عزاداری؛ مقدمه معرفت‌افزایی / زیارت اربعین را فراموش نکنیم
کد خبر: 3927720
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱

عزاداری؛ مقدمه معرفت‌افزایی / زیارت اربعین را فراموش نکنیم

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در اصفهان معتقد است که امام حسین(ع) شیعه می‌خواهند، نه فقط عزادار. برپایی جلسات عزاداری مقدمه‌ای برای معرفت در مورد واقعه عاشوراست، هر چند متأسفانه برخی این موضوع را نادیده گرفته‌اند و در مواردی صرفاً به پذیرایی و عزاداری می‌پردازند.

عزاداری؛ مقدمه معرفت‌افزایی / خواندن زیارت اربعین و دقت در معانی آن را فراموش نکنیم

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، مسئول بعثه مقام معظم رهبری در استان اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به فرارسیدن اربعین حسینی، اظهار کرد: در خصوص واقعه عاشورا دو وظیفه را برعهده داریم؛ یکی عزاداری، ذکر مصیبت، گریستن، گریاندن، برافراشتن پرچم‌های عزا، راه انداختن دسته‌جات بزرگ عزاداری و در مواردی نیز پذیرایی از علاقه‌مندان به اهل‌بیت(ع) است. وظیفه اساسی دیگر این است که با اهداف واقعه عاشورا و منطق امام حسین(ع) آشنا شویم. یعنی بدانیم امام حسین(ع) چه شخصیتی بودند و چه اهداف، آرمان‌ها، ارزش‌ها و باورهایی داشتند و هدف‌شان از واقعه عاشورا چه بود.

وی افزود: از قدیم، همیشه منبر و مرثیه یا همان شور و شعور همپای هم بودند. از یک طرف، با منبر به شعور و آگاهی در باب واقعه عاشورا می‌رسیدیم و می‌رسیم و از طرف دیگر نیز ابراز احساسات پاک دینی داشتیم و داریم. البته باید از طریق مراکز آموزشی، رسانه‌های جمعی، شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی و مجلات برای تبیین اهداف واقعه عاشورا استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام گرجی ادامه داد: متأسفانه امروز جمعی از علاقه‌مندان اهل‌بیت(ع) صرفاً به عزاداری می‌پردازند. البته این موضوع تازگی ندارد و از قدیم، عده‌ای فکر می‌کردند که تکلیف فقط عزاداری است، در حالی که ضمن ارزش‌گذاری به اقامه عزا برای سیدالشهدا(ع) و شهدای کربلا، باید پیروی از آن حضرت را سرلوحه خود قرار دهیم. امام حسین(ع) شیعه می‌خواهند، نه فقط عزادار. روی شیشه ماشینی نوشته بود که افتخارمان به عزای امام حسین(ع) است، در حالی که افتخار ما باید به پیروی از ایشان باشد. برپایی جلسات عزاداری مقدمه‌ای برای معرفت در مورد واقعه عاشوراست، هر چند متأسفانه برخی این موضوع را نادیده گرفته‌اند و در مواردی صرفاً به پذیرایی و عزاداری می‌پردازند و هیچ‌گونه سخنرانی و تبیین اهداف واقعه عاشورا در جلساتشان مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه عاشورا یک حرکت بزرگ تاریخی، ارزشی و اعتقادی بود، تصریح کرد: در زیارت اربعین می‌خوانیم: «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ؛ و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند». در واقع امام حسین(ع) با جهاد و شهادت دنبال آگاهی و بیداری مردمی بود که نمی‌دانستند چه مسیری را انتخاب کنند. وقتی کسی جانش را در راه هدفی فدا می‌کند، معلوم می‌شود که آن هدف فوق‌العاده مهم، حیاتی و حساس است. اگر امام حسین(ع) ذره‌ای تردید نسبت به اهدافش داشت، جانش را فدا نمی‌کرد. در واقع آن هدف اصیل و هویت بی‌بدیل و بی‌نظیر را با خون خودش امضا کرد و این کار بزرگی بود که ایشان انجام داد. ما نیز امروز می‌توانیم جوانان‌مان را با معرفت اصیل عاشورایی آشنا کنیم، در پرتو عاشورا به آنها هویت ببخشیم و آنها را به آگاهی، بیداری، حرکت و تلاش برسانیم.

حجت‌الاسلام گرجی در پایان اظهار کرد: مقام معظم رهبری و علما قائل به این نیستند که در روز اربعین راهپیمایی صورت گیرد، آن هم وقتی بیماری کووید 19 بیداد می‌کند و تشدید شده است. لذا معتقدند خواندن زیارت اربعین در منازل یا مکان‌هایی که فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و دقت در معانی بلند این زیارت، که از صفات شیعه محسوب می‌شود، می‌تواند ما را به امام حسین(ع) نزدیک کند.

انتهای پیام
captcha