، اگر برای آنها امکان‌پذیر است که در این حوزه کار کنند یا مشاوران امینی دارند، خودشان آن را مدیریت کنند، ولی قطعا این سهام را زود نفروشند و در زمان آزادسازی، آن را نگه دارند.

انتهای پیام
captcha