اعلامیه حقوق بشر اسلامی ضمانت اجرایی پیدا کند / لزوم تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی
کد خبر: 3916694
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
رئیس قوه قضائیه:

اعلامیه حقوق بشر اسلامی ضمانت اجرایی پیدا کند / لزوم تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه اعلامیه حقوق بشری که بین کشورهای اسلامی قطعی شده باید ضمانت اجرایی پیدا کند، گفت: از جمله ضمانت اجرایی حقوق بشر، تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی است که ناقضان و ضایع کنندگان حقوق بشر را به محاکمه بکشاند.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه‌اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضائیه، ظهر امروز شنبه در مراسم آئین بزرگداشت روز جهانی «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن قدردانی از رئیس شورای عالی قضایی عراق ، وزیر خارجه ونزوئلا، وزیر حقوق بشر پاکستان و وزیر اوقاف سوریه و سایر مقاماتی که دغدهای حقوق بشری خود را بیان کردند، اظهار کرد: حقوق بشر از نگاه ما مبتنی بر دین است و نشئت گرفته از کرامت انسانی و حقوق انسانی.

رئیس قوه قضائیه افزود: حقوق بشر از جانب خداوند بر بشریت ارزانی داشته شده و هیچ کس حق تضییع این کرامت و حقوق را ندارد. اما مبنای حقوق بشر غربی مبتنی بر قرارداد است که البته آنچه را هم که قرارداد می شود، انجام نمی‌دهند .

وی با اشاره به ضرورت اجرایی کردن اعلامیه حقوق بشر که میان کشورهای اسلامی در قاهره منعقد شد، گفت: از جمله ضمانت‌های اجرایی اعلامیه حقوق بشر اسلامی، تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی می باشد که این دادگاه ناقضان حقوق بشر را به محاکمه بکشاند و مردم دنیا بفهمند کسانی که نقض حقوق انسان می کنند، مورد مواخذه و بازخواست قرار می گیرند.

رئیسی تصریح کرد: مگر می‌شود امروز در دنیا ظالمان و مستکبران با تکیه بر زور، قهرمان مبارزه با تروریسم را در یک کشور دیگر ترور کنند و مورد مواخذه و محاکمه قرار نگیرند؟ این مسئله حتما باید در یک دادگاه صالح بین‌المللی مطرح شود و عاملان آن مورد محاکمه قرار گیرند.

وی در ادامه به موضوع تروریسم اقتصادی اشاره کرد و گفت: حتما باید عاملان تروریسم اقتصادی که عرصه را برای بسیاری از مردم دنیا تنگ کرده‌اند و در لبنان با محاصره اقتصادی برای مردم این کشور مشکل ایجاد کردند و در یمن نیز مردم را در سختی قرار داده‌اند، برخورد شود و آنها مورد محاکمه قرار گیرند. شرایط یمن که با اقدامات تروریستی به سرکردگی آمریکا و امتداد راهبردی آن در منطقه یعنی سعودی به وقوع پیوسته است، دل هر انسان منصفی را به درد می آورد؛ لذا ضرروی است عاملان این امر مورد محاکمه قرار گیرند و در یک دادگاه بین المللی به این تضییع حقوق انسانها رسیدگی شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت استمرار نشست‌های حقوق بشری برای تبدیل مصوبات آنها به ضمانت اجرایی، گفت: محاکمه سردمداران استکبار جهانی و نظام سلطه که با قدرت و نفوذ خود در حال تضییع حقوق انسان‌ها هستند، امری شدنی است؛ همانطور که داعش که ساخته دست آمریکا و انگلیس و صهیونیست‌ها بود، با مجاهدت امثال حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی و بسیاری از نیروهای دل داده به خدا مضمحل شد.

وی با بیان اینکه امروز قدرت و نفوذ نظام جمهوری اسلامی در منطقه دشمن را عصبانی کرده است، بیان کرد: امروز قدرت آمریکا از همه زمان‌ها ضعیف‌تر است؛ همانطور که مشاهده شد، تلاش های این رژیم برای اعمال مجدد تحریم های تسیلحاتی علیه ایران به یک افتضاح برایش انجامید.

رئیسی ادامه داد: اتفاقی که در امارات افتاد و با آدمکش‌ها و کودک‌کش‌ها رابطه برقرار کردند چهره ارتجاع عرب را روشن کرد. پیوند امارات و اسرائیل را پیوند مردم امارات نمی‌دانیم، این پیوند حاکمان بی خبر این کشور است. با کاری که دولت امارات در یمن کرد چهره آن‌ها روشن شد، اما امروز با این توافق چهره آن‌ها برملاتر شد. نهضت دفاع از حقوق بشر و حقوق انسان با حرکت امارات روز به روز رونق بیشتری خواهد گرفت و نگاه به حقوق انسان و توجه به حقوق بشر روز به روز بیشتر می‌شود.

وی درادامه یادآور شد: کسانی که از حقوق عامه (حق آب، خاک و محیط زیست) دفاع می‌کنند مدافع حقوق انسان هستند. امروز کسانی که از عدالت، حق خواهی، ایمان و آزادی انسان دفاع می‌کنند طرفدار حقوق انسان هستند.

انتهای پیام
captcha