حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی نیازمند نظارت والدین است
کد خبر: 3929196
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶

حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی نیازمند نظارت والدین است

رئیس پلیس فتای استان کردستان به راه‌اندازی شبکه شاد و آموزش‌های آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی اشاره و بیان کرد: این ورود اجباری دانش‌آموزان به فضای مجازی نیازمند نظارت و همراهی هرچه بیشتر والدین با دانش‌آموزان است.

به گزارش ایکنا از کردستان، مهدی دانشپور، رئیس پلیس فتای استان کردستان، امروز، 23 مهرماه در بازدید از خبرگزاری ایکنا و ایسنا که به مناسبت گرامیداشت هفته نیروی انتظامی برگزار شد، با تأکید بر اینکه باید سطح معلومات مردم در زمینه فضای مجازی را افزایش دهیم، اظهار کرد: با بالا بردن سطح معلومات و آگاهی مردم در مورد این شهر شیشه‌ای و ارتقای سواد رسانه‌ای مردم می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.

وی به راه‌اندازی شبکه شاد و آموزش‌های آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی و ورود اجباری دانش‌آموزان به فضای مجازی اشاره کرد و افزود: این ورود اجباری به فضای مجازی و همچنین استفاده از فیلترشکن برای بازکردن آموزش‌های شبکه‌های اجتماعی بسیاری از خانواده‌ها را دچار نگرانی کرده است.

رئیس پلیس فتای استان کردستان بیان کرد: در این راستا و به منظور حفظ ضریب امنیتی شبکه شاد، آموزش و پرورش باید تمهیدات خاصی را تدوین و طرح‌ریزی کند و همچنین پلیس فتا در تلاش است تا با طراحی برنامه‌های خاصی نظارت بر این فضا را بیشتر کند.

وی با تأکید بر نظارت و همراهی والدین در استفاده فرزندان به ویژه دانش‌آموزان ابتدایی از فضای مجازی بیان کرد: والدین باید بر روی گوشی‌های فرزندان خود نرم‌افزار کنترل والدین را نصب کرده و از این طریق دسترسی فرزندان خود را محدود کرده و همچنین می‌توانند نظارت بیشتری بر استفاده فرزندان از اینترنت داشته باشند.

اطلاعات شخصی و خانوادگی روی گوشی دانش‌آموزان قرار نگیرد

دانشپور نظارت را مهم‌ترین راهکار در امان ماندن فرزندان از آسیب‌های فضای مجازی دانست و اعلام کرد: والدین دقت کنند که بر روی گوشی‌هایی که در دسترس فرزندان قرار می‌گیرد، اطلاعات شخصی و عکس‌های خانوادگی نباشد چراکه ممکن است با یک سهل‌انگاری اطلاعات شخصی فرزندان در اختیار دیگران قرارگیرد.

وی به عملکرد پلیس فتای استان کردستان از ابتدای سال جاری تا 20 مهرماه جاری اشاره کردو افزود: در این مدت در حوزه جرایم مالی 15 درصد کاهش و در حوزه جرایم اخلاقی 23 درصد افزایش و سایر جرایم درصد پنج درصد افزایش داشته‌ایم.

رئیس پلیس فتای استان کردستان از کشف 18 درصد جرایم مالی، 15 درصد جرائم اخلاقی و 120 درصد سایر جرایم سایبری خبر داد و بیان کرد: در مدت یاد شده در مجموع جرائم سایبری شاهد افزایش پنج درصدی وقوع جرایم، کشف 22 درصدی جرایم سایبری و افزایش پنج درصدی دستگیری مجرمان فضای مجازی بوده‌ایم.

28 درصد جرائم فضای مجازی اخلاقی است

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تا 20 مهرماه جاری 28 درصد جرائم فضای مجازی جرائم اخلاقی، 56 درصد جرایم مالی و 16 درصد سایر جرائم بوده است که با هوشیاری همکاران پلیس فتای استان کردستان در مجموع 91 درصدی جرائم فضای مجازی کشف شده است.

دانشپور با اشاره به اینکه 40 درصد جرایم مالی و برداشت‌های غیرمجاز بانکی با راه‌اندازی رمز پویا کاهش پیدا کرده است، اعلام کرد: یکی از مشکلات رمز پویا خلأ در هنگام ورود رمز دوم بوده است که کاربران فضای مجازی در خریدهای اینترنتی خود سعی کنند رمز پویا را در 10 ثانیه پایانی فرصت ارسال رمز وارد کنند تا خلأ برای سوء‌استفاده کاربران ایجاد نشود. چهار عامل پایین بودن سطح سواد رسانه‌ای، اعتماد بیجا، سهل‌انگاری و ضعف سیستم از عوامل اصلی مؤثر در شکل‌گیری جرایم سایبری هستند.

رئیس پلیس فتای استان کردستان اعتماد بیجا را یکی از دلایل اصلی جرایم فضای مجازی ذکر کرد و افزود: امروز کاربران فضای مجازی اعتماد بیجایی به فضای مجازی دارند، اما کاربران باید بدانند که هویت‌های مجهول و تباهی به ویژه در بحث دوستی‌های اینترنتی و معضلات اخلاقی وجود دارد که از چشم‌ آن‌ها پنهان مانده است.

غذای روح و روان فرزندان مورد توجه والدین باشد

وی اعلام کرد: خانواده‌ها باید همانگونه که به فکر یک غذای سالم برای فرزندانشان هستند، باید به فکر غذای روح و روان فرزندان خود باشند تا به راحتی اجازه ندهند که افرادی در فضای سایبری از آنان سوء‌استفاده کنند.

دانشپور سهل‌انگاری کاربران فضای مجازی را یکی دیگر از دلایل رشد جرایم فضای مجازی دانست و افزود: تعدادی از کاربران فضای مجازی با وجود آگاهی و دانش در مورد معضلات فضای مجازی باز هم با یک سهل‌انگاری ساده گرفتار مشکلات این فضای سایبری می‌شوند.

رئیس پلیس فتای استان کردستان وسوسه و طمع را از دلایل اصلی جرایم مالی در فضای مجازی دانست و ادامه داد: بیشترین کلاهبرداری اینترنتی مربوط به تبلیغات سایت دیوار و آگاهی‌های دروغین کلاهبرداران در این سایت است.

وی با اشاره به هشدارهای پلیس فتای استان کردستان با تأکید بر اینکه مردم هیچگاه جذب تخفیفات واهی تبلیغات فضای مجازی نشوند، افزود: مردم در زمان خرید و فروش در سایت دیوار ابتدا هشدارهای پلیسی را در نظر گرفته و با اطلاعات کافی در این زمینه اقدام کنند و تا زمان رؤیت کالا پولی را به حساب کسی واریز نکنند و خرید و فروش خود را در مکان‌های مجهز به دوربین مدار بسته به انجام برسانند.

دانشپور حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: اشتراک‌گذاری عکس‌های شخصی، استفاده از عکس‌های شخصی در تصویر پروفایل، روشن کردن بلوتوث در اماکن عمومی از دلایل اصلی وقوع جرایم اخلاقی است.

انتهای پیام
captcha