به گزارش ایکنا از اصفهان، احمد رضایی، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، روز گذشته، 17 تیرماه در مراسم اختتامیه طرح کلاس شهر اظهار کرد: در مهر 98 تفاهمنامه همکاری بین سازمان و آموزش و پرورش منعقد شد و 43 کلاس به عنوان پایلوت مدنظر قرار گرفت و کتابهای کار معلم، دانش آموز و اولیا تدوین شد.
وی با اشاره به برگزاری جلسات آموزشی برای مربیان و اولیا جهت بیان تببین اهداف طرح، اظهار داشت: در طرح کلاس شهر، 378 کارگاه برگزار شد، 400 فعالیت مرتبط انجام گرفت و 43 نمایش نیز اجرا شد که نرم افزار چند رسانه ای آن در حال آماده شدن است.
رضایی با بیان اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا، یک سال تحصیلی متفاوت را پشت سر گذاشتیم و طرح کلاس شهر نیز همانند سیستم آموزشی تحت تاثیر قرار گرفت، افزود: 245 دانشآموز با 470 اثر در مسابقات کلاس شهر شرکت کردند که 65 اثر برگزیده شد و هدایایی به برگزیدگان اهدا خواهد شد.
شهین جوانی، معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش استان اصفهان ضمن تقدیر از سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و تلاش های صورت گرفته برای اجرای کلاس شهر اظهار کرد: تمام فعالیت های کلاس شهر، منطبق بر کتب درسی پایه اول بوده که انگیزه ای برای دانش آموزان و معلمان ایجاد می کند.
وی افزود: در طرح کلاس شهر، آموزش مهارتهای زندگی مدنظر بود تا شهروندانی مسئول و پاسخگو برای آینده شهر تربیت شود.
جوانی با بیان اینکه از همه نقدها در سیستم آموزشی کشور استقبال میشود، یادآور شد: از بازنگری در برخی فعالیتها هیچ هراسی نداشته و آمادگی داریم تغییرات لازم را متناسب با شرایط موجود رقم بزنیم، زیرا تغییر در رفتار دانش آموزان، خروجی موردنظر ما است.
به گفته جوانی، اجرای طرح مهارت شهروندی در پایه ششم و طرح کرامت و مهارت زندگی در پایه پنجم در دستور کار است.
کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان کلاس شهر را کلاس زندگی دانست و گفت: مهارت آموزی اهمیت بسیاری دارد، زیرا جامعه به شدت غیر ماهری داریم که نتوانستهایم نسخه موثری برای جامعه پذیری شهروندان بنویسیم لذا این طرح برنامه مهارتی بود که هدف اصلی را نشانه گرفت.
محمدی افزود: طرح کلاس شهر یکی از معدود برنامههای اجرایی در استان است که با رویکرد درست کارش را پیش برده و نقش پوششی برای پر کردن خلا در روشهای ارتباطی دارد.
وی با بیان اینکه حوزه تعلیم و تربیت نیاز به تحول بنیادین دارد، تصریح کرد: کلاس شهر نسخهای برای دردهای جامعه بود که منطبق با نیازها تعریف شد، نه اینکه برنامهای هیجانی صرفا برای ارائه عملکرد و آمار باشد، لذا باید از معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و معاونت ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان برای اجرای این طرح تقدیر کرد.
محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان افزود: امروزه سرمایههای انسانی الزاماً موضوع توسعه پایدار نیستند، بلکه کارگزاران توسعه پایدار هم هستند، بدین معنا که در برنامه ریزیهای شهری، دیگر قرار نیست کودکان و نوجوانان موضوع توسعه پایدار باشند، بلکه رکن اصلی آن محسوب میشوند.
وی اظهار کرد: شهری با شاخصههای توسعه پایدار شامل اخلاق حیات محور، زیستپذیر و معناگرا بودن، شهروندانی خوشحال و هدفمند، با نشاط و هنجارمند دارد.
عیدی ادامه داد: برای اینکه به قول شهرسازان و معماران شهر، شهری تمیز، منظم و زیبا داشته باشیم، ناگزیر به آموزش هستیم، یعنی آموزشی که خصوصیت غیرمستقیم و لذت بخش بودن را داشته باشد و تمام افراد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان را در بگیرد.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان با ابراز رضایت از اجرای طرح کلاس شهر با به روزترین مولفههای جهانی گفت: امیدوارم این مراسم اختتامیه نباشد، بلکه آغازی از یک پایان باشد، زیرا دوست داریم فعالیتها فرآیند محور باشد.
گفتنی است؛ در این مراسم در چند بخش از 6 برگزیده مسابقه کلاس شهر و 6 نفر از معاونان مدارس اجرا کننده طرح به نمایندگی از 6 ناحیه آموزش و پرورش استان و همچنین افرادی که در اجرای این طرح همکاری داشتند، تقدیر شد.
انتهای پیام