تبیین مسائل دینی در صداوسیما نیازمند شناسایی زمان‌ و مخاطب‌ است
کد خبر: 3929853
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
حجت‌الاسلام رهبر در گفت‌وگو با ایکنا؛

تبیین مسائل دینی در صداوسیما نیازمند شناسایی زمان‌ و مخاطب‌ است

امام جمعه موقت اصفهان معتقد است که صداوسیما در تولید برنامه‌های مذهبی باید از اساتید حوزه و دانشگاه که از نظر علمی توانمند بوده و زمان‌شناس و مخاطب‌شناس هستند، دعوت کند تا مسائل دینی به گونه‌ای مطرح نشود که به سوژه تمسخر تبدیل شود و مخاطبان ذهنیتی منفی به اسلام پیدا کنند.

تبیین مسائل دینی از تریبون‌های عمومی نیازمند زمان‌شناسی و مخاطب‌شناسی است

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره چگونگی تبلیغ و تبیین معارف دینی در صداوسیما، اظهار کرد: همان‌طور که امام راحل(ره) فرمودند، صداوسیما یک دانشگاه بزرگ است که آحاد ملت می‌توانند از آن بهره ببرند. البته رسانه ملی برنامه‌های خوب و ضعیف دارد، ولی آن‌طور که از این دانشگاه انتظار می‌رود تا به ساختار فکری جامعه کمک کند، این‌گونه نیست و در مجموع، بهتر از این می‌تواند عمل کند.

وی با بیان اینکه در رسانه ملی ضعف فراوان است، افزود: نمی‌گویم هیچ کاری انجام نمی‌شود، ولی بسیاری از فیلم‌ها پیامی ندارند و دردی از جامعه دوا نمی‌کنند و فقط برای سرگرمی است.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: صداوسیما در خصوص اطلاع‌رسانی شیوع کرونا و نیز در مناسبت‌های مذهبی کارهای بسیاری انجام شده است، ولی باید گفت جامعه ما نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و راهنمایی، امر به معروف و تحلیل عواقب منکرات باید انجام شود. البته می‌دانیم که اداره کردن صداوسیما مشکل است، ولی اگر با کارشناسان و دردمندان مذهبی ارتباط بیشتری برقرار شده و بیشتر از آنها برای حضور در رسانه ملی دعوت شود، بسیار مؤثر است. از حدود 2 سال پیش پیگیر این قضیه بودیم که یکی از شبکه‌های تلویزیونی در ساعاتی از روز برنامه‌هایی مختص نهج‌البلاغه پخش کند، ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم، این در حالی است که ما امروز به معارف نهج‌البلاغه و سیره اهل‌بیت(ع) نیاز مبرم داریم و فقط نوحه‌خوانی کافی نیست.

حجت‌الاسلام رهبر تصریح کرد: صداوسیما برای حکومتداری، اقتصاد، فرهنگ، خانواده و بسیاری از زمینه‌ها و حوزه‌های دیگر باید از اساتید فن دعوت کند و برنامه‌هایی با حضور آنها ترتیب دهد، هر چند ممکن است بسیاری شنونده نباشند، ولی به هر حال مخاطبانی برای این برنامه‌ها وجود دارد. ضمن اینکه نباید از اقدامات مثبت صداوسیما چشم‌پوشی کرد، ولی این نهاد ضعف‌هایی نیز دارد که باید در حد توان برای جبران آنها کوشید تا همچون یک دانشگاه عمومی به راهنمایی و آموزش جامعه بپردازد.

وی اظهار کرد: مطالبی که سند محکمی ندارد یا اگر هم دارد، گفتن آنها برای توده مردم لازم نیست، بهتر است گفته نشود. ممکن است کسی این مطالب را قبول داشته باشد و شخصاً نیز به آنها عمل کند و نتیجه بگیرد، ولی چون در جامعه مخاطبان مختلفی وجود دارد و همه نیز از نظر صفا و صداقت یکسان نیستند، بسیاری به آن ایراد می‌گیرند و آن وقت ارزش مسائل دینی تضعیف می‌شود. بهتر است این‌گونه مطالب که همگان نمی‌پسندند، فارغ از اینکه درست است یا نه، از تریبون صداوسیما مطرح نشود و بیشتر به سراغ مطالب آموزنده و تربیتی در حوزه‌های مختلف برویم، چون عده‌ای آن مطالب را سوژه می‌کنند.

امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: صداوسیما بیشتر باید از اساتید حوزه و دانشگاه که از نظر علمی توانمند و ورزیده هستند برای حضور در برنامه‌های خود دعوت کند تا مطالب به گونه‌ای مطرح نشود که شنونده ذهنیتی منفی نسبت به اسلام پیدا کند. در واقع باید از وجود افراد فهیم، دانا، زمان‌شناس، مخاطب‌شناس و موقعیت‌شناس استفاده شود.

وی در پایان با اشاره به آغاز ماه ربیع‌الاول، اظهار کرد: در زمان خلیفه دوم، به پیشنهاد امیرالمؤمنین(ع)، هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه که در روز اول ربیع صورت گرفت، به عنوان مبدأ تاریخ اسلام تعیین شد. سؤال این است که چرا امروز در تقویم‌ها، اول محرم را ابتدای سال جدید قمری قرار می‌دهند، در صورتی که سال جدید باید از ماه ربیع‌الاول آغاز شود و اینکه ماه محرم به عنوان آغاز سال جدید قرار داده شده است، بدعت بنی‌امیه بود. آنها این کار را انجام دادند تا مردم به جشن و شادی بپردازند و حادثه کربلا تحت‌الشعاع قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha