ایجاد تفكر عقلانی اجتماعی برای حفظ ارزش‌های دینی؛ رسالت اصلی معلمان
کد خبر: 3904647
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۴

ایجاد تفكر عقلانی اجتماعی برای حفظ ارزش‌های دینی؛ رسالت اصلی معلمان

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان آموزش‌و‌پرورش فارس، رسالت معلم را ایجاد تفکر عقلانی اجتهادی برای حفظ و دفاع از ارزش‌های دینی، به جای دفاع مدرن از ارزش‌های سنتی یا بنیادگرایی دانست.

به گزارش ایكنا از فارس، ناصر جوکار، رئیس سازمان بسیج فرهنگیان آموزش‌وپرورش فارس امروز، 24 خردادماه در نشست هیئت اندیشه‌ورز بسیج فرهنگیان استان، گفت: یکی از موضوعاتی که در بورس گفت‌وگوهای جامعه فرهنگی در حد نزاع و کشمکش است، غنی‌سازی ادبیات فرهنگی است و یکی از مختصات معلم آینده و تمدن‌ساز بدون‌شک تولید ادبیات تربیتی است.

وی، رسالت معلم را ایجاد تفکر عقلانی اجتهادی برای حفظ و دفاع از ارزش‌های دینی، به جای دفاع مدرن از ارزش‌های سنتی یا بنیادگرایی دانست و گفت: اگر صحبت از مقوله مقام معلم می‌کنیم هرگز دنبال آن نیستیم که معلم بسیجی را پیدا کنیم که خطاناپذیر و معصوم باشد، بلکه باید خطای معلم را همچون سایر انسان‌ها به رسمیت شناخت، اما ضریب خطای معلم باید از دیگران کمتر باشد .

جوکار بیان كرد: ما در فضایی زندگی می‌کنیم که حقوق و حدود بشر در حال امتزاج است که این امتزاج رهآورد صنعت فرهنگی جامعه امروز ما شده است چرا که سرعت پیشرفت صنعت فرهنگی به مراتب پر شتاب‌تر از فرهنگ استفاده از صنایع فرهنگی است.

وی، معلم را سازنده تمام نهادهای اجتماعی جامعه دانست و گفت: معلم در حال تولید سرمایه‌های اجتماعی است و اگر این معلمان نباشند که به قدر کافی اجتهاد کنند مطمئن باشید که تهجر و انتقاد از یک لبه و سکولاریتم از لبه دیگر، جامعه آموزش و پرورش را دچار تبخیر اعتقاداتی خواهد کرد.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان آموزش و پرورش فارس با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد آموزش و پرورش از حوزه تعقل و تعلق عبور کند، گفت: هرگز نمی‌توان شعارهای اغراق را در نقطه جوش نگه داشت مگر اینکه انرژی تدریجی تخلیه شده توسط جامعه توسط معلم بازتولید شود.

جوکار، سند تحول بنیادین را بهترین سند تربیتی در دست دانست و گفت: راه اصلی برون‌رفت از مشکلات آموزش و پرورش  توسل جستن به سند تحول بنیادین است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان آموزش و پرورش، هیئت اندیشه‌ورز را موظف به نقد راه‌های اجرایی  کردن سند تحول دانست و گفت: اگر کوتاهی کنیم همه ما مسئول هستیم.

وی، تقدم تعلیم بر تربیت و رواج و تقدم حافظه‌محوری بر عاقله‌محوری را دو معضل بزرگ آموزش و پرورش معرفی کرد و گفت: باید بدانیم که تمام نسل‌های آینده بدون شک در همه فضائل و رذائلی که از معلم سر می‌زند، سهام دارند.

جوکار، وزارت آموزش و پرورش را مسئول شعور مردم دانست و گفت: در سیستم نظام آموزش و پرورش اسلامی ما، معلم تماشاگر و بی‌طرف (سکولار) نداریم.

وی در مقایسه رسالت معلم با رسالت پاسداران گفت: رسالت پاسداران پاسداری جسمانی در برابر خطرات عریان برای نظام جمهوری اسلامی است و رسالت معلمان پاسداری روحانی در برابر خطرات پنهان که به مراتب از پاسداری پاسداران جدی‌تر و قابل توجه‌تر است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان آموزش و پرورش فارس افزود: برای پاسداری در مقام روحانی باید حافظه و فاهمه مورد توجه قرار گیرد و نباید معلم در بحران جهت‌یابی نتواند غلبه کند که اگر بر بحران جهت‌یابی غلبه نکرد بدانید که پشت به مقصد حرکت خواهد کرد، لذا جاهل نمی‌تواند برای مجهول فداکاری کند و تنها عالم است که می‌تواند برای معلوم فداکاری کند.

جوکار راه نجات آموزش و پرورش را توجه مضاعف به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم دانست و گفت: اگر تربیت معلم را جدی بگیریم موفق خواهیم شد و گرنه یا گرفتار تربیت اقتضاگرای دهه 60 و یا تربیت سکولاریستی دهه 90 خواهیم شد که هر دو تربیتی غیر قابل قبولی است.

وی افزود: سند تحول بنیادین توجیه راه تکامل نظام تعلیم و تربیت است و اینکه چه قدر بر روی آن کار کنیم مستلزم این است که هارمونی و نظم هندسی جدی بر این سند داشته باشیم.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان آموزش‌وپرورش فارس، رسالت ذاتی شورای اندیشه‌ورز را کمک به حل مشکلات آموزش‌وپرورش و به‌عنوان بازوی مدیرکل آموزش‌وپرورش دانست و گفت: وظیفه همه اعضای صیانت از تشکیلات و حفظ انضباط تشکیلاتی شوراست و شورای اندیشه‌ورز باید بتواند ظرفیت‌سازی کند.

جوکار با تأکید بر اینکه باید علم و حلم را در دستور کار خود قرار دهیم، گفت: اندیشه‌ها باید با به رسمیت شناختن وحدت در اصول و تفاوت در حقوق و در سایه تضارب و تعامل افکار و آرا رشد یابد و باید از خروجی این جلسات برای رشد هر چه بیشتر آموزش و پرورش بهره برد.

انتهای پیام
captcha