نگرش قرآن به شفا
کد خبر: 3929549
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

نگرش قرآن به شفا

قرآن نگاه ویژه‌ای به مسئله سلامت انسان دارد و حتی بهبودی او پس از بیماری و یا ارتقای سلامت انسان باید بر طبق قاعده و قانونی باشد که با خلقت بشر سازگاری داشته باشد.

نگرش قرآن به شفا

قرآن نگاه ویژه‌ای به مسئله سلامت انسان دارد و حتی بهبودی او پس از بیماری و یا ارتقای سلامت انسان باید بر طبق قاعده و قانونی باشد که با خلقت بشر سازگاری داشته باشد. شکی نیست که هدف اصلی از آموزه‌های قرآنی شفای دردها و مشکلات اعتقادی و معنوی و روحی بشر است. منظور از واژه «شفاء» در قرآن این است که این کتاب پرشکوه شفابخشى دل‌ها از بیمارى مرگبار شرک و کفر و آفت شک و تردید است؛ چرا که در فرهنگ این کتاب انسان‏ساز نعمت «یقین» به مفهوم درمان دردهاى معنوى و اجتماعى آمده و شرک و گناه و تردید درباره خدا و روز رستاخیز، بیمارى معرفى شده است.

شفا مرتبه‌ای والا و بالاست که خداوند به مؤمنین وعده داده و آن‌ها را بهره‌مند می‌گرداند، مؤمنینی که مورد شفاء قرآن قرار گرفته‌اند همیشه همراه حق هستند؛ بنابراین مصداق حق می‌شوند و هر جا که آن‌ها حضور پیدا کنند باطل از بین می‌رود. افق و نهایت این مرحله نیز داشتن قلب سلیم است و انسانی که دارای قلب سلیم باشد، یعنی به آنچه که منظور نظر آفریدگار خود بوده رسیده است.

پاکسازى از انواع بیماری‌ها، نخستین کارى که قرآن در وجود انسان‌ها می‌کند

حجت‌الاسلام حافظ زمانی، امام جمعه ملکان در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجانشرقی اظهار کرد: نخستین کارى که قرآن در وجود انسانها می‌کند همان پاکسازى از انواع بیماری‌هاى فکرى و اخلاقى فرد و جامعه است و قرآن ضعف‌های مربوط به حکمت نظری را با برهان عقلی و امراض مربوط به حکمت عملی را با تهذیب و تصفیه دل بهبود می‌بخشد.

وی با استناد به آیه 82 سوره اسراء «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و اين قرآن را كه براى مؤمنان شفا و رحمت است، نازل مى‌كنيم، ولى كافران را جز زيان نيفزايد. چون قرآن از جانب خدايى است كه خالق بشر و فطرتِ اوست، قوانين آن نيز مطابق فطرت و نجات‌دهنده‌ اوست.

امام جمعه ملکان، ضمن بازگو کردن نگاه ویژه قرآن به سلامت انسان، یادآور شد: قرآن نگاه ویژه‌ای به مسئله سلامت انسان دارد و حتی بهبودی او پس از بیماری و یا ارتقای سلامت انسان باید بر طبق قاعده و قانونی باشد که با خلقت بشر سازگاری داشته باشد؛ اگر انسان از آن ایمانی که منظور نظر قرآن است، برخوردار باشد و خود را در مسیر شفای الهی قرار داده و موانع این مسیر را نیز از میان بردارد، می‌تواند در زمره صالحین قرار گیرد.

وی با اشاره به فرموده امیرالمؤمنین علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: از قرآن برای بیماری‌های خود شفا طلبید و به آن برای حل مشکلات خویش استعانت جویید؛ چه اینکه در قرآن شفای بزرگترین دردهاست که آن درد کفر، نفاق، گمراهی و ضلالت است.

حجت‌الاسلام زمانی، قرآن را نسخه‌ای شفابخش برای برطرف ساختن ضعف‌ها دانست و تأکید کرد: قرآن نسخه شفابخشى است براى برطرف ساختن ضعف‌ها و زبونی‌ها و ترس‌هاى بى‌دلیل، اختلاف‌ها و پراکندگی‌ها.

قرآن، یک شفادهنده کامل است

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: باید به قدرت لایزال و بی‌مانند خدا پی ببریم و به مقدس‌ترین کتاب فرستاده شده از طرف او به‌عنوان راهنما در تمام اصول، اعتقاد راسخ داشته باشیم و از وی خواستار شفا و درمان شویم؛ چراکه قرآن، نه یک درمانگر بلکه یک شفادهنده کامل است. شناخت خدا، اعتقاد به قرآن و تقاضای شفا از این کتاب مقدس باید مورد بررسی عمیق‌تری قرار گیرد.

وی با استناد به آیه 57 سوره یونس «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اى مردم، براى شما از جانب پروردگارتان موعظه‌اى آمد و شفايى براى آن بيماريى كه در دل داريد و راهنمايى و رحمتى براى مؤمنان.

امام جمعه عجب‌شیر، قرآن را شفای هر دردی دانست و یادآور شد: درمان دردها را بايد از مكتب قرآن گرفت، نه مكاتب شرق و غرب. علی بن موسی الرضا(ع) می‌فرماید: شفای هر دردی در قرآن است، از قرآن شفا بخواهيد كه هر كه را قرآن شفا ندهد هيچ چيز شفای بيماری او نخواهد بود.

حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو کردن لزوم فهمیدن قرآن و از بین رفتن امراض درونی انسان تأکید کرد: هر کسی به محضر قرآن حاضر شود و آن را بفهمد، بپذیرد و عمل کند، به یقین امراض درونی‌اش از بین می‌رود؛ مگر آن که خود مریض به قرآن مراجعه نکند و یا مراجعه‌اش از روی میل نباشد و یا پس از مراجعه به قرآن دستور و نسخه شفابخش آن را نپذیرد و یا به آن عمل نکند و یا عملش نادرست باشد.

انتهای پیام
captcha